InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?

Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?

Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn? De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn overduidelijk en je weet direct waar het vandaan komt. Een blauwe vlek is vaak het gevolg van een stoot. Rode vlekken kunnen brandvlekken zijn. Witte vlekken daarentegen zijn vaker een mysterie. Waar komen deze vlekken vandaan en wat kan het precies zijn? Je leest in dit artikel over verschillende oorzaken van witte plekken of vlekken op het lichaam.

Idiopathisch guttate hypomelanosis

Idiopathische guttate hypomelanosis, dit is een Latijnse benaming en betekent letterlijk: kleine witte rondjes van onbekende oorsprong. De meeste mensen met witte vlekken op de huid hebben wellicht deze kleine onschuldige aandoening. Vooral bij zonliefhebbers valt deze aandoening direct op. De huid om de vlekken heen wordt bruin, terwijl de vlekken wit blijven. Men weet niet precies wat de oorzaak is van dit verschijnsel.

Men vermoedt dat de zon er wel mee te maken heeft. Idiopathische guttate hypomelanosis komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en laat zich ook vaker zien bij mensen met een lichte huid dan bij mensen met een getinte huid. Tevens komt deze huidaandoening vaker voor bij mensen die ouder dan dertig jaar zijn. De witte vlekken die ontstaan komen in het algemeen over het hele lichaam voor, maar vallen op bepaalde plekken net wat meer op dan de andere. Het gaat om de scheenbenen, kuitbenen en bovenarmen. Op deze plekken vallen de witte vlekken meer op.

Pityriasis Versicolor

Bij pityriasis versicolor zijn de vlekken anders van structuur dan bij de idiopathisch guttate hypomelanosis aandoening. Pityriasis Versicolor is een onschuldige infectie aan de huid die veroorzaakt wordt door een bepaalde gist. Deze gist is voornamelijk van de Malassezia soort.

Deze huidaandoening kan al in de vroege levensjaren ontstaan. Het komt vooral voor bij mensen met een talgrijke huid. Een hoge luchtvochtigheidsgraad van de omgeving en een hoge temperatuur kan bevorderlijk zijn voor het ontstaan van deze witte vlekken op de huid. De witte vlekken zien wij vooral in de lichaamsplooien en het gezicht.
De behandeling van pityriasis versicolor wordt meestal uitgevoerd na een bezoek aan de dokter. De dokter kan met het blote oog vaak al zien of het om deze aandoening gaat. Bij twijfel moet je daarom ook altijd even langs de huisarts gaan. Een speciale crème kan de schimmel tegenhouden en daarmee ook de vervelende witte plekken.

Vitiligo

Vitilligo is een veelvoorkomende huidaandoening. Ongeveer 0.5% van de wereldbevolking heeft deze aandoening in een bepaalde mate. De witte vlekken op de huid zijn vaak zeer herkenbaar. De grootte van de plekken kan variëren van een klein vlekje tot enkele centimeters. Deze witte vlekken kenmerken zich door het niet bruin worden van de huid in de zon. De vlekken blijven dus altijd melkwit. De vlekken komen vaak voor in het gezicht en de armen. Ook andere lichaamsdelen kunnen getroffen worden door deze witte vlekken.

Waarom heb ik witte vlekjes?

