InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Mag je douchen met een nieuwe tattoo?

Mag je douchen met een nieuwe tattoo?

Mag je douchen met een nieuwe tattoo? Heb je net een nieuwe tatoeage laten zetten? Dan moet je goed rekening houden met het genezingsproces. Om de tattoo mooi te houden, moet je hem goed verzorgen. Mag je bijvoorbeeld douchen als je net een nieuwe tattoo hebt en hoe pak je dit aan?

Een nieuwe tattoo

Een nieuwe tattoo heeft goede verzorging nodig. Het is immers een wond en je wilt niet dat dit gaat ontsteken. Zo mag je de eerste weken bijvoorbeeld niet in de zon met je tattoo en kun je beter niet zwemmen. Maar hoe zit het met douchen? Mag je wel douchen als je net een tattoo hebt laten zetten of kun je dit beter laten?

Douchen met een tatoeage

Wanneer je net een tattoo hebt laten zetten, is het prima om te douchen. Het water is immers schoon. Houd er wel rekening mee dat je huid wat gevoelig kan zijn en dat het douchen daardoor wat pijnlijker en vervelender kan zijn. Let er tijdens het douchen ook goed op dat de waterstraal niet direct op je tattoo komt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat korstjes van de huid worden geslagen en dat zorgt voor littekens. Douche ook zeker niet met te warm water en douche niet te lang.

Pas op met zeep

Zorg dat er geen zeep of shampoo in de wond terecht komt. Dit kan zorgen voor irritaties en soms zelfs ontstekingen. Eventueel zou je kunnen kiezen voor een natuurlijke zeep, maar houd dan wel goed in de gaten hoe je huid hierop reageert. Het is beter om de wond schoon te maken met enkel water.

Beschermlaagje voor je tattoo

Je kunt er eventueel voor kiezen om de tattoo voor het douchen in te smeren vaseline. Dit houdt het water en de zeep enigszins tegen en zorgt ervoor dat je veiliger kunt douchen. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld je haren wilt wassen en niet wilt dat de shampoo op de wond terecht komt.

Afdrogen na het douchen

Als je klaar bent met douchen, moet je de tattoo natuurlijk nog afdrogen. Hier kun je het beste een schone handdoek gebruiken. Gebruik deze handdoek alleen voor de tatoeage en niet voor je hele lichaam, zodat bacteriën niet in de wond terecht komen. Als je je tattoo afdroogt kun je het beste de handdoek deppen. Door te wrijven kun je de huid beschadigen en raken korsten los van de huid.

Wanneer mag je normaal douchen met een tattoo?

Je kunt weer normaal douchen zodra de tattoo genezen is. Hoe lang dit duurt zal per persoon en tattoo verschillen. Een grotere tattoo kan langer nodig hebben om te genezen en dit geldt ook voor tatoeages op bepaalde plaatsen, zoals de rug en de voeten. Houd de tattoo vooral goed in de gaten. Zitten er geen korstjes meer op en voelt de huid heel? Dan kun je zonder problemen onder de douche stappen. Doorgaans moet je rekening houden met tenminste twee tot drie weken voor een tattoo om volledig te herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mag je douchen met een nieuwe tattoo?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 23-09-2014
Subrubriek: Lifestyle
Special: Tattoo
Schrijf mee!