InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Belangrijke tips om hooikoorts te voorkomen

Belangrijke tips om hooikoorts te voorkomen

Belangrijke tips om hooikoorts te voorkomen Als je last van hooikoorts hebt kan het verstandig zijn om de stad, kust of bergen op te zoeken in plaats van in de bossen en weilanden te vertoeven. En een zonnebril te dragen, of horren in de deuren te plaatsen, waardoor veel van de pollen worden tegengehouden. Maar vaak ontkom je er toch niet aan de huisarts te raadplegen, vooral niet omdat de kennis en medicatie t.o.v. pakweg 20 jaar terug enorm is vooruitgegaan.

Hooikoorts (allergica rhinitis)

Hooikoorts is een allergische reactie die voorkomt bij veel Nederlanders. Behalve dat het hoogst hinderlijk is kan het ook ernstiger klachten veroorzaken. De symptomen van hooikoorts lopen uiteen van tranende ogen, verstopte/loopneus, jeuk, niezen, heesheid, hoesten tot keelklachten. Volgens Dr. B v.d. Borne (KNO-arts te Nijmegen) zijn de patiënten wat betreft de klachten in twee groepen in te delen:

Twee groepen

  • Ten eerste de “lopers” dat zijn de mensen die hoofdzakelijk last hebben van tranende en jeukende ogen, waterige loopneus en niezen. Dit is de groep waarvan de patiënten allergisch zijn voor pollen en sommigen voor dieren.
  • Dan heb je de “blokkers” wat betekent dat deze groep voornamelijk te kampen heeft met een verstopte neus en soms van een loopneus.
  • Er zijn ook personen die de klachten van beide groepen hebben.

Zelfzorg werkt niet altijd

Mensen wachten vaak te lang met het bespreken van hun klachten bij de arts. Probeer niet te lang allerlei huismiddeltjes te gebruiken als ze toch weinig resultaat geven. Bijvoorbeeld stomen met kamille. Als de hooikoortsklachten namelijk onvoldoende worden behandeld, is er een verhoogde kans op het oplopen van o.a. oor- neus- of bijholteontsteking. Ook symptomen als hoest, vermoeidheid en hoofdpijn zijn niet bevorderlijk voor een goede conditie.

Arts

Het is van belang dat allergische rhinitis (hooikoorts) als zodanig wordt herkend bij de patiënt en vervolgens goed wordt behandeld. Dat kan ernstiger klachten bijtijds voorkomen. Door het testen van verschillende allergenen (de stoffen die tot allergie kunnen leiden) op de huid van de patiënt, is vaak al binnen 30 minuten bepaald welke stoffen een allergische reactie veroorzaken. Teven is via bloedmonsters vast te stellen voor welke huidschilfers of pollen de persoon gevoelig is.

Behandeling

Als je eenmaal weet voor welke soort stoffen je gevoelig bent is het goed mogelijk je leefstijl daarop aan te passen. Als bijvoorbeeld duidelijk is dat je niet tegen cavia’s of katten kunt, kun je daarmee goed rekening houden, en dus bij deze dieren uit de buurt te blijven. Rekening houden met je gevoeligheden kan er ook voor zorgen dat je minder medicatie hoeft te gebruiken.
  • Bij milde of incidentele klachten bieden geneesmiddelen uit de categorie antihistaminica meestal uitkomst. Deze op doktersrecept verkrijgbare middelen, gaan de overgevoeligheidsreactie tegen.
  • Bij langdurige klachten van matige tot ernstige aard, wordt er vaak een neusspray toegepast met corticosteroïden. Dit vermindert de ontstekingsreactie en is preventief voor een reactie van het neusslijmvlies. Ook zijn er sprays die zowel oogklachten als neusklachten behandelen. Vaak wordt een combinatie van een corticosteroïdenneusspray en een antihistaminicum voorgeschreven.
  • Als patiënten niet voldoende aan deze medicamenten hebben is er nog een andere optie, namelijk immunotherapie, met als doel hyposensibilisatie. Dat wil zeggen vermindering van de overgevoeligheid voor de betreffende allergenen. De patiënt ontvangt gedurende een periode van 3 tot 5 jaar, circa eens per 5 weken een injectie met het allergeen, wat er toe leidt dat na verloop van tijd de allergische reactie afneemt. Sinds kort is het trouwens ook mogelijk met behulp van tabletten te hyposensibiliseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie: allergieën in de neusSommige allergieën treffen voornamelijk de neus, en veroorzaken symptomen die vergelijkbaar zijn met die van een verkoud…
Hooikoorts of pollenallergieHooikoorts of pollenallergieRuim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Belangrijke tips om hooikoorts te voorkomen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!