InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Feiten en Fictie over zwangerschap

Feiten en Fictie over zwangerschap

Feiten en Fictie over zwangerschap Voor en tijdens je zwangerschap hoor je allerlei 'weetjes' over hoe je het best zwanger kunt worden, hoe je kunt zorgen dat het een jongetje of een meisje wordt, wat je moet doen als je eenmaal zwanger bent en hoe je met onvruchtbaarheid moet omgaan. Maar zijn deze weetjes nou altijd waar? Nee, en daarom hier onder een overzicht van deze feiten en fictie verhalen.

Verwekking

De man moet los ondergoed dragen, als een paar moeite heeft met het verwekken van een baby: waar, door strak ondergoed kan de testikeltemperatuur verhoogd worden wat de sperma kwaliteit negatief kan beïnvloeden.

De conceptie wordt bemoeilijkt door het inwendig spoelen van de vagina: waar, het inwendig naspoelen kan het voor 30% vermoeilijken om een kindje te verwekken.

Als een man niet is klaargekomen kan hij een vrouw niet zwanger maken: niet waar, voordat mannen klaar komen scheiden ze een kleine hoeveelheid sperma uit, deze bevat ook zaadcellen die een eicel kunnen bevruchten.

Als men seks heeft in de ‘veilige dagen’ van een vrouw, kan men niet zwanger worden: niet waar, de menstruale cyclus van een vrouw is zeer verschillend en omdat sperma meerdere dagen in een vrouw kan overleven is er geen pijl op te trekken.

Het uitblijven van een orgasme (vrouw) of een zwakke erectie (man) benadeeld de kans om zwanger te worden: niet waar, te veel focussen op een erectie kan juist de kans verkleinen door nadelige invloed op het liefdesleven.

Jongen of meisje

De sekspositie bepaald of je een jongetje of een meisje krijgt: niet waar, hier is geen bewijs voor dus het berust tot nu bekend gewoon op kans en niet op liggend/staand of missionarisstand.

Met een partner met broers is de kans op het krijgen van een jongen groter: niet waar, het geven van een x of y chromosoom ter voltooiing van het kind is een willekeurig proces.

Je hebt geen invloed op het feit of het een jongen of meisje wordt: waar, maar er zijn wel onderzoeken die laten zien dat de kans op een jongen groter is als je seks hebt net voor je ovulatie en een meisje als het vrijen plaatsvindt net na de ovulatie. Vrouwelijke cellen arriveren namelijk later bij de eicel, terwijl mannelijke cellen sneller zijn. Er bestaan ovulatietestkits om je bij de timing te helpen.

Met twee jongens of meisjes is de kans op een derde van hetzelfde geslacht groter: waar, selectie blijft willekeurig maar sommige mannen hebben en betere kwaliteit x of y chromosoom waardoor er grote families met alleen jongens of meisjes bestaan.

Als de baby hoog in de baarmoeder zit en de buik er rond uitziet dan wordt het een meisje, ligt de baby lager en meer aan de zijde dat wordt het een jongetje: niet waar, het geslacht van de baby is bepaald bij de conceptie. De baarmoeder van de moeder bepaald de manier waarop de baby in de baarmoeder komt te zitten.

Eenmaal zwanger

Contact met mensen die recent de waterpokken hebben gehad moet vermeden worden: deels waar, zwangere vrouwen zouden geen contact (bij elkaar in huis leven, fysiek contact) moeten hebben met mensen die de afgelopen 28 dagen zijn gevaccineerd. Contact met vrienden of collega’s valt hier dus niet onder. Vrouwen die zwanger willen worden zouden dit moeten uitstellen tot 4 weken nadat ze een waterpokken vaccinatie hebben gekregen.

Voor de tweede keer zwanger worden is makkelijker: waar, koppels zonder kinderen kost het ongeveer 12 maanden om zwanger te worden en koppels met kinderen kost het 6 maanden.

Zwangere vrouwen moeten contact met katten vermijden, omdat hierdoor geboorteafwijkingen kunnen ontstaan: waar, katten kunnen namelijk toxoplasma met zich meedragen. Maar de kans hierop is erg klein. Goed je handen wassen en de kattenbak door iemand anders schoon laten maken moet voldoende zijn.

Vrouwen met kinderen hebben minder kans op baarmoederhalskanker: waar, iedere zwangerschap verminderd de kans op baarmoederhalskanker. Dit geldt ook voor het slikken van de pil, voor 4 jaar of langer.

(On)vruchtbaarheid

Als je geen kinderen kunt krijgen ben je minder mannelijk: niet waar, onvruchtbaarheid is een medische conditie en geen graadmeter van je mannelijkheid. Hierbij is medisch ingrijpen nodig.

Er zijn steeds meer mensen onvruchtbaar: niet waar, hier is geen bewijs van. Het lijken meer omgevingsfactoren te zijn die het geboortecijfer tijdelijk doen dalen, zoals een recessie, carrière van de vrouw en scholing van de vrouw. Steeds meer vrouwen wachten ook met een kindje vanwege hun baan, hierdoor neemt hun vruchtbaarheid ook enigszins af. Maar tegenwoordig zijn er ook meer methodes/oplossingen voor eventuele onvruchtbaarheid.

Een SOA op vroegere leeftijd kan zorgen voor onvruchtbaarheid door geblokkeerde eileiders: waar, er zijn nog andere oorzaken die kunnen leiden tot een geblokkeerde eileider, namelijk de aandoeningen: appendictis en endometriosis.

Het opsparen van sperma door te wachten met seks kan de vruchtbaarheid verhogen: niet waar, er worden iedere dag zaadcellen aangemaakt, opsparen kan juist de aanmaak van nieuwe zaadcellen hinderen. Of de zaadcellen verouderen waardoor de kwaliteit minder wordt.

Lees verder

© 2008 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieJoods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieHoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaa…
Waterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsWaterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsBijna ieder kind krijgt vroeg of laat de waterpokken. Waterpokken zijn zeer besmettelijk. Een van de symptomen bij water…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…
Problemen met zwanger worden: oorzaken en oplossingenProblemen met zwanger worden: oorzaken en oplossingenAls je samen met je partner besluit om voor kinderen te kiezen, gaan de meeste stellen er van uit binnen een half jaar d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay

Reageer op het artikel "Feiten en Fictie over zwangerschap"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 27-03-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!