InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk na het sporten

Jeuk na het sporten

Jeuk na het sporten Heb je jeuk na het sporten? Bijvoorbeeld aan je benen, je buik, of onder je sportkleding? Kom achter de mogelijke oorzaken en kijk gelijk wat je aan het probleem kunt doen.

De klachten

Je hebt jeuk aan je benen, je buik, of onder je sportkleding. Dit is vaak na het sporten.

Mogelijke oorzaak 1: je sportkleding

Heb je de klachten alleen onder je sportkleding? Het kan zijn dat je kleding niet geschikt is voor je workout. Synthetische stoffen zijn bijvoorbeeld ongeschikt om in te sporten. Sommige mensen kunnen ook last hebben van acryl of viscose. Katoen, en dan met name biologisch katoen, blijkt voor de meeste mensen geschikt. Zorg ervoor dat je ademende kleding draagt, zodat je er niet sneller in zweet. Verder kun je kijken of je misschien een wasmiddel gebruikt waar je gevoelig voor bent. Als je sport, kan dat extra gevoeligheid opleveren. Probeer eens een ander wasmiddel.

Acties

  • Kies andere sportkleding.
  • Probeer een ander wasmiddel.
  • Blijven de klachten bestaan, bezoek dan de huisarts.

Mogelijke oorzaak 2: netelroos

Als je heel veel jeuk hebt en het is onder je sportkleding, maar ook (soms) op de rest van je lichaam, dan kan het zijn dat je te maken hebt met netelroos. Dit klinkt heel ernstig, maar valt uiteindelijk mee en verdwijnt ook vanzelf. Kenmerkend aan netelroos is onder meer de jeuk. Ook kunnen er rode plekken ontstaan als je krabt. De kenmerken komen overeen met de klachten die je hebt nadat je met brandnetel in aanraking bent geweest; een brandende jeuk. Netelroos ontstaat vaak als reactie op een bepaalde allergie. In het geval van jeuk na het sporten kan het zijn dat je reageert op fysische prikkels, zoals inspanning.

Acties

  • Sluit de oorzaken bij Oorzaak 1 uit.
  • Wacht tot de verschijnselen vanzelf overgaan (tot maximaal 2 weken).
  • Gaan de verschijnselen niet over, bezoek de huisarts.

Mogelijke oorzaak 3: reactie op temperatuur

Het kan zijn dat je geen netelroos hebt en dat ook je kleding in orde is, maar dat je lichaam reageert op de wisselingen in temperatuur. Als je sport, stijgt je temperatuur. Stop je met sporten, dan koel je weer af. Dit is al een wisseling in temperatuur. Als je dan ook nog eens snel afkoelt en dan onder een warme douche gaat staan, wissel je opnieuw van temperatuur. Dit kan jeuk veroorzaaken als je hier gevoelig voor bent. Dit valt overigens soms onder een vorm van netelroos.

Is temperatuurswisseling een oorzaak bij jouw jeuk, dan kan het zijn dat je dit erger of alleen maar hebt in de winter, als de overgang van buiten naar binnen groot is (als je buiten sport).

Acties

  • Sluit de oorzaken bij 1 en 2 uit.
  • Wacht tot de verschijnselen overgaan.
  • Zorg voortaan voor een goede warming up en cooling down, om de temperatuurverschillen niet te groot te maken.
  • Wacht nog even met douchen of douche met lauwwarm water in plaats van warm water.

Belangrijk

Heb je klachten die niet overgaan, dan is het altijd goed om een huisarts te bezoeken. Vaak is jeuk na het sporten onschuldig en kun je het eenvoudig voorkomen of verhelpen. Ook als het blijft voorkomen maar vanzelf weggaat, hoeft er niets aan de hand te zijn. Blijven de klachten, of lijkt het steeds erger te worden, dan kan er iets anders zijn waardoor ze onstaan, zoals een serieuze(re) allergie of een andere reactie van je afweersysteem. Bezoek dan dus een dokter.

Lees verder

© 2014 - 2019 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Zwangerschapscholestase: wat is het?Zwangerschapscholestase: wat is het?Jeuk tijdens de zwangerschap: een bekend en lastig fenomeen. Jeuk op je buik, je hele lichaam, je handpalmen en voetzole…

Reageer op het artikel "Jeuk na het sporten"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 29-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sporttips
Medische informatie…
Schrijf mee!