InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Polycysteus ovarium syndroom, PCOS

Polycysteus ovarium syndroom, PCOS

Polycysteus ovarium syndroom, PCOS PCOS is een aandoening waar vrij veel vrouwen mee te maken hebben. Dit syndroom veroorzaakt kleine vochtblaasjes op de eierstokken, door een hormonale storing. Hierdoor kunnen menstruatieproblemen ontstaan, en kan de menstruatie zelfs helemaal uitblijven. Dit kan problemen geven bij de vruchtbaarheid en een eventuele kinderwens in de weg staan.

Wat is PCOS?

PCOS is een aandoening waar zo’n 10 tot 15% van de vrouwen mee te kampen heeft. Het komt dus relatief veel voor! Toch is er niet veel bekend over deze aandoening. Dit komt onder andere doordat mensen er niet snel voor uit zullen komen dat ze deze aandoening hebben.

Kort gezegd houdt PCOS in dat er cystes groeien op de eierstokken doordat er sprake is van een hormonale storing. Dit geeft als resultaat dat de eicellen niet goed groeien. Hierdoor kan er een onregelmatige menstruatie optreden, of de menstruatie kan zelfs helemaal uitblijven. Dit komt doordat de eisprong zeer onregelmatig, of zelfs helemaal niet optreedt. Een specifieke oorzaak voor deze aandoening is tot op heden helaas niet bekend.

Symptomen

Sommige vrouwen merken pas dat ze PCOS hebben, als het maar niet lukt om zwanger te worden. Anderen komen er al achter doordat zij een zeer onregelmatige menstruatie hebben, of opeens helemaal niet meer menstrueren. Onder een onregelmatige menstruatie wordt verstaan, minder dan 9 keer per jaar. Oftewel; tussen iedere menstruatie zitten minimaal 6 weken!
  • Andere symptomen die er op kunnen wijzen dat je PCOS hebt zijn:
  • Acne, een zeer vette huid en veel puistjes
  • Veel lichaamsbeharing, vaak in een ‘mannelijk patroon’.
  • Haarverlies, inhammen.
  • Cystes (vochtblaasjes) in de eierstokken
  • Te hoog, of juist te laag cholesterol
  • Hoge bloeddruk
  • Verharde plekken op de huid, die vaak donkerbruin/zwart van kleur zijn.
  • Pijn in de bekken
  • Angst of depressie, dit komt vaak voort uit onzekerheid over lichaamsbeharing of vruchtbaarheidsproblemen.

De diagnose

Wanneer je vermoedt dat je PCOS hebt, kun je een klein ‘testje’ doen. Wanneer je 2 vragen of meer met ‘JA’ kunt beantwoorden, is de kans groot dat het om PCOS gaat.
  • Verminderde, of ontbrekende eisprong (onregelmatige menstruatie)
  • Hoog testosterongehalte, dat zich uit in Acne, lichaamsbeharing enz.
  • De aanwezigheid van meerdere cystes in de eierstokken.

Een bloedonderzoek en een echoscopie zullen dan uit moeten wijzen of het ook daadwerkelijk om PCOS gaat.

Behandeling

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk om er voor te zorgen dat een vrouw met PCOS toch nog kinderen kan krijgen. Om dit alles in gang te zetten zal eerst de kwaliteit van het sperma van de man moeten worden gecontroleerd. Vervolgens zal er samen met de arts een behandelplan worden opgesteld.

Wanneer de PCOS maar in lichte mate optreedt, kan het vaak prima lukken met een hormoonbehandeling. Vaak wordt er gekozen voor een clomifeen behandeling. Deze behandeling kan ervoor zorgen dat de menstruatie weer normaal op gang komt. Indien deze behandeling niet aanslaat kan de dosis van de clomifeen behandeling nog een aantal maal worden verhoogd. De reden dat er altijd met een lage dosis wordt begonnen, is dat de kans op meerlingen beduidend groter is bij gebruik van dit hormoon. Wanneer is gebleken dat het met de hormoonbehandelingen niet mag lukken, zal worden overgegaan naar een andere behandeling. Zo is er nog de mogelijkheid om de vochtblaasjes dicht te branden, zodat de menstruatie weer normaal op gang komt. Als ook dit niet helpt, zal er worden overgegaan op IVF behandelingen. Per IVF behandeling is de kans op een zwangerschap zo'n 20%.

Het is dus absoluut niet onmogelijk om zwanger te worden met deze aandoening.
Gerelateerde artikelen
Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingenClomifeencitraat (merknaam Clomid ®) is een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven bij sommige vrouwen die moeilijk zwang…
Oorzaken van het uitblijven van de menstruatieOorzaken van het uitblijven van de menstruatieNiet op tijd ongesteld worden komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel sc…
Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtba…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…

Reageer op het artikel "Polycysteus ovarium syndroom, PCOS"

Infoteur: Denn
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!