InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tips om zwangerschapskwalen te bestrijden

Tips om zwangerschapskwalen te bestrijden

Tijdens de zwangerschap zijn er velen kwalen die een vrouw kan krijgen te voorduren. De meest voorkomende zijn hieronder beschreven. Maar dat niet alleen, er worden ook tips gegeven hoe men de kwaal onder controle kan krijgen en verminderen.

Slapeloosheid

Slapeloosheid kan voorkomen worden door overdag te zorgen voor voldoende beweging. Maar er zijn ook nog andere dingen die men kan doen of laten om s avonds beter in slaap te komen. Zo is het verstandig s avonds geen zware maaltijden te eten. Je lichaam is dan namelijk volop met het verteren bezig terwijl jij in slaap probeert te komen, bovendien is deze een energietoevoer te groot voor het deel van de dag. Een lekker warm bad wil ook nog wel eens helpen voor het slapen gaan. Ook het voldoende verluchten van de kamer kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Tijdens het in slaap vallen kan het helpen om op je zij te gaan liggen, met eventueel kussens onder je knie en in je rug.

Toxoplasmose

Toxoplasmose is een infectie die wordt veroorzaakt door een parasiet, deze ziekte wordt ook wel de kattenziekte genoemd. Om dit te voorkomen moet met het eten van rauw of ondoorbakken vlees vermijden. Ook na elk contact met rauw vlees moeten handen grondig gereinigd worden. Als je een kat hebt en je bent zwanger, laat dan iemand anders de kattenbak verschonen. En mocht je in de tuin gaan werken draag dan altijd handschoenen, katten kunnen in de tuin hebben geplast.

(Ochtend)misselijkheid

Aan het begin van de zwangerschap komt misselijkheid het meeste voor. Het verdwijnt vaak weer rond de 12de week. Het lichaam heeft zich dan aangepast aan de hormonale veranderingen. Je zou kunnen vragen of iemand je wat te eten komt brengen voordat je opstaat. Of je kan s morgens iets langer in bed blijven liggen. Voor misselijkheid gedurende de dag is het verstandig meerdere kleine porties per dag te eten en gedurende de dag veel water te drinken.

Verstopping

Er wordt meer vocht aan de ontlasting onttrokken door de tragere darmbewegingen. Meer vocht kan dus helpen, bijvoorbeeld voeding met veel ruwvezel (fruit, geen banaan) en veel drinken. Als je extra veel water drinkt kunnen zemelen ook helpen, maar zonder voldoende water werken ze averechts. Voorbeelden van hulpmiddelen zijn lauw water drinken op een nuchtere maag of pruimen eten en het zorgen voor voldoende beweging.

Spataderen

De wanden van de bloedvaten worden slapper dan normaal, maar er moet meer bloed circuleren dan normaal. Doordat er meer druk komt op de vaten in de onderbuik wordt de druk in de beenaderen verhoogd. Tips om dit te vermijden zijn het vermijden van een houding voor een lange tijd en eventueel het dragen van steunkousen.

Jeuk

De jeuk kan komen door de lever die wordt beïnvloed door hormonen. Bepaalde galstoffen komen dan in het bloed, wat jeuk veroorzaakt. Mentholpoeder kan de jeuk verminderen. Jeuk kan ook ontstaan door pukkels, dit komt meestal in de laatste maanden van de zwangerschap voor.

Lees verder

© 2008 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om zwangerschapskwalen te bestrijden"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 27-03-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!