InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts: Hooikoortskalender

Hooikoorts: Hooikoortskalender

Hooikoortspatiënten hebben het meestal al gemerkt: in de ene maand heb je meer last van hooikoorts dan in de andere. Dat komt omdat de verschillende soorten planten die stuifmeel meebrengen op verschillende momenten in bloei staan. Wanneer kom je welke pollen tegen?

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op het stuifmeel en de pollen van grassen, planten en bomen. Hooikoorts kan ernstige niesbuien, neusloop en tranende ogen veroorzaken. Hooikoortspatiënten hebben het meest last van hun allergie in het voorjaar en de zomer. Afhankelijk van welk soort stuifmeel je doet niezen, kan je in bepaalde maanden meer last hebben dan in andere.

Hooikoortskalender

Afhankelijk van het stuifmeel dat de hooikoortsallergie veroorzaakt, verschilt de ernst van de allergie in de verschillende maanden van het bloeiseizoen.

Onderstaande hooikoortskalender geeft weer wanneer welke bomen, grassen en planten het meeste stuifmeel produceren

februarimaartaprilmeijunijuliaugustus
HazelaarXX
ElsXXX
Berk XXX
Wilg XXXX
Gras XXXX
Vossenstaart XX
Beemdgras XXXX
Brandnetel XXX
Weegbree XXXX

Mei en juni zijn de maanden waarin de meeste hooikoortspatiënten ernstige last zullen ondervinden. In die maanden staan de meeste bomen en grassen die stuifmeel produceren, in bloei.

Niet alleen de kalender, maar ook de weersomstandigheden spelen een rol. Bij droog en zonnig weer komt meer stuifmeel in de lucht dan bij vochtig weer. In regenachtig weer wordt de lucht 'schoongespoeld' en zullen de klachten merkbaar afnemen.

Welke allergie?

Om te weten voor welke pollen of welk stuifmeel je precies allergisch bent, kunnen tests afgenomen worden.

Er kan bloed geprikt worden, waarna via de RAST-methode een allergie vastgesteld kan worden. Een tweede manier is de priktest, waarbij een kleine hoeveelheid extract van de allergenen op de huid wordt gedruppeld. Daarna wordt een minuscuul gaatje geprikt in de huid, door de druppel heen. Binnen het half uur ontstaat in geval van allergie een bultje op de plek van de druppel. Hoe groter het bultje, hoe ernstiger de allergie.

Behandeling

Hooikoorts kan niet voorkomen, maar wel behandeld worden. Antihistaminica voorkomen dat de ontstekingsbevorderende stoffen, die voor de klachten zorgen, in de slijmvliezen losgelaten worden. Antihistaminica zijn op meestal op doktersvoorschrift verkrijgbaar, maar sommige producten zijn ook vrij bij de apotheker te koop.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts of pollenallergieHooikoorts of pollenallergieRuim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de a…
Hooikoorts: oorzaak, symptomen, medicatie, pissebeddenHooikoorts: oorzaak, symptomen, medicatie, pissebeddenEen loopneus met neusverstoppingen, tranende ogen met roodheid en branderigheid. Voor mensen met hooikoorts breken de la…
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…

Reageer op het artikel "Hooikoorts: Hooikoortskalender"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 20-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!