InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vroedvrouwen versus gynaecologen

Vroedvrouwen versus gynaecologen

Net zwanger

Net zoals de meeste zwangere vrouwen in België sta je nu voor de keuze. Je kan je laten opvolgen door een gynaecoloog doorheen de zwangerschap of je gaat naar een zelfstandige vroedvrouw. Weinig vrouwen zijn zich echter van deze keuze bewust en stappen automatisch naar een gynaecoloog. In het algemeen wordt deze opvolging immers als de 'meest normale' weg beschouwd. Het tegendeel is echter waar ... Om dit toe te lichten, kan ik best beginnen met het geven van een beknopte taakomschrijving van een gynaecoloog om daarna die van de vroedvrouw.

Gynaecoloog

Een gynaecoloog wordt opgeleid om risicovolle zwangerschappen te begeleiden en vervolgens de bevalling ook op te volgen. Ze bekijken de zwangerschap vanuit een medisch oogpunt en richten zich vooral op wat er fout kan gaan tijdens een zwangerschap en bevalling.

Vroedvrouw

Een vroedvrouw (dit kan trouwens ook een man zijn, de benaming hiervoor blijft dezelfde) gaat uit van het natuurlijke aspect van een zwangerschap. Er is immers ook maar weinig 'ongezonds' aan. Het is een heel normaal fenomeen en indien de zwangerschap geen zware complicaties omvat, is het dus ook niet nodig om te gaan medicaliseren. Dat zou een beetje hetzelfde zijn als naar de dokter gaan, zonder ziek te zijn. Indien een vroedvrouw tijdens de opvolging van een zwangerschap merkt dat er zich complicaties voordoen, zal zij ook onmiddellijk de hulp van een gynaecoloog inroepen.

Taboes rond vroedvrouwen

Vroedvrouwen worden vaak afgeschilderd als 'geitenwollensokken' mensen, een soort hippies die maar weinig van de materie af zouden kennen. Het tegendeel is echter waar. Vroedvrouwen zijn goed opgeleide mensen met kennis van zaken.
Er wordt hen meer dan eens verweten het werk van gynaecologen te willen 'afnemen', terwijl ze enkel en alleen streven naar een betere samenwerking. Geen enkele vroedvrouw zal zich negatief uitlaten over een gynaecoloog, als deze zich op zijn 'terrein' houdt.

Manieren van bevallen

De manier van bevallen verschilt enorm bij een vroedvrouw of bij een gynaecoloog. Een vroedvrouw zal steeds openstaan en luisteren naar de vrouw in arbeid. Terwijl een gynaecoloog het zich liefst zo makkelijk mogelijk maakt door de vrouw horizontaal op tafel te leggen, zodat hijzelf zijn werk makkelijker kan verrichten en een duidelijker overzicht heeft.
Het menselijk lichaam is er helemaal niet op voorzien om in deze positie kinderen te baren en dat heeft dan ook zo zijn gevolgen. Vaak is een knip dan ook onvermijdelijk. Vroedvrouwen opteren meer om vertikaal te bevallen, op die manier draagt ook de zwaartekracht zijn steentje bij en de menselijke bouw is er veel meer op voorzien om in zulke positie te baren, waardoor inscheuringen of knipjes minder snel gebeuren.

Tot slot

Tot slot zou ik willen eindigen door te zeggen dat gynaecologen lang niet onmisbaar zijn of hun werk ondegelijk zouden verrichten. Het lijkt me gewoon onlogisch om bij een gezonde bevalling de opvolging te laten gebeuren door een dokter. Je gaat toch ook niet naar een specialist als de gewone huisarts je verder kan helpen?
© 2008 - 2019 Maite, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vroedvrouwen versus gynaecologen"

Reactie

Femke, 08-11-2012 00:58 #1
Helemaal mee eens. Een geboorte is geen ziekte. Onnodig medicaliseren leidt vaak juist tot een lang durende, stressvolle bevalling met meer ingrepen. Zonde, want een natuurlijke bevalling waarbij de vrouw de leiding mag houden, zorgt vaak voor minder ongemak en een mooiere ervaring.

Infoteur: Maite
Gepubliceerd: 08-05-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!