InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Astma en sporten

Astma en sporten

Astma en sporten Sporten is voor mensen met astma heel goed mogelijk. Wanneer de astma met medicijnen goed onder controle is te houden hoeft de persoon zich abosluut niet te laten weerhouden om te gaan sporten. Het is zelfs goed voor astmapatiënten om te sporten om zo een goede conditie en weerstand op te bouwen.

Conditie

Een goede conditie kan er aan bijdragen dat astmapatiënten zich beter voelen en minder snel ziek zijn. Als je astma hebt is het belangrijk om prikkels zo goed als het kan te vermijden, gezond te drinken en te eten, veel te bewegen, je medicatie op tijd in te nemen en daarnaast ook voldoende te slapen.

Prikkels

Wie sport bouwt een grotere conditie op en zal zo ook de dagelijkse beslommeringen zoals werk en het doen van het huishouden beter aan kunnen. Sporten die heel goed mogelijk zijn voor mensen met astma zijn zwemmen en wandelen. Sporten die binnen worden gehouden kunnen allergische reacties uitlokken door bijvoorbeeld huisstofmijt. Buitensporten kunnen er juist weer zorgen dat droge of koude lucht weer voor extra prikkels leiden. Dat kan leiden tot benauwdheid. Het is daarom belangrijk om altijd alert te blijven, maar laat je er niet van weerhouden om te gaan sporten. Naast zwemmen en wandelen zijn ook fietsen en teamsporten aan te raden voor astmapatiënten. Kijk wel uit dat het niet te intensief wordt.

Gevaarlijke sporten

Een sport die niet zo geschikt is voor mensen met astma is diepzeeduiken omdat er gebruik wordt gemaakt van perslucht. Dit kan levensgevaarlijk zijn wanneer een een astmapatiënt het benauwd krijgt. Ook af te raden zijn extreme sporten zoals parachutespringen en bergbeklimmen. Dit zijn sporten die zoveel energie vreten dat het al gauw tot benauwdheid kan leiden. Snowboarden en skiën kan mits het niet te veel energie kost en niet te grote hoogtes worden bereikt.

Warming-up

Voor zowel mensen met en zonder astma geldt dat het belangrijk is een goede warming-up te houden, de spieren te strekken en de spieren en na afloop nog even afkoelingsoefeningen te doen. Dat houdt in dat je even sport op een 'lager tempo' voordat je stopt.

Inspanningsastma

Ook voor mensen met inspanningsastma is het mogelijk om te sporten. Wel moet erg goed opgelet worden om te voorkomen dat er een verkramping van de luchtwegen ontstaat. Daarom is het belangrijk om preventief voor het sporten een luchtverwijdend medicijn te inhaleren. Koude en droge lucht kunnen op de inspanningastma slaan. Een das voor je gezicht houden kan dit voorkomen. Het is goed om door de neus te ademen. Een sjaal voor je mond kan helpen bij een rustige wandeling, maar niet tijdens heel actief trainen.

Voorzorgsmaatregelen

  • Inhaleer medicijnen voor of tijdens het sporten.
  • Maak de sporthal goed schoon en ventileer de zaal voor het trainen.
  • Ontwijk koude en droge lucht.
  • Pas het tempo aan wanneer een astma-aanval dreigt.
  • Meld de trainer dat je of jouw kind astma heeft.
  • Vertel de trainer wat hij moet doen wanneer jij of jouw kind een astma-aanval krijgt.
  • Vertel de trainer ook wie er gewaarschuwd moet worden bij een astma-aanval.
  • Bij ziekte is het beter om niet te sporten, zodat je je energie kunt gebruiken voor het beter worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek 'Astma en andere longziekten' van Ria Bremer, uitgever Tirion, 1999
  • http://www.astma-copd.nl/content/astma/sporten.asp
  • http://www.kinderastma.nl/content/astma/kinderen-sporten.asp

Reageer op het artikel "Astma en sporten"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 08-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!