InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Word strak, fit en ontspannen door douchen

Word strak, fit en ontspannen door douchen

Word strak, fit en ontspannen door douchen Iedereen houdt wel van douchen. Maar als je op de juiste manier de douche gebruikt kun je er nog meer voordelen uithalen behalve een schoon lichaam. Gemiddeld douchen we zo'n vijf maal per week en dat ongeveer 8 minuten lang. Douchen is erg lekker, maar helaas ook slecht voor onze huid. Iedere keer dat je je wast tast je de beschermlaag van je huid aan. Dit herstelt zich wel na een paar uur, maar in de tussentijd staat je huid bloot aan irritaties, vuil, uitdroging en bacteriën. Als je last hebt van een droge of een gevoelige huid kun je het beste niet al te lang onder de douche staan en vermijd ook een warme temperatuur. Smeer je na het douchen in met een lotion die je huid weer voedt.

Warme douche

Een warme douche zorgt ervoor dat je poriën open gaan staan. Ook stimuleert het de doorbloeding, dit zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Een warme douche kan helpen tegen spierpijn of stijfheid. Een warme douche zorgt er echter ook voor dat de huid snel uitdroogt. Ook kun je er snel moe en sloom van worden omdat je lichaam haar temperatuur constant op peil moeten houden. Het beste is om tijdens het douchen gebruik te maken van een wisseldouche.

Wisseldouche

Wat erg goed is voor je huid en je bloeddoorstroming is een wisseldouche. Een wisseldouche kan helpen bij huidproblemen en werkt verfrissend. Een wisseldouche nemen is heel simpel. Je doet tijdens je douchebeurt af en toe de warme kraan dicht. Door het koude water schrikt je lichaam en warmt je lichaam zich op. De bloedvaten en spieren trekken hierdoor samen, waardoor de huid strakker wordt en je huid een gezonde kleur krijgt. Een wisseldouche helpt ook tegen cellulitis.
Met een warme douche alleen verslapt je huid, maar door de wisseldouche verbeterd je bloedcirculatie. Vet krijgt ook zo minder kans. Een wisseldouche dien je altijd af te sluiten met koud water. Dit sluit je poriën. Met de wisseldouche gebruik je als warme temperatuur zo'n 38 tot 40 graden celsius. Met het koude gedeelte zorg je dat je onder de 20 graden celsius zit. Wissel dit om de paar minuten om.

Badderen

In bad gaan kost meer tijd als douchen en daarom maken we er niet veel gebruik van. Te vaak in bad is ook erg slecht voor je huid. Je moet eigenlijk nooit langer dan 20 minuten in bad gaan. Zorg dat het badwater zo'n 38 graden celsius is. Dat is de juiste temperatuur om te kunnen ontspannen. Een kouder bad werkt verfrissend en een warmer bad maakt moet en sloom. Als je klaar bent met douchen dien je altijd je haren en je lichaam nog te wassen. Zo spoel je al het vuil van je lichaam. Zorg dat je na het badderen gebruik maakt van een voedende lotion.

Douche- en badproducten

Je kunt je haren het beste wassen met een shampoo en daarna een conditioner gebruiken. Gebruik ook eenmaal per week een masker. Was hiervoor eerst je haren met shampoo. Om je lichaam schoon te maken kun je het beste gebruik maken van een douchecrème. In de drogisterij vind je een uitgebreid aanbod voor elk huidtype.
Voor in bad kun je gebruik maken van badproducten. Deze zijn vaak op basis van olie en er is ook een uitgebreid aanbod te vinden. Voor een ontspannend bad kun je het beste gebruik maken van lavendel en voor een verfrissend bad eucalyptus. Zorg dat je na het douchen of badderen altijd gebruik maakt van een lotion. Ook deze vind je voor verschillende huidtypes. De lotions voeden de huid, helpen uitdroging tegen te gaan en maken je huid zacht.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van rode vlekken na het douchenOorzaken van rode vlekken na het douchenHeeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken.
Wat kost douchen en een bad?Wat kost douchen en een bad?De dagelijkse activiteiten kosten geld. Toch is het lastig om te bepalen wat het per keer kost. Ik vroeg mij af wat het…
Alles over douchen en haaruitvalAlles over douchen en haaruitvalUw huid reinigen en meteen ook stress of cellulitis bestrijden en uw weerstand vergroten. Het kan in uw eigen douche. Bi…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Douchen of in bad gaan, beiden is nodig om schoon te worden. Niet iedereen heeft de keus tussen een bad of douche. De me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Word strak, fit en ontspannen door douchen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 13-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!