InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Inspanningsastma: Symptomen en behandeling

Inspanningsastma: Symptomen en behandeling

Inspanningsastma: Symptomen en behandeling Een specifieke vorm van astma is inspanningsastma, die klachten veroorzaakt bij fysieke activiteit. Wat zijn de symptomen en hoe kan inspanningsastma behandeld worden? Inspanningsastma is een vorm van astma waarbij de klachten worden uitgelokt door een fysieke inspanning zoals sporten. Het is een aandoening die vaak voorkomt, vooral bij jongvolwassenen. 90% van de mensen met astma zouden ook last hebben van inspanningsastma. Ook bij mensen zonder enige andere astmaklachten zou inspanningsastma voorkomen in ongeveer 10% van de gevallen.

Oorzaak

Over de oorzaak van inspanningsastma zijn de meningen verdeeld. Een van de mogelijke oorzaken zou zijn dat de verhoogde doorbloeding voor de astma-aanval zorgt. Een andere theorie heeft het over stoffen zoals cortisol en adrenaline die tijdens de inspanning vrijkomen en voor een verhoogde gevoeligheid van de luchtwegen zouden zorgen.
Ook de omstandigheden waarin men de inspanning levert zou een rol spelen in het ontstaan van inspanningsastma: in een koude en droge klimaatomgeving zouden er meer klachten van inspanningsastma voorkomen.

Symptomen

Inspanningsastma duikt meestal op tijdens de eerste schooljaren. Het is van belang dat de aandoening tijdig wordt herkend en goed wordt behandeld. Zo voorkomt men problemen op de lange termijn en vermijdt men dat de jonge patiënt op de sukkel geraakt met zijn conditie.

Een van de typische symptomen van inspanningsastma zijn hoestbuien, kortademigheid en een piepende ademhaling in de eerste minuten na een fysieke inspanning. Tussen 10 à 15 minuten na de inspanning zullen de klachten het hoogtepunt bereiken waarna ze terug afnemen en meestal binnen het uur verdwenen zijn.

Om de diagnose te stellen laat men de patiënt meestal een proef afleggen op een fiets of een looptoestel, waarbij hij gedurende 6 minuten blootgesteld wordt aan een fysieke inspanning op een intensiteit van zon 80% van de maximale hartslag.

Behandeling

Om de patiënt niet fysiek inactief te maken, kan een kortwerkend geneesmiddel voorgeschreven worden dat kort voor de inspanning geïnhaleerd moet worden. Aan kinderen, die meer en regelmatiger in beweging zijn, wordt meestal een geneesmiddel voorgeschreven dat langer werkt en 1 of 2 keer per dag ingenomen moet worden.

Tips om toch te kunnen sporten

Wie last heeft van inspanningsastma moet niet per se in de zetel blijven zitten. Sporten kan, mits inachtname van volgende regeltjes en tips:
  • Beperk de intensiteit van de inspanning: Zorg ervoor dat je steeds rustig kan blijven praten tijdens het sporten
  • Zorg voor een goede en langzame opwarming
  • Adem zoveel mogelijk door de neus. Daardoor wordt de lucht voorverwarmd en bevochtigd, en voor een groot deel stofvrij gemaakt voor het de luchtwegen bereikt
  • Na de eerste aanval blijven veel patiënten zon 2 à 3u klachtenvrij: lok bij competitiesport tijdens de opwarming een aanval uit door een korte intensieve inspanning te leveren voor de echte wedstrijd begint. Deze techniek kan best onder begeleiding aangeleerd worden.

De beste sporten voor inspanningsastma-patiënten zijn sporten met een lage adembehoefte zoals judo, boks, tennis, gymnastiek, .. en sporten die in een warme en vochtige omgeving beoefend kunnen worden zoals zwemmen of waterpolo.
© 2011 - 2018 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Astma en sportenAstma en sportenSporten is voor mensen met astma heel goed mogelijk. Wanneer de astma met medicijnen goed onder controle is te houden ho…
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er?Astma is een erg vervelende, ongeneeslijke aandoening. De luchtwegen zijn chronisch ontstoken waardoor iemand moeilijk k…

Reageer op het artikel "Inspanningsastma: Symptomen en behandeling"

Reactie

Angeline de Jong, 25-05-2014 12:22 #1
Ik heb een vraag : mijn dochter van 20 jr sport al enkele jaren veel en gevarieerd ( harlopen / core en stabiliteit/ explosieve snelheid/ synchroonzwemmen/ T25 / insanity). Dit minstens iedere dag. Een dag niet gesport levert een super chagrijnig kind en dat kan alleen opgelost worden door er even lekker tegenaan te gaan. Ze was bezig te trainen (volgens een loop programma) voor een 10km loop. Echter plots krijgt ze bij inspanning na een ongeveer 5 min een hyperventilatie achtige benauwdheidsaanval waardoor verder sporten niet meer mogelijk is. Bij zwemmen heeft ze het minste last. Naar de huisarts gegaan, diverse onderzoeken aangevraagd ( bloedprikken ivm mogl alergie op de luchtwegen -> levert niets op / een "blaastest" bij de huisarts -> levert niets op). Ze heeft een puffertje meegekregen vooraf gaand aan het sporten in te nemen en dat geeft wat lucht. Echter ook in rust is er soms moeite met goed doorademen. Daarnaast is ze vaak moe en vindt ik dat ze veel te wit ziet. Zelf vermoed ik een tekort aan? (ijzer/ vit B12) maar de huisarts lijkt alles in de COPD hoek te zoeken. Wie kan mij wat meer duidelijkheid / advies geven? Alvast dank!

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 28-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!