InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Gevaarlijke babyproducten

Gevaarlijke babyproducten

Gevaarlijke babyproducten Baby’s gaan vaak vanaf 1 maand toch al snel 4 keer per week in bad. Mocht de baby al haren hebben worden deze toch ook al snel 2 tot 4 keer per week gewassen. Is dit altijd goed, NEE! Een babyhuidje is niet zoals een huid van een volwassene en dus veel gevoeliger voor de chemische stoffen in al die producten zoals bijvoorbeeld shampoo. Gedurende de eerste maanden moet u de baby niet te vaak in bad doen. In dit artikel leest u meer over de producten en de gevaren hiervan voor uw kind.

Poederproducten

Vermijd babypoeder dat talk bevat. Dit is de grootste boosdoener van allergie en irritatie. Veelal wordt maïzena aangeraden als alternatief. Dit kun je op de huidplooien, het kruis en de nek doen. Het is bekend dat maïzena goed vocht opneemt, dus zal dit uitstekend werken op de huid van uw kind. Ook vaseline en babyolie zijn gevaarlijk voor de huid. Dit wordt gemaakt van afvalstoffen van de aarolie-industrie.

Badproducten

Er zijn veel basisproducten die in badproducten voorkomen, welke gevaarlijk zijn. Op het etiket van vele badproducten zie je de ingrediënten dioxane, SLS en andere gevaarlijke stoffen. Deze stoffen kunnen formaldehyde en nitrosaminen vrijmaken. Deze stoffen zijn weer kankerverwekkend. Bij bubbelbadproducten kan het kind zelfs last krijgen blaasontstekingen. Op veel producten wordt hier al voor gewaarschuwd door de fabrikanten, maar lang niet bij alle producten. Kortom je baby niet te vaak in bad doen. Afspoelen met lauwwarm water is vaak al voldoende. Mocht u af en toe uw baby met zeep moeten wassen, gebruik dan alleen milde zeep op basis van olijf-, palm- of kokosolie zonder chemische toevoegingen of kunstmatige geurstoffen. Breng na het wassen met zeep of badproducten altijd wat verzachtende plantaardige olie aan om de huid weer te voeden.

Lotions en olieproducten

De beste lotions- en olieproducten zijn nog altijd calendula, arnica en kamille. Dit in combinatie met natuurlijke producten zorgt voor een ideale en een veilig product. Als een lotion- of olieproduct de stof petrochemicaliën bevat, zou ik dit terugzetten waar het vandaan kwam. Deze stof kan irritatie opwekken in de huid.

Haarverzorgingsproducten

Lees ten alle tijden de etiketten van de fles shampoo. Veelal bevatten de meeste shampoos gevaarlijke stoffen die haren (en de huid) kunnen irriteren en aantasten. Uw gezondheid is dan in gevaar. Een shampoo zonder kunstmatige geurstoffen, kleurstoffen, SLS en irriterende conserveringmiddelen (zoals parabenen, qautenium 15 en urea) is het allerbeste voor uw kind. Op de fles staat altijd of het een natuurlijk product is, dat hoeft niet te betekenen dat het product veilig is. Was het haar van uw kind in de eerste maanden enkel als het nodig is.

Verzorgingsdoekjes

Een goed babydoekje vind je eigenlijk niet in de winkel. De doekjes, die u kunt kopen bevatten enorm veel onnatuurlijke producten. Hierdoor verzwakt de huid van uw kind en kunnen ziektes makkelijker binnentreden. Als u het op de juiste manier wilt doen dan kunt u uw doekjes als volgt klaarmaken;
  • Gebruik gewone witte tissues
  • Vermeng de doekjes met puur zuiver water met alcohol
  • Doe eventueel nog wat verzachtende lotion op het doekje alvorens u deze gaat gebruiken
  • Dit desinfecteerd zonder de huid te beschadigen van uw kind
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl
  • Twitter.com/babyproducten
  • www.nursing.nl

Reageer op het artikel "Gevaarlijke babyproducten"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 13-10-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!