InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathische geneesmiddelen

Homeopathische geneesmiddelen

Homeopathische geneesmiddelen Steeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympathie voor alternatieve geneeswijzen, met name homeopathie. Ook steeds meer zorgverzekeraars vergoeden homeopathische geneesmiddelen en behandelingen. Soms moet u daarvoor een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Er is een groeiende vraag naar homeopathie. Homeopathie is een alternatieve geneeswijze die ook op steeds meer erkenning kan rekenen in de reguliere geneeskunde. Bij homeopathie wordt er uitgegaan van een holistisch mensbeeld. In de reguliere geneeskunde wordt het lichaamsdeel van een persoon als ziek of fout gezien, en er wordt gedacht wanneer dat is genezen de persoon in kwestie ook is genezen. In de homeopathie wordt gekeken naar de hele mens en wordt er vanuit gegaan dat als er een tekort is van een bepaalde stof, het lichaam kan genezen door te kijken naar de oorzaak van dat tekort. Het grootste verschil met de reguliere geneeskunde is dat daar alleen medicijnen worden toegediend, en behandelwijzen worden gevolgd, als wetenschappelijk is aangetoond dat deze effect hebben. Daarom staan reguliere ook altijd een beetje sceptisch ten opzichte van alternatieve geneeswijzen. Zij zijn bang voor kwakzalvers.

Homeopathische geneesmiddelen

Maar zoals gezegd kan homeopathie op steeds meer erkenning rekenen, of ten minste sympathie, onder reguliere artsen. Steeds meer mensen maken daar gebruik van. Daarmee gepaard gaat dat er ook steeds meer toezicht komt op het gebruik van homeopathische geneesmiddelen. Als er iets mis gaat met een medicijn, bijvoorbeeld doordat het schadelijk is, kan dat grote gevolgen hebben voor de gezondheid van heel veel mensen. Daarom moeten homeopathische geneesmiddelen sinds 1 januari 2002 geregistreerd worden bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). De homeopathische geneesmiddelen moeten bereid zijn zoals afgesproken met de Europese Famacopee. Dit is een Europese organisatie die afspraken over medicijnen op internationaal niveau. Deze afspraken worden gemaakt zodat medicijnen makkelijk in verschillende landen kunnen worden gebruikt en ook veilig worden gebruikt, omdat de artsen en ziekenhuizen die de medicijnen gebruiken er ook vanuit kunnen gaan dat ze veilig zijn.

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

De CBG ziet er op toe dat medicijnen veilig zijn, werkzaam en dat de kwaliteit goed. Homeopathische medicijnen die worden geregistreerd moeten ook aan de Registratieregeling van de toezichthouder voldoen. De CBG doet bijvoorbeeld ook onderzoek naar de herkomst van medicijnen. Ook worden met enige regelmaat steekproeven gehouden om te zien of de ingrediënten die in de medicijnen zouden moeten zitten er ook daadwerkelijk inzitten, en of de kwaliteit van de geregistreerde producten constant is.

Homeopathische geneesmiddelen vergoed door zorgverzekering

Ook steeds meer homeopathische geneesmiddelen worden door de zorgverzekeraar vergoed. Daar is wel een lange strijd voor nodig geweest, want ook de zorgverzekeraars stonden aanvankelijk sceptisch ten opzichte van homeopathie. Maar omdat er steeds minder mensen gebruik van maken, en ook de reguliere geneeskunde er goede ervaringen mee heeft opgedaan, komen zij er ook steeds meer voor open te staan. Soms zitten homeopathische geneesmiddelen of behandelingen in het basispakket, maar in de meeste gevallen zal er een extra aanvullende verzekering voor worden afgesloten. Veel verzekeraars bieden een aanvullende verzekering voor alternatieve geneeswijzen. Onderzoek wel goed of u vooraf het medicijn vergoedt krijgt. Zorgverzekeraars vergoeden meestal alleen medicijnen als deze op doktersvoorschrift zijn gebruikt. In dat geval schrijft de dokter een briefje uit en kunt u de medicijnen ophalen bij de apotheek. Ook is het mogelijk op sommige online-apotheken de medicijnen te kopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Homeopathische geneesmiddelen"

Reacties

Hilda, 18-11-2012 21:15 #4
Vreemd dat zoveel mensen negatief staan tegenover homeopatische middelen. Vergeten wordt dat veel regluliere medicijnen zijn afgeleidt van natuurlijke middelen.

Henk, 13-01-2011 20:11 #3
@Yvon,
De meeste ziektes gaan vanzelf over, maar als je een serieuze aandoening had gehad in die dertig jaar dan had je homeopathie niet geholpen. Maar goed dat je dat nooit nodig gehad hebt en nog steeds gezond en vitaal bent.

Yvon, 12-01-2011 12:49 #2
:-) Ik gebruik al 30 jaar homeopathische geneesmiddelen, liever dan de regulieren middelen, ben er redelijk gezond en vitaal 70 mee geworden. Het gaat niet om denken of het baat heeft maar je lichaam laat gewoon weten dat het werkt!

Henk, 06-01-2011 18:57 #1
Homeopathische middelen werken alleen jammer genoeg niet. Soms wordt kruidengeneeskunde (fytologie) ook homeopathie genoemd, dan kunnen er misschien nog wat werkzame bestanddelen inzitten maar bij klassieke homeopathie is geen enkele werkzame stof aanwezig, het is een volslagen onzinnig idee. Grappig genoeg denken sommige mensen dat ze er baat bij hebben.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!