InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Muesli is gezond en goed zelf samen te stellen met noten

Muesli is gezond en goed zelf samen te stellen met noten

Muesli is gezond en goed zelf samen te stellen met noten Muesli is een product wat we heel gemakkelijk zelf kunnen samenstellen en wat daarmee ook heel goed past in een dieet wanneer we wat af willen vallen. Muesli bestaat al sedert 1900 en kent vele vormen. De producten die in de winkel te koop zijn bevatten vaak teveel suiker, het is dan wel erg lekker maar door de suikers niet zo goed voor de gezondheid. Daarom is het veel verstandiger om losse ingrediënten te kopen en de muesli zelf samen te stellen.

De geschiedenis van Muesli

Omstreeks 1900 werd voor het eerst muesli gebruikt in een kliniek in Zwitserland. Het werd voorgeschreven door Dr. Bircher Benner die was geboren in 1867 die wel de ontdekker van de muesli wordt genoemd. Deze arts was vegetariër en voedingsdeskundige. Hij was toen al van mening dat veel van de voeding bewerkingen had ondergaan en dat de voedingswaarde van veel producten hierdoor was aangetast. In de visie van Dr. Bircher Benner zijn vooral fruit, groenten en noten erg belangrijk. Dokter Bircher Benner zocht vooral naar harmonie tussen de mens en de natuur. Granen, noten, vruchten, yoghurt en kwark zijn opgenomen in deze voeding.

Muesli recept van Dr. Bircher Benner

Oorspronkelijk werd de muesli eigenlijk gegeten als een papje. Hiervoor nemen we
  • twee wat zure appels
  • walnoten of ongezouten cashewnoten die we kunnen fijnhakken
  • één eetlepel havermout die gedurende 12 uur geweekt is in water
  • sap van een halve citroen
  • één eetlepel melk

Bereiding met noten

Hak de noten en neem de geweekte havermout. Rasp de appels en voeg de halve citroen toe. Meng het geheel met één eetlepel melk. Met dit oorspronkelijke recept kunnen we zelf verder gaan experimenteren.

Muesli als maaltijdvervanger, maar dan wel met noten

Muesli kunnen we zien als een volwaardige vervanging voor de maaltijd omdat het vitaminen, vezels en koolhydraten bevat. Men kan zijn ontbijt of de lunch vervangen door het eten van muesli. Granen, vruchten en noten geven al snel een verzadigd gevoel. Als er géén suikers worden toegevoegd dan heeft muesli een lage glycemische waarde. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel nauwelijks stijgen. Muesli is ook goed thuis klaar te maken en mee te nemen naar kantoor waar men dan de yoghurt of melk toevoegt.

Muesli die we kant en klaar kopen

Het is wel mogelijk om muesli kant en klaar te kopen maar dan moet men goed op de ingrediënten letten. Lees het etiket of er suikers zijn toegevoegd maar let ook op de hoeveelheid fruit met toegevoegde suiker. Soms zitten er lekkere stukjes gedroogd fruit in de muesli die geheel gesuikerd zijn. Nog erger wordt het wanneer we cruesli kopen. Hier wordt vaak siroop, honing of fructose toegevoegd en daarmee wordt de muesli dan lekker krokant gemaakt. Daarmee verdwijnen dan de voordelen van de lage glycemische waarde en zullen we dus in gewicht toenemen in plaats van af te vallen.

Zelf muesli samenstellen met melk of yoghurt

Om zelf muesli samen te stellen kun je een keuze maken uit verschillende producten. De basis is altijd:
  • Graansoorten
  • Noten
  • Vruchten vers of gedroogd
  • yoghurt, kwark of melk

Graansoorten

Ieder heeft een voorkeur voor bepaalde graansoorten. Koop hiervan verschillende soorten zoals gerst, haver en tarwe of roggemeel. Al deze producten zijn mits ze goed en droog worden bewaard gedurende lange tijd houdbaar. Hier kunnen nog wat gistvlokken aan worden toegevoegd als men extra vitamine B denkt nodig te hebben. Voor een goede stoelgang kan wat lijnzaad of zemelen worden toegevoegd.

Noten

Vervolgens kan men een keuze maken uit hazelnoten, walnoten, amandelen, cashewnoten, paranoten. Deze grof hakken is het lekkerste maar sommigen kiezen ervoor om de noten geheel fijn te malen. Dit is een persoonlijke keuze.

Vruchten vers of gedroogd

Met vruchten kan men eindeloos variëren. Te denken valt aan appel, peer, ananas, banaan, perzik of in de zomer aardbeien of bessen. Maar ook kunnen we stukjes kokos toevoegen. Daarbij kan men naar smaak nog enige rozijnen of dadels toevoegen. Gedroogde abrikozen zijn ook lekker in muesli.

Yoghurt, kwark of melk

Muesli eten we meestal met melk of yoghurt maar het is ook heel lekker en voedzaam om de helft yoghurt en de andere helft kwark te nemen. Yoghurt is een melkproduct en kwark is verse kaas. Beiden zijn verkrijgbaar zonder vet. Dit geeft een voldaan gevoel zodat men niet snel zal gaan snoepen en ook de snacks overbodig worden.

Wanneer men zelf gedurende enige tijd muesli heeft gemaakt dan zal men niet snel overstappen op de kant en klaar producten in de winkel. Men zal steeds weer nieuwe variaties bedenken. Muesli past uitstekend in een balansdag zoals velen soms nemen na een extra uitspatting.
Gerelateerde artikelen
Een gezond ontbijt: zelf muesli makenWilt u graag een gezond ontbijtje maken waarmee u de dag vrolijk en vol energie begint? Probeert u dan eens zelf muesli…
Zelf granola of krokante muesli makenZelf granola of krokante muesli makenGranola en muesli zijn tegenwoordig erg geliefd als snel en voedzaam ontbijt. In de jaren zestig werden deze ontbijtgran…
Zelf muesli makenZelf muesli makenMuesli is een lekker en goedkoop ontbijt. Met een kilo muesli voor minder dan een euro kun je met zijn tweeën de hele we…
Smoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarSmoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarMooi, soepel, vol en glanzend haar krijg je door het eten van proteïnen en vitamine B. Deze bevinden zich onder andere i…
Wat eten fotomodellen als ontbijt?Heb je je ooit afgevraagd wat fotomodellen als ontbijt eten? Houden ze het bij fruit en yoghurt? Of nuttigen ze ook calo…
Bronnen en referenties
  • Dr. Bircher Benner kookboek
  • Voedingscentrum
  • Dieet vandaag
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximilian_Bircher-Benner

Reageer op het artikel "Muesli is gezond en goed zelf samen te stellen met noten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!