InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Planten uit de tuin als antibiotica

Planten uit de tuin als antibiotica

Veel planten uit de gewone tuin kunnen helpen bij allerlei kwaaltjes. Maar welke planten moet je nemen als je je wat verkouden voelt? En wat neem je als je griep aan komt voelen? En wat moet je met die planten doen om al die kwalen te bestrijden?

Planten als antibiotica

Veel planten hebben een geneeskrachtige werking. Een aantal voorbeelden:
  • Bij griep op komst: wat mierikswortel raspen en daar thee van zetten
  • Sproeten en vlekken op de handen: de mierikwortelrasp op wijnazijn zetten en twee dagen laten intrekken en dan op de sproeten en vlekken aan brengen.
  • Open wondjes: smeerwortel opsmeren. In het slijmstof van de plant zit veel eiwit en dat zet het weefsel aan om te genezen
  • Andere wonden: Sint Janskruis op olie zetten en dan in de zon zetten. Daarna op de wond smeren. Ook houdt dit middel de huid soepel
  • Verkoudheid: thee zetten van venkel omdat dit de slijmvliezen stimuleert
  • Keelpijn: thee zetten van anijs
  • Bij migraine: thee zetten van wijnruit
  • Bloedend tandvlees: een salieblaadje over het tandvlees halen en het probleem is snel opgelost

Sint Janskruid

Johannesbloed en Sint Janskruid zijn hetzelfde. De bloemen fijnknijpen geeft een olieachtige substantie dat wordt vergeleken met het bloed van Johannes de Doper. Daarnaast krijgt het kruid rond 24 juni altijd bloemen en dit is de feestdag van de heilige apostel Johannes.

De geur van kamperfoelie

Heel veel mensen vinden de geur van kamperfoelie heel lekker. Maar de kamperfoelie geurt niet de hele dag, maar pas al hij in de warmte staat. Dus geven veel planten dan pas ís avonds hun geur af.

Basilicum om vliegen te verjagen

Basilicum is niet alleen lekker door de pasta en in een salade met tomaten en mozzarella, het houdt ook vliegen buiten de deur.

Monnikskap: kan dodelijk zijn

De Monnikskap, een prachtige plant maar giftig moet nooit door iemand zelf gebruikt worden. Thee zetten van de plant kan bijvoorbeeld dodelijk zijn.

Boerenwormkruid

Het boerenwormkruid, een oude boerenplant die heel veel te zien is langs weggetjes en zandpaden is geneeskrachtig en wordt gebruikt bij krampen in de darmen en bij migraine. Maar omdat de plant ook giftig is, moet hij alleen gebruik worden als een kruidenkundige eerst de hoeveelheid heeft aangegeven. De plant kan namelijk schade aanbrengen aan de nieren en de lever. Bij teveel gebruik kan iemand zelfs bewusteloos raken.
Gerelateerde artikelen
Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruiden…
Oorzaken voor verminderde werking van de pilOorzaken voor verminderde werking van de pilDe pil is een zeer betrouwbare anticonceptie methode. Toch zijn er situaties waarin de werking van de pil minder is. Fac…
Fytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zwevenFytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zwevenFytotherapie is een moeilijk woord voor wat in de volksmond ook wel kruidengeneeskunde genoemd wordt. Met behulp van pla…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenKruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenOp een natuurlijke wijze zorg dragen voor uzelf en u gezin, is prettig en biedt vele voordelen. Bij het bereiden van kru…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.nederlandbloeit.nl

Reageer op het artikel "Planten uit de tuin als antibiotica"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 15-10-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!