InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Fytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zweven

Fytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zweven

Fytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zweven Fytotherapie is een moeilijk woord voor wat in de volksmond ook wel kruidengeneeskunde genoemd wordt. Met behulp van plantaardig materiaal dat op bepaalde manieren wordt toegediend zouden allerlei ziektes en kwalen genezen kunnen worden. Critici spreken over kwakzalverij en wijst op de mogelijke gevaren wanneer dit soort middelen toegedient worden in plaats van de reguliere geneeskunde.

Eeuwenoude historie

Al sinds de oudheid worden planten gebruikt voor het genezen van allerlei kwalen en ziektes. De Chinezen kennen een rijke geschiedenis als het gaat om geneeskrachtige kruiden. Maar ook in Europa wordt al sinds mensenheugenis planten gebruikt om hun geneeskrachtige waarden.

Enkele voorbeelden

Wanneer we naar de huidige Fytotherapie kijken zien we dat voor iedere kwaal wel een mogelijke remedie bestaat in de fytotherapie. Enkele hiervan worden door de reguliere geneeskunde erkent als werkende middelen, maar het gros bevindt zich in een grijs gebied door gebrek aan wetenschappelijk bewijs. Zo zou Ananas helpen bij Cellulitis, plaatselijke vetophopingen en een verstoorde bloedsuikerspiegel. Bekend in de wetenschap is dat Ananas een positieve bijdrage kan leveren bij het afvallen, echter is het nooit aangetoond dat het specifiek cellulitis of plaatselijke vetophopingen zou bestrijden. Een ander voorbeeld dat zich minder in de schaduw bevindt is Ginkgo Biloba dat gebruikt kan worden voor het bestrijden van vermoeidheid en energietekorten.

Kritiek

Wetenschappers geven als kritiek tegen Fytotherapie dat onderzoek vaak ontbreekt en dat er vaak claims gemaakt worden die daardoor niet aantoonbaar zijn. Daarbij komt dat veel planten giftige stoffen bevatten. Zelfs iets eenvoudigs als bladgroenten bevatten, bijvoorbeeld, een kleine hoeveelheid giftige stoffen. Daarom koken we deze meestal, dit zorgt voor een afbraak van de giftige stof waardoor de bladgroenten gezond voor ons worden. Een van de, door Fytotherapisten, vaak bejubelde middelen is Sint-Janskruid. Dit word voorgeschreven bij depressies en zou zeer werkzaam zijn. De reguliere geneeskunde is hier echter alles behalve blij mee. Sint-Janskruid werkt, bijvoorbeeld, niet bij ernstige depressie en heeft enorm veel wisselwerkingen met bestaande medicijnen.

Conclusie

Hoewel het al eeuwenlang wordt gebruikt, is kruidengeneeskunde geen adequate vervanging voor de reguliere geneeskunde. Natuurlijk kan het een positieve bijdrage leveren aan je gezondheid, maar men dient altijd bij ernstige klachten een huisarts raad te plegen in plaats van eenvoudigweg bepaalde kruidenpreparaten te gaan slikken. In sommige gevallen, zoals bij het eerder genoemde voorbeeld Sint-Janskruid, kan het zelfs zeer negatieve gevolgen hebben.
© 2008 - 2018 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneesmiddelenAlternatieve geneesmiddelenEr zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswij…
Alternatieve geneeswijze - FytotherapieAlternatieve geneeswijze - FytotherapieFytotherapie, niet te verwarren met fysiotherapie, betekent 'Genezen met planten'. Fytotherapie is een natuurgeneeswijze…
Alternatieve geneeskundeWat is alternatieve geneeskunde? Werken alternatieve geneeswijzen echt? En kan het dragen van een edelsteen echt mijn ge…
Homeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie, fytotherapie en reguliere geneesmiddelenHomeopathie en fytotherapie zijn beide gebaseerd op het gebruik van planten voor genezing. Een belangrijk deel van de We…
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…

Reageer op het artikel "Fytotherapie: een inleiding voor mensen die niet zweven"

Reacties

Katrien Urbain, 19-09-2017 12:24 #3
Ik ben 46jaar en heb artrose spondylitis neem voedingssuplement met kurkuma. Zeer heilzaam

Herborist (infoteur), 21-09-2011 11:08 #2
De fout in het artikel is nog steeds niet gecorrigeerd. Zie reactie 19 januari 2010.

Herborist (infoteur), 19-01-2010 12:44 #1
Mag ik er op wijzen dat Ginkgo en Biloba, één en dezelfde plant is! Ginkgo biloba dus.

Infoteur: Newton
Laatste update: 07-11-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!