Fontein der jeugd - 5 Tibetanen van Peter Kelder

Volgens auteur Peter Kelder is het mogelijk om er op tien weken tijd tot 30 jaar jonger uit te zien. Zijn geheim: de 5 Tibetanen. Het gaat om oefeningen die sterk aan yoga doen denken en die dagelijks twintig minuten lang uitgevoerd moeten worden. Mensen over de hele wereld zweren bij de jongmakende effecten van de 5 Tibetanen. Peter Kelder schreef er een boek over: Fontein der Jeugd.

Peter Kelder

Dankzij Peter Kelder en zijn boek Fontein der Jeugd hebben de 5 Tibetanen opnieuw aan populariteit gewonnen. Toch is het boek van Peter Kelder niet het enige dat er over de 5 Tibetanen bestaat. Sommige internet goeroes vragen zelfs 50 euro voor een digitaal boekje waarin deze ‘geheimen’ vermeld staan.

Resultaten

Als we Peter Kelder mogen geloven, zal je er voor altijd 25 jaar uitzien indien je de 5 Tibetanen uit zijn boek Fontein der jeugd dagelijks 21 keer uitvoert. Het zou niet alleen de lichamelijke conditie en het geheugen verbeteren, maar ook rimpels verwijderen en grijs haar terug gekleurd maken. Beroemdheden zoals Martin Sheen en John Gray hebben toegegeven de 5 Rituelen te gebruiken. Op het internet zijn tv opnames te vinden van bejaarden die deze oefeningen al twintig jaar lang dagelijks uitvoeren; allen lijken ze een zeer goede gezondheid te hebben voor hun leeftijd, maar niettemin blijven ze er bejaard uitzien. Heb jij de 5 Tibetanen al geprobeerd, laat dan zeker een commentaar achter onderaan deze pagina om onze lezers te vertellen welke resultaten je hiermee hebt behaald.

Voorzorgsmaatregelen

Volgens het boek moet je elke oefening 21 keer uitvoeren. In het begin is dit echter onmogelijk, zeker als je een slechte lichamelijke conditie hebt. Het beste is met een zeer klein aantal herhalingen te beginnen – 3 is ideaal – en het aantal herhalingen elke week met één op te drijven. Doe je dit niet, dan zal je te maken krijgen met misselijkheid, duizeligheid en flauwvallen. Neem tussen twee oefeningen door een kleine pauze en adem diep in en uit.

Aarzel zeker niet extra boeken over het onderwerp te lezen of de hulp van een ervaren yoga-leraar in te roepen. Houd er ook rekening mee dat er nogal wat controverse over de 5 Tibetanen bestaat en dat sommige specialisten beweren dat sommige details in de oefeningen van Peter Kelder verkeerd beschreven staan.

Oefening 1

Sta rechtop, de armen horizontaal gestrekt op schouderhoogte. Draai vervolgens 21 keer rond je as.

Oefening 2

Ga plat op de rug liggen met de armen gestrekt naast het lichaam. Hef bij het inademen de benen op en strek ze zo ver mogelijk naar achter. De benen en pezen moet gestrekt blijven. Adem terug uit en laat hierbij de benen terug op grond zakken. Herhaal 21 keer.

Oefening 3

Ga op de knieën zitten; de billen mogen de voeten niet raken. Plaats je handen op de billen. Adem uit en buig je hoofd naar beneden. Breng bij het inademen het hoofd en de rug zo ver mogelijk naar achter. Probeer hierbij je rug zo veel mogelijk te krommen. Herhaal 21 keer.

Oefening 4

Ga op de billen zitten met de benen gestrekt naar voren. De voeten moeten ongeveer 25 centimeter uit elkaar liggen. De handen staan plat op de grond met de vingers naar voren. Buig bij het uitademen het hoofd naar achter en breng ook het lichaam omhoog zodat het lijkt dat je met je lichaam een tafel vormt (de rug moet parallel met de vloer zijn). Ga terug zitten terwijl je inademt. Herhaal 21 keer.

Oefening 5

Ga op de buik liggen; breng het hoofd en het bovenlichaam naar boven terwijl je op de armen steunt die loodrecht naast het lichaam staan. Adem in. Breng bij het uitademen het lichaam zo ver mogelijk naar boven zodat het lichaam een hoek vormt. Herhaal 21 keer.

Oefening 6

De zesde oefening is de meest controversiële. Ze mag enkel uitgevoerd worden indien het lichaam dankzij de eerste 5 oefeningen in topvorm is. Het is de bedoeling om de seksuele energie van het onderste chakra naar het bovenste chakra te brengen. De oefening mag daarom enkel uitgevoerd worden wanneer het lichaam zich in een staat van sterke seksuele opwinding bevindt. Op andere momenten heeft deze oefening geen effect. Om deze oefening geregeld te kunnen uitvoeren is een celibaat leven noodzakelijk.

