InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oorzaken van rode vlekken na het douchen

Oorzaken van rode vlekken na het douchen

Oorzaken van rode vlekken na het douchen Heeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken. Veel mensen hebben na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk. Dit kan verschillende redenen hebben die hieronder zijn samengevat. Als je na het lezen van deze tekst nog steeds niet weet welke oorzaak bij jou een rol speelt, dan dient het aanbeveling om een huisarts te bezoeken.

Droge huid

Een droge huid kan er voor zorgen dat je huid rood kleurt als het in aanraking komt met water. Het is daarom aan te bevelen om zo kort mogelijk te douchen. Ook moet je niet te vaak douchen. Douche je nu bijvoorbeeld 1 keer per dag? Dan kan je proberen om om de dag te douchen. Tevens moet je er op letten dat het water waarmee je doucht niet te heet is.

Kalk

Het krijgen van rode vlekjes kan aan het water zelf liggen. Als er veel kalk in het water zit, kan dit je huid uitrdogen. Water waar veel kalk in zit, wordt ook wel hard water genoemd. Een waterontharder of een waterfilter zal je probleem verhelpen.

Netelroos

Netelroos is een huidreactie die ook wel galbulten of urticaria wordt genoemd. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom deze huidreactie optreedt. In deze context zullen wij ons echter alleen richten op de fysische factoren. Onder fysische prikkels valt ook het in aanraking komen met water. Zowel koud als warm water kan netelroos veroorzaken. Douche je met warm water? Dan kan je proberen om met iets kouder water te douchen. Douche je met koud water? Dan kan je proberen om met iets warmer water te douchen.

Indien je netelroos hebt, is het afdrogen van je natte lichaam ook erg belangrijk. Voorzichtig afdrogen is van belang. In plaats van in te wrijven, moet je deppen.

Shampoo

Shampoo, douche olie of zeep kan rode vlekjes veroorzaken. Het is daarom van belang om goed in te gaten te houden welke producten je gebruikt tijdens het douchen. Weet je niet zeker of uw shampoo bijvoorbeeld de kwaaddoener is? Probeer dan om een keer zonder shampoo te douchen.

Wasverzachter

De oorzaak van je rode huid hoeft niet per se te lliggen aan het douchen. Het kan ook zijn dat de rode vlekjes ontstaan tijdens het afdrogen. De mogelijkheid dat je allergisch bent voor je wasmiddel of wasverzachter bestaat namelijk ook.
© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn over…
Wat kost douchen en een bad?Wat kost douchen en een bad?De dagelijkse activiteiten kosten geld. Toch is het lastig om te bepalen wat het per keer kost. Ik vroeg mij af wat het…
Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Douchen of in bad gaan, beiden is nodig om schoon te worden. Niet iedereen heeft de keus tussen een bad of douche. De me…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Steeds poep tussen de billen ondanks dagelijkse doucheSteeds poep tussen de billen ondanks dagelijkse doucheWat is het nut om te douchen, om korte tijd daarna je behoefte te doen en vervolgens de hele dag met stinkende poepreste…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Oorzaken van rode vlekken na het douchen"

Reactie

Anoniem, 11-01-2015 12:06 #1
Zonder iets op je huid gesmeerd te hebben en toch uitslag krijgen. Wat is het, ben ik ergens allergisch voor?

Infoteur: Dezy
Laatste update: 06-08-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!