Het is vandaag de dag nog steeds niet helemaal duidelijk waarom mensen deze (vitilligo) witte plekken krijgen. Wel is een erfelijk component vastgesteld. Als je familieleden hebt met witte vlekken op de huid is de kans groot dat jij dat ook hebt ontwikkeld of door zal geven aan je kinderen. De witte vlekken hoeven niet altijd op dezelfde plek ontstaan zoals ze te zien zijn bij je familielid.
Vitilligo vlekken zijn niet altijd even duidelijk. Als je zelf al een bleke lichaamskleur hebt hoeven de vlekken helemaal niet op te vallen. Vaak vallen de plekken of vlekken op als je een tijdje in de zon hebt zitten bruinen. De plekken waar geen pigment is ontwikkeld blijft wit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe krijg je witte huidvlekken en hoe stop je Vitiligo?Hoe krijg je witte huidvlekken en hoe stop je Vitiligo?Witte huidvlekken worden veroorzaakt door een verstoring van de melanine in de huid. Vitiligo kan over het gehele lichaa…
Huidaandoeningen: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?Huidaandoeningen: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?Wie terugkeert van een lange vakantie naar de zon, kan wel eens enkele bruine vlekjes op de huid opmerken. Bruine huidvl…
Café au lait vlekken: verwijderen donkere vlekken lichaamCafé au lait vlekken: verwijderen donkere vlekken lichaamDonkere vlekken op het lichaam, wat kan het zijn? Een café au lait macula (CALM) of café au lait vlekken is een lichtbru…
Gele vlekken uit witte kleding verwijderenGele vlekken uit witte kleding verwijderenNiets is zo vervelend dan een lelijke vlek in je mooie witte kleding. En juist in witte kleding is het verwijderen van v…
Huidvlekken: hoe kom je eraan, en hoe voorkom je ze?Huidvlekken zijn er in alle soorten en maten. Moedervlek, wijnvlek, pigmentvlek, er is geen huid die geen geen vlekje ve…

Reageer op het artikel "Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?"

Reacties

Shiv, 18-08-2015 09:35 #6
Ik ben een jongen van 15 jaar en ik heb lota vlekken. Voor zulke vlekken ben ik wel bij de dokter geweest maar die geeft me alleen tabletten en het helpt niet. Kan iemand me hierbij helpen hoe ik die vlekken kwijt kan raken?

Elly, 21-10-2014 16:28 #5
Ik heb harde, witte plekjes op mijn scheenbenen.Geen vitiligo, denk ik.
Geen idee wat het kan zijn, U?

Shana, 22-12-2013 22:19 #4
Kunnen jullie mij zeggen wat het is?
Iemand van mijn vriendengroep heeft allemaal kleine witte bolletjes die samen 1 vlek vormen als je er met een balpen op drukt voelt ze het niet als je harder drukt dan een heel klein beetje.
Kunnen jullie mij af helpen van de zorgen en zeggen dat het gevaarlijk of niet is en wat het is?
Dank u!
Mvg

Marcellino Nerkust, 25-08-2013 18:33 #3
Hoi,

Ergens in de maand juni 2013 is het mijn huisgenoten opgevallen dat ik witte vlekken heb op mijn huid. Van nature heb ik een bruine huidskleur. Ik ben naar een dermatoloog geweest en heb oa. het volgende medicament gekregen:
Valizyg [ Eczema cream] Betamethasone Valerata Cream USP.
Vind niet dat het helpt. De vlekken zijn wel lastig.
Hopelijk ontvang ik een reactie.

B., 30-10-2012 04:43 #2
Hoi,

Ik heb sinds mijn 15e witte vlekken in mijn gezicht, het is ontstaan nadat ik een soort foundation heb gebruikt om puistjes te camoufleren, ik smeerde het op mijn gezicht en ik zag letterlijk het pigment uit mijn huid gaan, ik vind dit ontzettend klote en dit heeft mij ook in veel dingen in het leven tegen gehouden.
Ik heb het eens aan mijn dokter laten zien maar die zei meteen dat je aan pigmentverlies niets kunt doen, helaas.

Sabina, 04-07-2012 09:48 #1
Hoi, ik ben een meisje van 14 en heb een paar kleine witte vlekjes boven me borst. Ik vind het super lelijk staan als ik een iets lager s-hirtje aan wil doen. Ik loop veel buiten, dus ook veel in de zon, en daarom ben ik erg bruin en vallen ze nog meer op. Gaan deze vlekjes ook nog weg? Reactie infoteur, 19-07-2012
Hallo Sabina,

Als je de witte vlekjes vervelend vindt kun je het best even naar de huisarts gaan om advies in te winnen. Ik kan mij voorstellen dat je het niet mooi vindt staan maar laat het je niet beperken om zomerse kleding aan te trekken. Vooral wanneer er veel zonlicht op je huid komt zullen witte vlekjes (waar bijna tot geen pigmentcellen in voorkomen) gewoon wit blijven. Je huid om de witte vlekken (waar wel pigmentcellen in voorkomen) wordt bruin. Het resultaat is dat je de witte vlekjes duidelijker zult zien dan voorheen. Bij twijfel altijd even naar de huisarts.
- Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 14-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!