InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Maagproblemen: welk voedsel eten bij maagpijn? Tips

Maagproblemen: welk voedsel eten bij maagpijn? Tips

Maagproblemen: welk voedsel eten bij maagpijn? Tips Maagklachten hebben heel vaak te maken met stress. Stress zorgt ervoor dat spanning op de buik slaat waardoor ook de maag onder druk komt te staan. Maagklachten die blijven aanhouden kunnen leiden tot het fenomeen van een "zwakke maag", waarbij je op lange termijn last kan krijgen van een gevoelige spijsvertering. In dat geval kan het minste moment van stress leiden tot pijn aan de maag of maagzuur. Bij maagproblemen moet je ervoor zorgen dat je voldoende energie opneemt om vermoeidheid en zwakte te vermijden. Een licht verteerbare pasta is daarbij beter geschikt voor de spijsvertering dan vezelrijk brood. Voeding die de maag prikkelt is af te raden, denk hierbij bijvoorbeeld aan citrusvruchten, peulvruchten en uien. Wat kan je het best eten bij maagpijn, en welk dieet met licht verteerbaar voedsel is aangewezen?

Maagproblemen en voeding

Het hebben van maagklachten kan fysiek en mentaal erg vervelend zijn. Als je last hebt van je maag, ga je vanzelf minder eetlust krijgen. Je gaat minder eten en minder energie opnemen, en daardoor zal je je al snel zwakker voelen. Hoe zwakker je je voelt, hoe meer je gemoed er onder gaat lijden. Het is in de maag dat je calorieën opneemt die je lichaam energie geven. Als deze functie bemoeilijkt wordt en bijvoorbeeld maagpijn ontstaat, dan komt het functioneren van je hele lichaam in het gedrang. Cruciaal probleem bij maagklachten is dat je minder gaat eten omdat je pijn hebt, maar net daardoor kan verzwakken. Dit kan je weerstand verminderen, wat voor nieuwe gezondheidsproblemen kan zorgen.

Maagklachten en stress

Stress is een van de meest voorkomende uitlokkingsfactoren van maagproblemen. Maagproblemen zijn vaak het gevolg van langdurige spanningen, druk en stress. Het probleem is dat je bij chronische stress een spanning op de buik gaat ontwikkelen waardoor je meer vanuit je borst zal ademhalen. Dat zorgt dan weer voor een moeilijkere ademhaling waardoor er nog meer stress ontstaat. Langdurige stress die niet of op een slechte manier gekanaliseerd wordt kan leiden tot maagpijn, maagontsteking en maagzweren. Uiteindelijk kan dit leiden tot het aanhoudend last hebben van een "slechte" of "zwakke maag".

Wat eten bij maagpijn?

Bij ernstige maagproblemen zal je je moeten onderwerpen aan een streng dieet, tezamen met aangepaste geneesmiddelen voor de maag, zoals bijvoorbeeld Zantac. Zantac is een vrij bekend geneesmiddel tegen maagpijn dat een beschermlaagje aanlegt in je maag waardoor deze beter bestand is tegen prikkelende stoffen. Ook middeltjes tegen maagzuur kunnen klachten zoals maagzuur of lichte maagpijn tijdelijk verlichten. In het algemeen kan gesteld worden dat je maagklachten verminderen als je rekening houdt met enkele voedingstips.

Licht verteerbaar voedsel

Geen vezels

Als de maag zwaar en gespannen aanvoelt, komt het erop aan om hem zo goed mogelijk te sparen waardoor hij geleidelijk kan herstellen. Wit brood is vrij licht te verteren en minder zwaar dan grijs brood. Begin pas opnieuw met vezelrijk brood als er beterschap merkbaar is.

Droog

Ook beschuiten en droge koekjes (bv. rijstkoek, cakejes) zijn geschikt om de maag niet te zwaar onder druk te zetten. Als je tegelijk je maag wilt sparen en toch bijkomende energie wilt opnemen dan zijn honingkoekjes het geschikte voedsel. Ook honing zelf is een aanrader als je maagpijn hebt en niet voldoende energie kan opnemen. Honing is een eeuwenoud natuurlijk middel om het lichaam te helpen om op krachten te komen.

