InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 mondverfrissende kruiden

10 mondverfrissende kruiden

10 mondverfrissende kruiden Lekker zoenen door kruiden, zo had dit artikel ook kunnen heten. Tijdens het zoenen wil je het je partner niet aandoen om een slechte mondgeur te hebben. Kauwgom heeft als nadeel dat een kauwend gezicht door velen niet als een mooie aanblik wordt beschouwd. Bovendien is de smaak vvan kauwgom een beetje chemisch. Het smaakt niet echt lekker om iemand te zoenen die net kauwgom heeft gegeten. Daarbij zit er in veel snoep suiker of kunstmatige zoetmiddelen welke niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid.

Een kruid als geneesmiddel

Kruiden zijn voor allerlei functies van het lichaam zeer gezond. Het kan geen kwaad kruiden in het algemeen te gebruiken in de keuken. Kruiden worden gebruikt om specifieke aandoeningen aan te pakken. Kruiden als geneesmiddel zijn ideaal aangezien ze ook lekker zijn en niet alleen goed tegen één bepaalde ziekte. Kruiden leveren geneeskracht voor het lichaam op meerdere vlakken. In dit artikel staan kruiden beschreven die voor allerlei lichaamsfuncties goed zijn maar die met name werken als mondverfrisser.

1. Peterselie

Peterselie is een kruid wat zelfs knoflookgeur doet verdwijnen. Je moet het wel puur eten, maar dat geeft niet want een paar takjes peterselie zijn erg lekker. Bovendien is peterselie zeer gezond. Er zit veel ijzer in. Eventueel kun je peterseliethee zetten. Gedroogde peterselie smaakt bijna nergens meer naar. Als één van de weinige kruiden is peterselie niet optimaal te gebruiken als het droog is. Gebruik dus vooral verse peterselie.

2. Tijm

Tijm is een lekker fris kruid wat bacteriedodend werkt. Als je last hebt van een nare mondgeur, zijn daar vaak bacteriën de oorzaak van. Tijm past ook zeer goed in een zelfgemaakt mondwater. Ook kun je tijm prima door een salade heen doen. Bij vrijwel alle hier genoemde kruiden geldt dat het prima in een saladedressing kan, of gewoon over de salade zelf.

3. Salie

Een paar blaadjes salie zijn zeer fris om op te kauwen. Het werkt bacteriedodend. Salie is al van oudsher bekend als plant die een frisse mondgeur geeft. Zoals de meeste kruiden kun je salie vers eten, maar gedroogde salie werkt ook. Je kunt ook een lekkere saliethee maken.

4.Kruidnagel

Kruidnagel is misschien wel de meest frisse smaakgever van alle kruiden die in dit rijtje zijn genoemd. Je moet er even aan wennen wil je tegen het doorbijten van een of twee kruidnageltjes tegelijk kan. Kruidnagel is een goed kruid om een kruidenmix te maken waar je thee van zet. Het voordeel van kruidnagel is dat als je eenmaal tegen de scherpe smaak kan, je altijd een paar korreltjes kunt meenemen om onderweg jezelf een frisse mondgeur te geven.

5. Munt

Munt is een traditionele mondverfrisser. Het zit in pepermunt-snoepjes verwerkt. Maar je kunt ook gewoon op het blaadje zelf kauwen. Daarnaast is er de zeer verfrissende mintthee. Van verse mint is de muntthee minder sterk dan van droge mint. Dat betekent dat je van droge munt minder nodig hebt. Dat komt omdat heet water de smaakstoffen van een droge stof beter opneemt dan die van een vers blad wat nog veel vocht bevat.

6. Betelnoot

De betelnoot is een tropische vrucht die veel in Zuid Oost Azië wordt gebruikt. Het geeft een frisse smaak en het kauwen op de betelnoot zorgt voor sterke tanden en gezond tandvlees. De Papua´s, het volk dat woont op het eiland Nieuw Guinea, gebruiken ook betelnoot. Maar daar gebruikt men ook gemalen schelp of gemalen koraal om sirih in te dopen. Sirih is een vrucht die men in combinatie met betelnoot eet. Helaas is de gemalen kalk of koraal niet echt gezond.

