InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Opleiding kleuranalyse

Opleiding kleuranalyse

Opleiding kleuranalyse Een opleiding kleuranalyse biedt je de grondbeginselen van de kleuranalyse aan. De kleurenanalyse gaat uit van vier basis kleurtypes. Wanneer je die kleuren draagt die bij je kleurtype passen, is je uitstraling veel zachter en stralen je ogen meer. Je kunt zowel een opleiding kleurenanalyse als een workshop kleuranalyse volgen, het verschil tussen beide zit hem met name in de behandelde onderdelen en de daarmee samenhangende kosten.

Kleuranalyse

De kleurenanalyse is voortgekomen uit het werk van Johannes Itten, een kunstschilder die zich erg interesseerde voor kleuren en de samenstelling van kleuren. Hij ontwierp de zogenaamde kleurencirkel, waarin zich de primaire, secundaire en tertiaire kleuren bevinden. Hiermee kan men goed zien hoe de verschillende kleuren in elkaar overlopen en nieuwe kleuren creëren. Uit de kleurenleer van Itten is de kleuranalyse naar voren gekomen zoals wij die kennen: aan de hand van het effect van kleuren op de haarkleur, ogen en huidtint mensen een gericht kleuradvies geven.

Vier kleurentypes

De kern van de kleurenanalyse wordt gevormd door vier kleurentypes: het lentetype, het zomertype, het herfsttype en het wintertype. In welke categorie iemand valt, wordt bepaald aan de hand van een uitgebreide kleuranalyse. Hierbij wordt met behulp van gekleurde doeken het effect van de kleur op iemands huidtint en uitstraling bekeken. Kleurconsulenten, mensen die de kleuranalyses uitvoeren en een opleiding kleuranalyse of workshop kleuranalyse gevolgd hebben, gaan er namelijk vanuit dat bepaalde kleuren je een grauw gelaat met zichtbare oneffenheden kunnen geven, terwijl je met andere kleuren juist lijkt te stralen en en je huid een rustige uitstraling krijgt. Door je kleding en accessoires af te stemmen op je kleurentype, kun je je uitstraling dus drastisch veranderen.

Opleiding kleuranalyse

Veel mensen die een kleuranalyse hebben ondergaan zeggen dat ze veel eerder van het bestaan van kleurenanalyses hadden willen weten. Bij sommigen is het enthousiasme over kleuranalyse zo hevig, dat zij zelf ook gericht advies willen geven aan mensen op basis van kleuranalyse. Een opleiding kleuranalyse is een uitstekende mogelijkheid om de basis van de kleuranalyse onder de knie te krijgen.

Opleiding kleuranalyse: theoriegedeelte

De opleiding of workshop kleuranalyse begint met een stevig theoriedeel, waarin de kleurenleer van niet alleen Itten, maar ook die van andere kleurspecialisten behandeld wordt. Op deze manier leg je een flinke basis voor het praktisch adviseren van klanten. Je leert de theorie achter de indeling in kleurcategorieën en de verschillen tussen de kleurtypes.

Opleiding kleuranalyse: praktijkgedeelte

Uiteraard bevat een goede opleiding kleurenanalyse ook een uitgebreid praktijkgedeelte. Met behulp van gekleurde doeken leert men de verschillende kleurentypes goed kennen en herkennen. Er wordt meestal flink op elkaar geoefend, tot de kleuranalyse weinig geheimen meer kent.

Kosten van een opleiding kleurenanalyse

De kosten van een opleiding kleuranalyse verschillen uiteraard per regio en onderwijsinstelling, maar je kunt gemiddeld wel rekenen op een bedrag tussen de 300 en 2100 voor een opleiding, die uit één of meerdere dagen kan bestaan. De kosten lopen sterk uiteen, dit komt met name doordat men verschillende onderdelen kan volgen. Een workshop kleuranalyse is vaak goedkoper dan een opleiding kleurenanalyse, maar behandelt ook minder aspecten van de kleurenanalyse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opleiding kleuranalyse"

Reactie

Hilda, 05-11-2013 10:12 #1
Wil je een geheel andere opleiding op het gebied van kleur? Geen basis principes zoals herfst, winter zomer lente? Kijk dan eens bij ColorMode. De opleiding kleurenanalyse op basis van harmonie met wel 78 mogelijkheden.

Infoteur: Melod
Laatste update: 18-08-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!