InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij eczeem

Geneeskrachtige kruiden bij eczeem

Bij eczeem wordt de huid rood, pijnlijk en gaat het jeuken. Soms treden niet al deze verschijnselen op, soms treden er meer op. Er zijn veel verschillende vormen van eczeem, en er zijn ook veel producten tegen eczeem op de markt. In de natuur zijn ook een aantal middelen te vinden. Een combinatie van het driekleurig viooltje (Viola tricolor) en eikenschors (Quercus) kan bijvoorbeeld een werkend huismiddeltje vormen. Ook Walnootbladeren (Juglans regia) kunnen eczeem bestrijden.

Wat is eczeem?

Eczeem is een veelvoorkomende aandoening aan de huid. Er zijn veel verschillende vormen van eczeem en er zijn bijna evenveel producten tegen eczeem op de markt. Van lang niet iedere vorm is bekend hoe het wordt veroorzaakt. Eczeem wordt gekenmerkt door een rode, gevoelige huid. Vaak jeukt het. Er kunnen ook bultjes of blaasjes optreden, en de huid kan schilferig worden. Eczeem kan na een dag vanzelf ophouden, of jaren aanwezig blijven.

Genezing

Behalve de vele middelen die in de apotheek verkrijgbaar zijn, is eczeem ook met kruiden te bestrijden. Een combinatie van
Een eik / Bron: Stevek, RgbstockEen eik / Bron: Stevek, Rgbstock
driekleurig viooltje en eikenschors kan wonderen verrichten bij veel vormen van eczeem. Ook walnootbladeren kunnen helpen.

Driekleurig viooltje (Viola tricolor) en eikenschors (Quercus)

Het driekleurige viooltje bevat slijmstoffen die ervoor zorgen dat de gevoeligheid voor infecties afneemt. Hierdoor kan het ook helpen eczeem te bestrijden. Van het driekleurig viooltje zijn alle bovengrondse delen te gebruiken (dus de steeltjes, bladeren en bloemen).
Het schors van de eikenboom bevat looistoffen als belangrijkste werkzame bestanddeel. Deze zorgen ervoor dat de huid meer weerstand kan bieden tegen infecties.

Driekleurig viootlje (<I>Viola tricolor</I>)  / Bron: Thomas Meienberg, Wikimedia Commons (Publiek domein)Driekleurig viootlje (Viola tricolor) / Bron: Thomas Meienberg, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De combinatie van driekleurig viooltje en eikenschors kan het beste worden gebruikt in een omslag, maar het verwerken tot een voetenbad is ook mogelijk. Voor een omslag zijn nodig:
  • 6 Eetlepels driekleurig viooltje (te vinden in veel tuinen en parken)
  • 6 Eetlepels eikenschors (te vinden in bossen en parken)
  • ½ Liter water
  • Linnen doek

Voor het maken van de omslag breng je het water eerst aan de kook. Intussen snijd je het viooltje en de eikenschors zo fijn mogelijk. Zorg er hierbij voor dat zo min mogelijk van de sappen uit de bladeren verloren gaan.
Vervolgens giet je het kokende water of het mengsel van eikenschors en driekleurig viooltje. Dit laat je vijf tot tien minuten trekken en afkoelen. Vervolgens drenk je de doek in het water. Eventueel kun je hem uitwringen (beter van niet, maar het is niet altijd praktisch om met een natte doek rond te lopen). Je legt de doek op het eczeem. Laat het hier tenminste tien minuten liggen, langer is beter. Doe dit twee keer per dag.
Als het na een week geen effect heeft, zal het waarschijnlijk ook geen effect hebben als je het langer blijft volhouden. Je kunt in zon geval beter een ander middel zoeken. Als het wel werkt, houd het dan drie werken vol om te voorkomen dat het eczeem direct terug komt.

Een jonge walnootboom (<I>Juglans regia</I>) / Bron: Cristina Comanici, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een jonge walnootboom (Juglans regia) / Bron: Cristina Comanici, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Walnootbladeren (Juglans regia)

Het is in Nederland niet altijd even gemakkelijk om aan bladeren van de walnootboom te komen, maar mocht je ze in de buurt hebben, dan kunnen ze goed helpen tegen eczeem. Walnootbladeren bevatten net als eikenschors looistoffen. Ze bevatten ook etherische olie, die schimmelvorming tegengaat en flovonoïden, die ontstekingsremmend werken.

Walnootbladeren kunnen goed worden toegepast als een omslag. Om een geschikt mengsel te maken is nodig:
  • 2 Theelepels gedroogde walnootbladeren
  • Water
  • Linnen doek of watten

Maal eerst de walnootbladeren fijn. Doe hier vervolgens een kopje koud water bij. Breng het geheel al roerend aan de kook. Laat het drie tot vijf minuten bij laag vuur staan. Laat het vervolgens even afkoelen. Drenk nu de doek of de watten erin. Leg de doek of de watten op de plaats waar het eczeem zit en laat het er tien minuten op liggen. Je kunt ook de doek of watten gebruiken om de plek goed schoon te maken. Doe dit twee maal daags.
Ook bij het gebruik van walnootbladeren geldt dat als het na een week geen effect heeft, het onwaarschijnlijk is dat het later wel effect zal hebben. Als het na een week niet werkt kun je beter een ander middel zoeken. Werkt het wel, houd het dan vol tot een week nadat het eczeem niet meer te merken is.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij wondenGeneeskrachtige kruiden bij wondenHet bespoedigen van de genezing van wonden van alle soorten kan met behulp van huismiddeltjes gemaakt van bepaalde kruid…
Geneeskrachtige kruiden bij acneGeneeskrachtige kruiden bij acneVrijwel iedereen heeft wel eens last of last gehad van acne. Vooral in de pubertijd komen deze onzuiverheden veel voor,…
Geneeskrachtige kruiden bij keelpijnBijna iedereen heeft in de winter wel eens last van keelpijn. Vaak gaat het gepaard met verkoudheid of griep. Als oploss…
De geneeskracht van maarts viooltjeDe geneeskracht van maarts viooltjeHet maarts viooltje heeft blauw-violette bloemetjes die heerlijk ruiken. De Grieken en de Romeinen hielden van de geur v…
De kruidige siertuinGeneeskrachtige kruiden in de tuin zijn natuurlijk bedoeld om onze kleine en grote kwalen te verlichten. Maar we kunnen…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont
  • Afbeelding bron 1: Stevek, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Thomas Meienberg, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Cristina Comanici, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij eczeem"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!