7. Komijn

Komijn is een fris zaad wat je na het eten kunt nemen door het op een theelepeltje te doen en dat vervolgens op te eten. Je kunt dit donker gekleurde zaadje ook gebruiken in een lekkere frisse theemix met bijvoorbeeld anijs, venkelzaad, kruidnagel en kaneel. Met komijn kun je goed een kruidenthee zelf maken. Verder is komijn een aanrader in zelf gebakken brood.

8. Anijs

Anijs is een lekker fris zaad. Warme anijsmelk is een lekkere drank voor in de avonduurtjes. Je gaat er sneller van slapen. Daarnaast is anijs een mondverfrissend kruid. Je kunt ook anijsthee maken. Na een maaltijd kun je ook een theelepeltje anijszaad eten om een frisse mondgeur te krijgen.

9. Venkelzaad

Venkel is een groente en de zaden worden gebruikt als kruid. Venkelzaad smaakt een beetje naar anijs. Je zou ook verse venkelgroen kunnen mengen door een salade. Venkel wordt meestal verkocht als witte plant maar zijn bovenkant heeft lekkere groene uitlopers. De zaadjes van een venkelplant zijn prima door een thee. Wanneer je een groene thee maakt uit een zakje kun je gewoon een paar zaadjes venkel in het glas doen.

10. Dille

Dille wordt al minstens 200 jaar gebruikt om azijn mee te kruiden waar groenten in zuur in liggen. Augurken en zilveruitjes zijn de bekendste voorbeelden van producten waar dille aan is toegevoegd. Dille heeft een frisse smaak. Van dille kun je zowel de blaadjes als het zaad eten. Wanneer je zelf brood bakt kun je eens variëren door dille door het deeg te mengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van slechte ademHet voorkomen van slechte ademSlechte adem komt bij veel mensen voor en is allesbehalve prettig. Het maakt niet uit of dit bij een sollicitatiegesprek…
Wat zijn natuurlijke middelen tegen slechte ademWat zijn natuurlijke middelen tegen slechte ademHet hebben van slechte adem is zeer onprettig en kan voor een grote belemmering zorgen op je leven. Het kan zelfs leiden…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Wat te doen aan een slechte ademWat te doen aan een slechte ademEen slechte adem kan een enorme spelbreker en afknapper voor anderen zijn. Maar vaak heeft iemand met een slechte stinke…
Wat te doen tegen een slechte adem?Wat te doen tegen een slechte adem?Een slechte adem is vervelend, niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor anderen.. Nu je zelf doorhebt dat jouw adem…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AllAnd, Pixabay
  • http://lifestyle.iloveindia.com/lounge/how-to-cure-bad-breath-with-herbs-9627.html
  • http://www.ehow.com/about_5459634_herbal-cure-bad-breath.html
  • http://adebamboontheweb.blogspot.nl/2008/11/bad-breathmouth-odour-easy-and.html?zx=204e6d3ec427133e
  • http://www.bitrebels.com/lifestyle/for-really-fresh-breath-eat-these-dill-pickle-mints/
  • http://www.getting-rid-of-bad-breath.com/natural-cure-for-bad-breath.php
  • http://scrapingtheskillet.wordpress.com/2008/12/31/fresh-dill-bread/
  • Foto´s Tom008

Reageer op het artikel "10 mondverfrissende kruiden"

Reactie

J. E. de Jong, 14-03-2013 17:36 #1
Geachte heer, mevrouw, kunt u mij vertellen waar ik bovenstaande kruiden vers kan kopen?
Met vriendelijke groet,

Joop de Jong Reactie infoteur, 11-04-2013
In vrijwel alle supermarkten zijn tegenwoordig verse kruidenplantjes te koop. In tuinwinkels kun je ze kopen. De groentenboer heeft het soms op voorraad. Daarnaast kun je zaden van bevriende tuinierders vragen en ze zelf opkweken. De betelnoot en de kruidnagel groeien enkel in de tropen; die kan niemand in Europa vers kopen; ze zijn er alleen in gedroogde vorm. Komijn is in vele toko´s te koop; deze plant groeit het liefst in Mediterrane omstandigheden.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!