InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts of pollenallergie

Hooikoorts of pollenallergie

Hooikoorts of pollenallergie Ruim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de allergie door pollen veroorzaakt. In deze gevallen spreekt men van hooikoorts. Naar verwachting zal de volgende generatie alleen maar meer last krijgen van allergie, waarvan hooikoorts het meeste voorkomt. Gelukkig is er de hooikoorts kalender, die aangeeft wanneer en welke pollen er in de lucht hangen.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie. Bij hooikoorts is er sprake van een allergie voor pollenkorrels. Hooikoorts komt vooral voor tijdens het hooiseizoen: wanneer graspollen in het hooiseizoen vrijkomen. Pollen is stuifmeel van planten. De allergie wordt veroorzaakt door pollen van windbestuivers. Dit zijn planten die hun stuifmeel via de wind mee laten voeren. Planten die door insecten worden bestoven, veroorzaken minder overlast voor mensen met hooikoorts, omdat het stuifmeel niet vrij rondzweeft door de lucht. Hooikoorts bestaat uit een allergie voor bepaalde eiwitten die zich op de pollenkorrels bevinden.

Waarvoor kan je allergisch zijn?

In de meeste gevallen zijn mensen met hooikoorts allergisch voor graspollen. Deze komen overal massaal voor. Ook ambrosia komt steeds meer in deze streken voor. In Nederland, Duitsland en België komen daarnaast ook veel allergieën voor de berken voor. De els, de beuk, de eik en de hazelaar zijn ook bomen die hooikoorts kunnen veroorzaken, evenals de bijvoet of de weegbree. Alle windbestuivende planten/ bomen kunnen een allergie veroorzaken.

Mensen met een allergie voor boompollen hebben kans om ook een voedselallergie voor de vruchten van bomen te ontwikkelen. Vaak gaat het om de appel, peer, kers, perzik en verschillende noten. Bij een allergie voor bijvoet kan er ook een voedselallergie voor selderij ontstaan.

Waardoor ontstaat hooikoorts?

Een allergie ontstaat doordat het lichaam overdreven reageert op lichaamsvreemde moleculen waarmee we in aanraking komen. Pollen uit de lucht komen op de slijmvliezen terecht. De allergenen, dat zijn de eiwitten die de allergie veroorzaken, lossen op in het slijm. Normaal gesproken herkent het lichaam de stoffen als een niet-schadelijke stof. Echter bij hooikoorts reageert het lichaam overdreven op de allergenen en maakt antistoffen aan. Het afweersysteem komt in actie.

Mensen met hooikoorts hebben hiervoor een erfelijke aanleg. Vaak komt hooikoorts bij meerdere mensen binnen één gezin voor. Ook mensen die geboren zijn in de wintermaanden, lijken sneller hooikoorts te ontwikkelen. Hooikoorts kan zich bovendien alleen ontwikkelen wanneer men ook in contact komt met pollen.

Hooikoorts herkennen

Van half mei tot augustus komen de meeste hooikoortsklachten voor: in deze periode bloeien de grassen. Sommige bomen bloeien al in februari of maart. Met winderig weer en wanneer de zon schijnt, komen de meeste klachten voor. Bij regenachtig weer slaan de pollen neer en zijn er weinig klachten.

Tijdens een allergiereactie komt de stof histamine vrij in het lichaam. Deze stof zorgt voor de verschijnselen van hooikoorts. Dit kan bestaan uit:
  • Niezen, lopende neus, neusverstopping
  • Rode ogen, brandende ogen, jeukende ogen, tranende ogen
  • Bestaande eczeem kan verergeren
  • Hoesten, kriebeling in de keel, klachten aan de stem, keel schrapen, kortademigheid
  • Vermoeidheid, lusteloosheid

Hooikoorts begint meestal voor het eerst tussen de leeftijd van 6 en 25 jaar. Het ontwikkelen van echte hooikoorts neem enkele maanden tot jaren in beslag. Na een eerste echte keer, blijven de klachten ieder jaar terugkomen. Na een jaar of twintig nemen de klachten meestal af. Na het 40e levensjaar hebben weinig mensen nog last van hooikoorts.

Behandeling

Het beste is om de pollen zoveel mogelijk te vermijden. Bij winderig weer zullen de klachten aan zee veel minder zijn, vooral wanneer de wind ook nog eens van zee komt. Probeer anders binnen te blijven. In de vroege ochtend zullen de klachten ook minder zijn dan in de middag. Houdt ook de pollen radar in de gaten: op sommige website en op teletekst zijn er overzichten te vinden van de hoeveelheid pollen in de lucht.

Anti-allergische medicijnen zijn vaak bij de drogist te verkrijgen of via de huisarts. De meeste medicijnen werken voldoende en geven weinig tot geen bijwerkingen. Het is wel belangrijk de juiste medicijnen te nemen.

Met sublinguale immunotherapie worden druppels onder de tong gehouden gedurende drie minuten en daarna doorgeslikt. Deze druppels bevatten eiwitten waarvoor men allergisch is. De dosering wordt langzaam verhoogd. Op deze manier wordt het lichaam veelvuldig blootgesteld aan de allergenen, zodat de afweer minder heftig zal zijn. Alleen via de (huis)arts te verkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenHooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenVoor de meeste mensen is het voor jaar iets vrolijks. Jonge diertjes, nieuw groen, bloeiende planten en bloemen en noem…
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Bronnen en referenties
  • http://zomer.buienradar.nl/pollen-hooikoorts-weerbericht.aspx
  • http://www.allergieradar.nl/

Reageer op het artikel "Hooikoorts of pollenallergie"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!