InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en ossenworst

Zwanger en ossenworst

Zwanger en ossenworst Ossenworst is een rauwe worstsoort die in Nederland veel als broodbeleg gebruikt wordt. In België wordt ossenworst ook wel als maaltijd gegeten. Omdat de worst rauw is en weinig bewerkingen heeft ondergaan, is deze gevoelig voor bacteriën en parasieten. Hierdoor is het voor zwangere vrouwen af te raden om rauwe ossenworst te eten.

Ossenworst

Ossenworst is gekruid mager vlees dat rauw gegeten wordt. Vroeger stopte men de worst in een darm en rookten ze de worst bij een lage temperatuur zodat deze langer houdbaar was. Volgens sommigen schrijf je de traditioneel gemaakte osseworst, gemaakt van ossenvlees, zonder n terwijl de ossenworst uit de supermarkt, gemaakt van rundvlees, met een n geschreven wordt. Ossenworst wordt tegenwoordig niet meer gerookt en wordt verpakt in plastic in plaats van een darm. De worst wordt houdbaar gemaakt door het gebruik van conserveermiddelen.

Listeria

Listeria is een bacterie die veel voorkomt op rauwe producten die in de koeling bewaard worden. Omdat er in de koeling niet veel andere bacteriën kunnen groeien, heeft Listeria weinig concurrentie en kan sneller tot grote hoeveelheden uitgroeien. Listeria kan in kleine hoeveelheden het maagzuur niet overleven waardoor het in kleine hoeveelheden voor de mens minder gevaarlijk is. Als de bacterie echter de kans krijgt om verder uit te groeien, kan deze wel in de darm terechtkomen waardoor er een infectie ontstaat, listeriose. Listeriose kan gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind. In de ergste gevallen kan het leiden tot vroeggeboorten, doodgeboorten, ontstekingen van vruchtvliezen en ontstekingen aan de baarmoeder(hals).

Zwanger en listeriose

Zwangere vrouwen zijn vanwege de verminderde afweer vatbaarder voor listeriose en kunnen bij een lagere besmettingsgraad van het voedsel al geïnfecteerd raken. Zwangere vrouwen moeten hierdoor extra opletten bij het eten van risicoproducten.

Listeria in ossenworst

Omdat ossenworst niet verhit is geweest, zal er in veel gevallen een kleine besmetting aanwezig kunnen zijn met listeria. Hoe langer de worst bewaard wordt, hoe groter de kans is dat de bacterie kan uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden. Vooral de traditionele osseworst, die door het lichte roken langer houdbaar is gemaakt, heeft een grotere kans op een gevaarlijke Listeria-besmetting.

Toxoplasma

Naast het gevaar voor Listeria, bestaat er ook nog het gevaar van een besmetting met Toxoplasma. Toxoplasma is een parasiet die dieren bij zich kunnen dragen. Vlees kan daardoor geïnfecteerd zijn met Toxoplasma. De parasiet wordt onschadelijk gemaakt door verhitting, hoge zoutconcentraties of voldoende lang invriezen bij lage temperaturen. Dit is echter niet het geval bij ossenworst. Het gaat hierbij om rauw vlees dat onvoldoende bewerkt is om de parasiet onschadelijk te maken.

Risico's voor zwangere vrouwen

Gezonde volwassen zullen doorgaans weinig merken van een toxoplasmose-infectie. Het kan daarentegen wel heel gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Er bestaat namelijk een kans dat de parasiet ook de baby infecteert. Dit kan leiden tot aangeboren afwijkingen, of in ergere gevallen tot een miskraam of doodgeboorte.

Zwanger en ossenworst

Het wordt zwangere vrouwen afgeraden om ossenworst te eten. De kans dat het vlees besmet is met Listeria of Toxoplasma is doorgaans erg klein, maar de gevolgen kunnen fataal zijn voor de ongeboren baby. Als je toch graag ossenworst wil eten, kun je overwegen om het eerst te bakken of te koken. De Listeria-bacterie en de Toxoplasma-parasiet kunnen beide niet tegen verhitting en worden hierdoor onschadelijk gemaakt. Zorg er dan wel voor dat het vlees door en door verhit is en voorkom dat het verhitte vlees nadien nog in contact komt met het rauwe vlees.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlees(waren) tijdens je zwangerschap; wat kan wel/niet?Als je zwanger bent, wil je er alles aan doen om te zorgen dat de baby in je buik goed kan groeien en probeer je verkeer…
Zwanger en rosbiefZwanger en rosbiefRosbief is een mooi, mager stuk rood vlees dat vaak als boterhambeleg gegeten wordt. Omdat rosbief van binnen nog rood i…
Is ossenworst gezond?Is ossenworst gezond?Ossenworst is een worst die al sinds de 17e eeuw wordt gemaakt. Het is een rauwe worst die tegenwoordig wordt gemaakt va…
Zwanger en gebraden kipfilet voor de boterhamZwanger en gebraden kipfilet voor de boterhamSommige vleeswaren worden aan zwangere vrouwen afgeraden omdat ze gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van de baby.…
Zwanger en filet americainZwanger en filet americainFilet americain is een veel gegeten soort broodbeleg. Tijdens een zwangerschap is het echter niet verstandig om te eten,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Illustir, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://veelkantie.nl/blog/2011/03/19/ossenworst-is-nog-geen-osseworst/
  • http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/nieuws/2007/12/ossenworst-bevat-bacterie-listeria-101679

Reageer op het artikel "Zwanger en ossenworst"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 26-04-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!