InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve geneesmiddelen

Alternatieve geneesmiddelen

Alternatieve geneesmiddelen Er zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswijzen en de reguliere geneeskunde. Van die laatste is het wetenschappelijk aangetoond of het werkt. Bij sommige alternatieve geneesmiddelen is dat nog de vraag. Intussen is er wel een hele markt ontstaan, zoals homeopathie, fytotherapie en de orthomoleculaire geneeskunde. In sommige gevallen worden deze bekostigd door de zorgverzekering. Alternatieve geneeswijzen is een naam voor alle middelen, therapieën en handelingen waarvan wetenschappelijk niet is aangetoond dat ze effectief zijn. Dit hoeft niet per se te betekenen dat ze niet werken, maar het is niet bewezen. De meeste vormen van alternatieve genezing gaan uit van een holistisch mensbeeld. Dat betekent dat lichaam, ziel en geest een geheel zijn en op die manier dus ook behandeld moeten worden. In de reguliere geneeskunde wordt er veel meer vanuit gegaan dat een persoon ziek wordt doordat ergens in zijn lichaam een bepaald onderdeel niet of afwijkend functioneert. Door dat aan te pakken ontvangt de mens ook genezing. Veel artsen staan overigens wel open voor alternatieve geneeswijzen, in ieder geval bepaalde vormen, want ze vrezen ook veel kwakzalvers. Ook wordt het mogelijke placebo-effect dat uitgaat van de alternatieve geneesmiddelen gezien als mogelijk positief effect.

Homeopathische middelen

Homeopathische middelen worden gezien als de meest gebruikte alternatieve geneesmiddelen. Het belangrijkste uitgangspunt van homeopathie is het gelijksoortigheidbeginsel. Dat gaat heel sterk uit van dat holistisch mensbeeld. Een persoon kan genezen worden doordat hij of zij dezelfde middelen krijgt toegediend die ook bij een gezond persoon tot dezelfde effecten zouden leiden. Iemand die bijvoorbeeld last heeft van tranende ogen krijgt allium toegediend. Dat is het verdunde extract van een ui. Soms worden homeopathische geneesmiddelen ook vergoed door de zorgverzekering en kunnen deze bij de apotheek worden opgehaald. Het is overigens niet aan te raden ze bij kinderen of zuigelingen te gebruiken. Homeopathie wordt overigens binnen de reguliere geneeskunde steeds meer erkend als een goed alternatief, ook al is er nog wel een strijd gaande voor volledige erkenning. Het is in ieder geval een van de minst omstreden alternatieve geneeswijzen.

Fytotherapie als alternatief geneesmiddel

Fytotherapie staat in de volksmond bekend als kruidengeneeskunde. Het behandelt gezondheidsklachten met behulp van plantaardige geneesmiddelen. Dan kunt u bijvoorbeeld denken aan Valeriaan, brandnetels, ginseng, papaver en de eucalyptus. Deze kruidenmiddelen zijn overigens niet per se ongevaarlijk. Ze kunnen schadelijk zijn bij verkeerd of overmatig gebruik. Het is daarom belangrijk niet zelf te snel te gaan experimenteren, en de medicijnen te kopen bij iemand die er verstand van heeft. Het is vooral aan te raden om voorzichtig te zijn met Chinese kruiden, omdat sommige leveranciers niet betrouwbaar zijn. Zo is het al regelmatig voorgekomen dat er zware metalen zijn aangetroffen in Chinese kruiden. Het beste is dus ook om de middelen te bestellen bij iemand die u kent en ook kan aantonen waar de middelen vandaan komen wanneer u daar naar vraagt.

Orthomoleculaire geneeskunde

Een laatste veelgebruikt alternatief geneesmiddel zijn de orthomoleculaire middelen. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt er een onderscheid gemaakt tussen een lichaamseigen stof en een lichaamsvreemde stof. De eerste ondersteunt het lichaam, de tweede zou inspelen of het afweersysteem van een persoon. Volgens veel orthomoleculaire therapeuten krijgen mensen in het westen door hun voedingspatroon te weinig goede supplementen, waardoor mensen eerder ziek zouden worden. Door middelen van orthomoleculaire middelen zou dat evenwicht weer enigszins hersteld moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alternatieve geneesmiddelen"

Reactie

Yvon, 12-01-2011 12:57 #1
Ik ben al jaren een voorstander van alternatieve geneesmiddelen, uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je leven en gezondheid en als je meer je intuitie gebruikt en minder op de reguliere specialisten steunt is dat een positieve manier om gezond te zijn en blijven.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-09-2015
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!