InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Komijn, een kruid met geneeskracht

Komijn, een kruid met geneeskracht

Komijn, een kruid met geneeskracht Komijn is al eeuwenlang bekend. Naast het graf van Toet-ankh-Amon stond een fles komijnolie. Dat graf is minstens 5 millennia gelden gebouwd. In komijn zit erg veel ijzer. Er zitten nog veel meer gezonde stoffen in dit kleine bruin-grijze zaadje. Karwij is een kruid dat kwa smaak een beetje lijkt op komijn. Dit zaadje heeft diverse positieve aspecten voor de gezondheid. Het is onder andere goed voor de spijsvertering.

Inhoud

Mineralen in komijn

4 Gram komijn is genoeg voor 15% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor ijzer. Het ijzer in komijn is een stof die in hemoglobine voorkomt. Door hemoglobine wordt zuurstof via het bloed getransporteerd. Omdat er door ijzerinname meer zuurstofmoleculen door de bloedbaan kunnen stromen verhoogt inname van extra ijzer de algemene levensvitaliteit en het voorkomt bloedarmoede. Behalve ijzer zitten er nog andere mineralen in komijn. Het bevat mangaan(7%ADH), magnesium(3.8%ADH) en calcium(3.9%ADH). Al met al is het een voedzame stof.

Kümmelbrot, komijnbrood

Komijnzaad is een lekkere aanvulling in brood. In de Middeleeuwen maakten mensen al komijnbrood. In die tijd was komijn een symbool van liefde. Als je je geliefde een komijnbrood mee gaf als deze op reis ging dan zei je daarmee dat je veel van hem hield. In die tijd gingen de mannen meer op reis dan de vrouwen. De vrouwen bleven thuis. Elk huishouden had zijn eigen broodbakoven.

Waar groeit komijn?

Komijn behoort tot dezelfde famile als karwij, peterselie en dille. Van oorsprong groeit het in Egypte. Nog steeds wordt gezegd dat uit Egypte het beste komijnzaad komt. Tegenwoordig groeit het in hete gebieden zoals Noord-Afrika, India, China en de warmste gebieden van de Amerika´s. Het is ook mogelijk om in de zomer komijnplantjes in Nederland te laten groeien. Voor dit doel begin je in februari/maart de zaadjes te ontkiemen om uiteindelijk de plantjes in mei in de aarde te zetten. Het duurt 4 maanden voordat er zich komijnzaadjes hebben ontwikkeld en je de komijn kunt oogsten.

De geneeskracht van komijn

Komijn werd al door de oude Grieken en Romeinen als geneesmiddel gebruikt. Het werd vooral voor een goede spijsvertering gebruikt. Komijn blijkt de aanmaak van enzymen door de schildklier te stimuleren. Deze enzymen zorgen voor een betere spijsvertering. In de lever zitten ook enzymen waarvan de aanmaak wordt gestimuleerd door komijn. Deze leverenzymen zorgen voor ontgifting, ook detoxificatie of kortweg detox genoemd. Deze laatste functie draagt er aan bij dat komijn tegen de vorming van kankertumors werkt. Uit onderzoek op dieren is gebleken dat dieren geen lever- en maagtumors ontwikkelen als ze komijn te eten kregen. Bij de dieren in de controlegroep die geen komijn te eten kregen, ontwikkelden wel kankergezwellen. Komijnzaad werkt als antioxidant die het immuunsysteem helpt om vrije radicalen te weren uit het lichaam.

Komijn door dranken

In de keuken zijn er legio mogelijkheden om komijn te gebruiken om extra smaak te geven aan dranken en maaltijden. Je kunt komijnzaad toevoegen aan een zelf gemaakte theekruidenmix. Gestampte komijn kun je gebruiken om koffie een extra smaakdimensie mee te geven. Lees hier nog meer koffievariaties. Komijnzaad in hele of gestampte vorm is ook goed om te gebruiken in een groentensmoothie. Om extra smaak te ontlokken aan een komijnzaadje kun je het eerst 10 minuten weken. In een smoothie kun je komijnzaad goed combineren met kruidnagel, peterselie, kurkuma en gember.