Sta rechtop. Buig bij het uitademen het lichaam naar voren waarbij je de handen op de knieën laat rusten. Er mag geen lucht meer in de longen zijn. Kom met lege longen terug overeind. Druk de handen op de heupen en duw de schouders en de borst omhoog. Trek de buik zoveel mogelijk naar binnen. Houd deze houding zolang mogelijk aan zonder in te ademen. Als je jouw limiet bereikt, mag je opnieuw in- en uitademen terwijl je de armen ontspannen naast het lichaam laat hangen. Deze oefening mag maximum 3 keer worden herhaald.
Gerelateerde artikelen
Tibet en meer dan 50 jaar Chinese onderdrukkingTibet en meer dan 50 jaar Chinese onderdrukkingOp 10 maart 1959 wordt in Tibet een volksopstand met keiharde hand door het Chinese leger neergeslagen. De politiek en g…
Wat je minimaal over Tibet moet wetenTibet, het land van de boeddhisten, de Dalai Lama en vele vluchtelingen. Een buurland van China met een prachtige cultuu…
De provincie - Jan Bosdriesz FilmrecensierecensieDe provincie - Jan Bosdriesz FilmrecensieIn de jaren ’80 ontmoetten de drie vrienden, Frank, Koos en Peter op een veerpont een meisje dat viool speelde. Ze heett…
De Himalaya, waar de eeuwige sneeuw ligtDe Himalaya, waar de eeuwige sneeuw ligtWarm aankleden! De fascinerende bergwereld van de Himalaya in Azië heeft veel te bieden: de hoogste berg ter wereld, exo…

Wondbehandeling met behulp van madenMaden die in een wond rondkruipen, het klinkt enorm smerig, maar toch kunnen deze kleine beestjes een groot verschil mak…
Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnHoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnNaast het gebruik van medicijnen zijn er nog andere vormen van behandelingen tegen hoofdpijn. Ze zijn meestal aanvullend…

Reageer op het artikel "Fontein der jeugd - 5 Tibetanen van Peter Kelder"

Reacties

Jo, 03-11-2017 21:53 #3
Ik kan iedereen aanraden om de 5 Tibetaanse riten elke morgen te beoefenen, nadat je het langzaam hebt opgebouwd. Je kracht, uithoudingsvermogen, concentratie, creativiteit, lichaamsbewustzijn, intuïtie, … verbetert er onmiddellijk door. Dat je op 10 weken 30 jaar verjongt is onzin. Ik doe dit nu 3,5 jaar. Vorig jaar had ik een ongeval met verscheidene voet- en beenbreuken waardoor ik tegen een lange revalidatie aanzag. Ik weet dat ik na een week deze oefeningen niet meer te kunnen doen een paar dagen echt in de put heb gezeten. Het was wat afkicken. Nadien heb ik het terug langzaam moeten opnemen, met veel pijn, maar nu is mijn been bijna als terug tevoren, terwijl het eerst de vraag was of ik ooit nog ging kunnen lopen. De doorstroming die deze oefeningen in het lichaam geven, zijn genezend en verjongend. Uiterlijk verouder je, onvermijdelijk. Maar van binnen is er kracht en voortdurend een blije tintelende stroom. Ik combineer dit ook met een ademhalingsmethode die ook uit de Himalaya afkomstig is. Als dit algemeen zou worden gedaan, zou de wereld gelukkiger zijn en oorlog en conflicten ophouden te bestaan.

So, 16-09-2012 17:08 #2
Ik ben pas gestart met 5 rites, en ben begonnen met 10 x van elke oefening (wat ik zal uitbouwen naar 21 keer) Toch moet ik na de 3e oefening een lange pauze houden, anders houd ik het niet vol. Soms duurt die pauze een uur of langer. Lijkt me geen punt, of… is het toch beter om van elke oefening minder te doen en de hele reeks in 1x af te ronden?

Elly, 12-04-2012 12:57 #1
Ik heb het boek gelezen en heb mezelf daarna nog een paar dagen bedenktijd gegeven voordat ik de keuze ging maken om deze oefeningen elke dag te gaan doen voor de rest van mijn leven. Want dat is wat je moet doen: Elke dag voor de rest van je leven. Wie wil er nou niet 15 tot 20 jaar jonger uitzien, je vitaal en gezond voelen. Maar wat als je om welke ook deze oefeningen niet meer kunt doen. Wat gebeurt er dan met je jonge lichaam en uiterllijk. Ben je dan binnen een maand weer 15 tot 20 jaar ouder. Ik heb veel gelezen en gezocht op internet over het wonder van de 5 rites. Maar ik heb nergens gelezen wat er met je gebeurt als je stopt met de 5 rites. Die onduidelijkheid vind ik eng. Ik heb geen "voor en erna" foto's kunnen ontdekken van mensen die er daadwerkelijk aanzienlijk jonger uit zijn gaan zien. Wel reacties gelezen van mensen die zeggen dat de 5 rites echt werkt. Waarom leidde de schrijver Peter Kelder uiteindelijk een intens teruggetrokken leven. En wilde hij niet meer in de publiciteit. Volgens mijn berekeningen denk ik dat die Col. Bradford rond 1860-1865 is geboren. En Peter Kelder zo rond 1900.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 17-11-2010
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!