InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Waarom is buiten sporten beter voor je?

Waarom is buiten sporten beter voor je?

Waarom is buiten sporten beter voor je? De natuur is goed voor ons - dat is iets wat je misschien al vermoedde, maar het is ook bewezen dat wanneer je buiten sport, je stressniveau effectief wordt verlaagd. Je kunt daardoor beter omgaan met alledaagse stresssituaties.

Waarom buiten sporten zo goed voor je is

Valerie Gladwell deed in samenwerking met de universiteit van Essex onderzoek naar de effecten van de natuur (in combinatie met sport) op de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Hieruit komt een niet al te verrassend resultaat: buiten sporten is in beide opzichten goed voor je. Dat het nu wetenschappelijk bewezen is, maakt je buitensport alleen nog maar leuker.

Stressniveau

Buiten sporten bleek vooral heel effectief te werken tegen stress. We hebben meer stress dan ooit en we zijn zwaarder dan ooit, dus de combinatie van buiten sporten zou een enorme impact kunnen hebben op onze algemene gezondheid.

Is alleen buiten zijn niet al voldoende?

De combinatie 'tijd doorbrengen in de natuur' en 'je fysiek inspannen' maakt dat je je meer één voelt met de natuur. De positieve effecten die sporten en buiten zijn op je hebben versterken elkaar, en daarmee heeft alleen sporten en daarna naar buiten gaan (of andersom) minder effect dan buiten actief bezig zijn. Met name in een groene, natuurlijke omgeving werd het effect gevonden.

De resultaten uitgelicht

Er werden vijf studies uitgevoerd. In een van deze studies werd gemeten hoe snel een groep mensen herstelde van stress na het bekijken van natuurscènes. Dit ging sneller dan wanneer zij andere afbeeldingen bekeken. Een andere studie keek naar de effecten van een lunchwandeling in een groene omgeving. Mensen die tijdens de lunch bijvoorbeeld in het bos lopen, zouden volgens de resultaten van de studie beter slapen en een veel lagere bloeddruk en een lager stressniveau hebben. Dit effect was na acht weken zichtbaar.

Leuke buitensporten

Leuk, dat buiten sporten zo goed voor je is. Maar hoe vind je nu een buitensport die geschikt is voor jou? Er zijn meerdere manieren om een sport te vinden die bij je past, en één ervan is simpelweg kijken welke sporten er zijn en deze eens uit te proberen. Kies bijvoorbeeld een sport uit onderstaande lijst!

  • Hardlopen
  • Boot camp
  • Crossfit outdoor
  • Schaatsen
  • Rolschaatsen
  • Skaten/skeeleren
  • Wandelen
  • Touwtjespringen
  • Mountainbiken/(race)fietsen

Buitenactiviteiten die als sport kunnen tellen

Ben je niet zo van het (buiten) sporten? Er zijn ook dingen die je buiten kunt doen om toch je dagelijkse portie beweging én je dosis natuurlijke stressvermindering te halen.

  • Tuinieren
  • Fietsen (vervoer)
  • Lopend naar de supermarkt (ipv met de auto)
  • Met je (oppas)kind naar de speeltuin (en zelf ook spelen)
  • Een dagje pretpark
  • Een vreemde stad bezoeken/stadswandeling maken

Laat je inspireren en verminder je stress door meer tijd in de buitenlucht door te brengen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.esrc.ac.uk/my-esrc/grants/RES-064-27-0019/read

Reageer op het artikel "Waarom is buiten sporten beter voor je?"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 06-04-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Sporttips
Schrijf mee!