Komijn door het eten

Komijn is lekker in een kaaspannenkoek. Meng beslag met komijn en bak er een pannenkoek waarover je plakken jonge Hollandse kaas legt. Als alternatief kun je ook de kaas en komijn in een blender met het beslag mixen en dan een pannenkoek maken. Natuurlijk kun je ook Leidse Kaas of komijnenkaas gebruiken. Komijn is ook een lekker kruid om te gebruiken in brooddeeg als je zelf een brood bakt.

Gestampt komijnzaad

Traditioneel wordt komijn gebruikt in de Indiase keuken in allerlei curry en groentengerechten. Hiervoor is het verstandig om gestampte komijnzaad te gebruiken. Komijnzaad kun je stampen in een vijzel. Je kunt ook gemalen komijnzaad los kopen. Vaak heet dit Djinten, wat de Indonesische naam voor komijn is. In de Indonesische keuken wordt dit kruid ook gebruikt voor sauzen en marinades. Djinten is minder lang houdbaar dan komijnzaad zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
10 mondverfrissende kruiden10 mondverfrissende kruidenLekker zoenen door kruiden, zo had dit artikel ook kunnen heten. Tijdens het zoenen wil je het je partner niet aandoen o…
De zwarte komijn olie / zwart zaad, een natuurlijke remedieDe zwarte komijn olie / zwart zaad, een natuurlijke remedieDe zwarte komijn olie werd bekend in Egypte als een waardevol medicijn om allerlei ziektes te verhelpen. We weten dat de…
Komijn, kruidige vruchtCuminum cyminum, is een klein, eenjarig kruid, uit de peterselie-familie, men neemt aan dat het van oorsprong thuishoort…
Een mirakelplant?'Zwart zaad doodt elke ziekte behalve de dood'. Het is een bewering die teruggaat tot de tijd van Mohammed, maar klopt '…
De geneeskracht van dilleDe geneeskracht van dilleDille is een gezond en geneeskrachtig kruid. Het is niet alleen lekker in een potje met zure augurken om extra smaak te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajale, Pixabay
  • Boek: Blöte Obbes, De Geurende Kruidhof
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=91
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/seed-and-nut/health-benefits-of-cumin.html
  • http://www.naturalnews.com/030800_cumin_seeds_health.html
  • http://www.kitchendoctor.com/herbs/black_cumin.php
  • http://growingtaste.com/herbs/cumin.shtml
  • http://www.antioxidants-for-health-and-longevity.com/cumin-health-benefits.html
  • http://www.theepicentre.com/Spices/cumin.html
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Komijn, een kruid met geneeskracht"

Reacties

Jm Bustraan, 29-09-2016 12:51 #3
Beste,
Mijn vraag is of Komijn ook goed is voor als je wilt afvallen?

Groet Jaap

A. Konijn, 14-02-2015 23:25 #2
Er staat bij komijn dat het een traditioneel geneesmiddel is en dat Mohammed heeft gezegd dat komijn alles geneest behalve de dood, dit klopt niet, dat is zwarte komijn (nigella).

Naoual, 19-01-2015 18:06 #1
In dit artikel staat het volgende ( De profeet Mohammed heeft gezegd dat komijn alles kan genezen behalve de dood.) Dit is niet wat de profeet Mohammed ( vrede zij met hem) heeft gezegd. De profeet heeft gezegd dat 'habba sawda' een genezing is voor alle ziektes, behalve de dood. Habba sawda betekend zwarte zaad en dat is de nigella sativa. Het wordt ook wel zwarte komijn genoemd, maar het is dus niet de gewone komijn waar het artikel over gaat. De profeet Mohammed sprak altijd de waarheid en al zijn uitspraken zijn waar, dus wij moeten en mogen zijn uitspraken niet veranderen. En wij moeten zijn uitspraken met de juiste woorden vertalen en volgens de juiste betekenis interpreteren. Reactie infoteur, 04-05-2015
Bedoelde alinea is verwijderd, bedankt voor de rectificatie.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!