Pasta en rijst

Pasta is licht verteerbaar en geeft tegelijk veel energie. Deegwaren bezitten veel koolhydraten die snel door de maag kunnen opgenomen worden, veel sneller dan bijvoorbeeld aardappelen. Pasta is een goed middel om tegelijk de maag niet te zwaar te belasten en toch voldoende energie op te nemen. Hierdoor voel je je minder snel zwak en moe. Dezelfde eigenschappen gelden voor rijst: rijst is tegelijk voedzaam, gezond en licht verteerbaar voor de maag.

Melkproducten

Yoghurt is een zacht product dat licht is voor de maag en je energie kan geven. Bovendien heeft een fruityoghurt ook een lekkere smaak, wat goed is voor de moraal, zeker als je maag je verhindert om veel zoets te eten. Sommige mensen met maagpijn zijn ook gebaat met het regelmatig drinken van een glas melk. Maar bij anderen zorgt melk dan weer voor een zwaar gevoel op de maag.

Kleine porties

Eet bij maagklachten lichte porties zodat je je maag niet in één keer teveel werk geeft. Laat je maag de tijd nemen om te herstellen van het maagprobleem. Een bijkomende nuttige tip is de volgende: als je voelt dat het beter gaat met je maag, neem dan nog één of twee extra dagen om licht verteerbaar voedsel te eten. Op die manier geef je je maag nog wat extra tijd om weer terug de oude te worden.

Wat niet eten bij maagproblemen?

Prikkeling vermijden

Sommige voedingsproducten kan je best vermijden als je last hebt van maagpijn. Het gaat er in het bijzonder om dat de maag niet onnodig geprikkeld of geïrriteerd wordt door bepaald voedsel. Soms gaat het om voedsel dat op zich heel gezond is (bv. citroen), maar waar je je maag het beste niet mee belast als deze niet optimaal functioneert.

Voorbeelden

  • citrusvruchten
  • peulvruchten
  • uien en look
  • pikant en gepeperd eten
  • vet eten zoals frieten, fast food en sauzen
  • koffie
  • alcohol

Middeltjes tegen maagklachten

Maagklachten kunnen vermeden worden door je te houden aan een aangepaste voeding, maar ook door je maag te ondersteunen met supplementen of geneesmiddelen. Tal van efficiënte middeltjes tegen maagproblemen zijn zonder voorschrift verkrijgbaar online. De meeste van deze middeltjes verminderen de aanmaak van maagzuur waardoor je je snel beter voelt en weer meer kan eten. Enkele voorbeelden van middeltjes tegen maagklachten zijn:
  • Rennie
  • Zantac
  • Healthypharm maagzuurremmer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagproblemen vermijden: tips om langzamer te etenMaagproblemen vermijden: tips om langzamer te etenMaagproblemen zoals maagpijn en maagspanning komen voor bij een groot deel van de bevolking. Doordat we het zo druk hebb…
Wanneer naar de huisarts met maagpijnMaagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, r…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Maagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMaagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMet maagpijn wordt pijn bedoeld die men ervaart in het gebied boven de navel en onder het borstbeen. Maagpijn wordt ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/Aangepast-dieet/wat-kan-ik-het-beste-eten-bij-maag-darmklachten-.aspx,
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/27283/wat-je-tegen-maagklachten-kunt-doen
  • http://www.goedgezond.be/tag/maagpijn/
  • http://www.maagproblemen.info/voorkomen-van-maagklachten/gezonde-voeding/ (bronnen geraadpleegd op 29/01/2016).

Reageer op het artikel "Maagproblemen: welk voedsel eten bij maagpijn? Tips"

Reactie

Anton, 23-05-2013 14:29 #1
Mijn moeder van 96 jaar, is verder redelijk gezond, heeft na inname van een maaltijd vaak last van spugen [wit slijm geen braaksel]. Welke medicatie kan zij het beste voor dit euvel gebruiken. Graag uw advies
M h d Dhr. A.W.Heesen. Reactie infoteur, 23-05-2013
Hallo Anton,

Het is moeilijk om te bepalen wat de oorzaak kan zijn van het spugen van wit slijm. Het kan te maken hebben met de inname van medicijnen, met een onderliggende aandoening of een maagprobleem.
Het best is om advies te vragen aan je huisarts. Die kan een aangewezen medicijn voorschrijven.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-07-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Maagproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!