InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Wondbehandeling met behulp van maden

Wondbehandeling met behulp van maden

Maden die in een wond rondkruipen, het klinkt enorm smerig, maar toch kunnen deze kleine beestjes een groot verschil maken bij het genezen van een chronische wond.

Geschiedenis

In 1917 lagen twee Amerikaanse soldaten zwaargewond op een slagveld. De mensen van de gewondenopruimploeg hadden ze over het hoofd gezien omdat ze in de bosjes lagen. Een week later werden ze gevonden, ze leefden nog en bleken ondanks hun ernstige open verwondingen geen koorts en geen infecties te hebben. De arts die ze behandelde verwijderde hun kleding die vastgeplakt zat in de wonden en ontdekte daar duizenden maden. Toen de arts deze maden uit de wonden spoelde, zag hij tot zijn grote verbazing dat er geen vieze plek te zien was, de wonden waren heel netjes roze en zagen er gezond uit. Dit bleek door de maden te komen.

In de jaren '30 werd er geëxperimenteerd met maden in de wondgenezing, maar toen in de jaren '40 antibiotica geïntroduceerd werd, vergat men de madentherapie.

Later, rond de jaren '80 werd madentherapie opnieuw 'uitgevonden' en tegenwoordig wordt het steeds vaker gebruikt.

Wat doen de maden?

Maden eten het dode weefsel van bijvoorbeeld een chronische wond op. Hierdoor hou je een schone wond over omdat er geen voedingsbodem meer over is voor bacteriën die een infectie bij de wond kunnen veroorzaken. Maden produceren bovendien tijdens het eten van het weefsel een stofje dat bijdraagt aan de genezing van de wond.

Inmiddels behandelt een kwart van de Nederlandse ziekenhuizen chronische wonden met maden.

Waarom maden in plaats van een chirurg?

Soms is het voor een chirurg heel moeilijk om een deel weefsel te verwijderen omdat het bijvoorbeeld te riskant is vanwege grote aderen die dichtbij het dode weefsel zitten. In zo'n situatie kan ervoor gekozen worden om gebruik te maken van maden, omdat deze veel preciezer kunnen eten en dus de aderen niet zullen beschadigen.

Wat voor maden worden gebruikt?

De maden die gebruikt worden voor madentherapie zijn steriel gekweekte maden van vleesvliegen. Onder andere de maden van de vlieg die Lucilia sericata heet, worden gebruikt.

Hoe werkt madentherapie?

De steriele maden worden in een soort theezakje op de wond gelegd, waarna het aangedane gebied wordt ingezwachteld. Er wordt regelmatig gekeken of de situatie betert en binnen een paar dagen zouden de maden de wond mooi schoon moeten hebben gemaakt.
© 2010 - 2017 Flew, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maden als schoonmakers van wonden: madentherapieBij mensen met ernstige vleeswonden wordt wel madentherapie ingezet. De maden maken dan de wond schoon. Uit onderzoek is…
Maden voor moderne wondenWaarom komen vliegen in open wonden hun eitjes leggen? Het zal wel zijn om hun broedsel in een later stadium lekker voed…
Hoe bestrijd ik maden in mijn container?De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de container…
VAC therapie als wondbehandelingVAC therapie is een methode om wonden te behandelen met behulp van een speciale vacuümpomp. Er zijn verschillende indica…
Hoe bestrijd je maden in de containerMaden, niemand houdt er van maar soms komen ze in je container terecht. Zeker in de zomer als het warm en broeierig weer…
Bronnen en referenties
  • Sync.nl Quest

Reageer op het artikel "Wondbehandeling met behulp van maden"

Reacties

Piet van den Berg, 24-11-2014 22:14 #2
Ik heb diabethes en een open wondje op de amputatie wond, waar kan ik terecht voor eventuele behandeling en zijn er vergoedingen voor of is dit alles op eigen kosten en eigen risico,
Graag hoor ik iets van u.

Met vriendelijke groet

Piet, 05-09-2014 09:07 #1
Hai

Ik heb interesse. Waar kan ik dit laten doen?

Groetjes piet

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 15-12-2010
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!