InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkanker

Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkanker

Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkanker Vezels horen thuis in ieder gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon, zéker als je jouw gewicht onder controle wilt houden. Zowel lijnzaad als lijnzaadolie bevatten hoge concentraties aan vezels, hoofdzakelijk afkomstig van plantenslijmen. Het gebruik van lijnzaad in je voeding heeft een bijzonder gunstige invloed op je gezondheid. En nu ontdekten wetenschappers dat lijnzaad het sterfterisico bij borstkanker opmerkelijk weet te verkleinen.

Fyto- oestrogenen doden kankercellen

Eerder reeds was het gunstig effect van lijnzaad op onze gezondheid bekend. Lijnzaad en zowal alle zaden, granen, en volkorenproducten als groeten bevatten fyto- oestrogenen. Tijdens recente wetenschappelijke onderzoeken in Duitsland ontdekte men dat uitgerekend deze fyto- oestrogenen in staat zijn kankercellen te doden. Zij verhinderen tegelijkertijd de vorming van nieuwe tumoren door de groei van nieuwe bloedvaten te stoppen. De Duitse wetenschappers kwamen tot deze vaststelling na grondige analyse van bloedstalen van duizend vrouwen met borstkanker.

Kleinere kans op uitzaaiïngen

Tijdens hun onderzoek hadden de wetenschappers vooral oog voor de concentratie enterolactine in het bloed van vrouwen met borstkanker. Dankzij deze stof worden fyto- oestrogenen omgezet op het ogenblik dat ze in je darmen terecht komen. Wanneer deze fyto- oestrogenen in je lichaam circuleren, hechten ze zich vast aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Het is dit samengaan van oestrogenen met fyto- oestrogenen dat je extra beschermd tegen kanker, en dan vooral tegen borstkanker. Vrouwen met de hoogste concentratie fyto- oestrogenen liepen bijna de helft minder kans op sterfte in vergelijking met vrouwen met het laagste niveau fyto- oestrogenen.

Lijnzaad voor gezond ontbijt

Lijnzaad is rijk aan deze stoffen. Je kan lijnzaad perfect combineren met je ontbijtgranen, yoghurt of aan allerlei salades en gebak toevoegen. Ook allerlei sojaproducten zijn rijk aan deze fyto- oestrogenen. Dat wordt extra onderstreept door Aziatische vrouwen die door het dagelijks eten van sojaproducten heel wat fyto- oestrogenen opnemen. Lijnzaad is niet alleen efficiënt bij het voorkomen en beperken van het sterftecijfer bij borstkanker. Het heeft ook een positieve invloed op heel wat andere aandoeningen.

Tegen constipatie

De grote dosis vezels werkt lijnzaad relaxerend, zodat lijnzaad een gunstige invloed heeft op constipatie. Vermaal hier de zaden tot poeder en voer de hoeveelheid lijnzaad geleidelijk op. De gemalen zaadjes onder het omhulsel van lijnzaad verlichten ook de vervelende symptomen van het prikkelbare darmsyndroom. Lijnzaad heeft ook een gunstige invloed bij maag- en dunnedarmonsteking, vooral als het gevolg van het overdadig gebruik van allerlei laxerende middelen.

Verlicht symptomen menopauze

Door de aanwezigheid van lignanen is lijnzaad nuttig bij het bestrijden van de vervelende symptomen van de menopauze, waaronder de bekende opvliegers De zaadjes worden dan ook verwerkt in allerlei voedingssuppelementen die de ongemakken van de menopauze moeten verlichten. Dat is eveneens het geval met rode klaver en zilverkaars, beiden rijk aan lignanen.

Te hoge cholesterol

De hoge dosissen vezels afkomstig van plantenslijmen bevatten naast deze lignanen ook omega3- vetzuren. Daardoor wordt lijnzaad aangeraden voor het helpen verminderen van een te hoog cholesterolgehalte. Om dezelfde reden heeft lijnzaad ook een gunstige invloed op je hart en bloedvaten. Om deze reden wordt nu al enkele jaren lijnzaad in het voeder van legkippen verwerkt. Op die manier worden de eieren verrijkt met omega3- vetzuren.

Lijnzaadolie niet geschikt om te bakken

Lijnzaadolie wordt bijzonder weinig gebruikt, omdat deze bij blootstelling aan licht en lucht vlug oxideert en daardoor ranzig wordt. Deze olie is nochtans sinds kort in natuurwinkels en bioshops verkocht. Hou er wél rekening mee dat lijnzaadolie ongeschikt is om mee te bakken.

Gemalen lijnzaad koel bewaren

Gemalen lijnzaad bewaar je bij voorkeur in de koelkast en moet zo vlug mogelijk opgebruikt worden om het (vlugge) oxideren, ook van het poeder, te voorkomen. Lijnzaad wordt gebruikt in allerlei broodproducten en in gebak, en kun je zelf verwerken in ontbijtgranen, yoghurt en in allerlei salades. Lijnzaad is ook verkrijgbaar in capsules.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is lijnzaad?Hoe gezond is lijnzaad?Lijnzaad scharen we vaak bij de superfoods die momenteel zo enorm “in” zijn, maar lijnzaad is er al veel langer. Al vele…
Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echte…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Superfoods: lijnzaadSuperfoods: lijnzaadEen momenteel steeds populairder wordend superfood is lijnzaad. Dit is ook niet zo gek, want het bevat een hoog gehalte…
Cholesterol - De stille killer een stapje voor zijnCholesterol - De stille killer een stapje voor zijnTwee op de drie mensen in de Benelux hebben een te hoge cholesterol. Ga je voor gezondere voeding, omega 3-vetzuren en a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkanker"

Reacties

Bea, 28-01-2017 11:53 #2
Mag ik iedere dag yoghurt met lijnzaad? Reactie infoteur, 14-02-2017
Zeker, doen Bea ren zeker als gezond ontbijt!

Gezonde groet,

Frantan

T. Jansen-Koster, 23-04-2012 12:40 #1
Ben zeer geïnteresseerd in artikelen over lijnzaad. Gebruik het al sinds enige tijd in mijn ontbijt (muesli/kellog producten met roeryogjurt en cranberries) en sinds kort ook lijnzaadolie. Ik lees nu in diverse artikelen, dat het verstandig is om doktersadvies in te winnen bij het gebruik van medicijnen! Hier zou ik wel meer over willen weten.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!