InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts: hoe verlicht je de klachten op de juiste manier?

Hooikoorts: hoe verlicht je de klachten op de juiste manier?

Hooikoorts: hoe verlicht je de klachten op de juiste manier? Hooikoorts is een aandoening waar veel Nederlanders last van hebben. De symptomen van hooikoorts zijn verschillend, enkele voorbeelden van symptomen zijn: niesbuien, tranende ogen, gevoeligheid voor licht, vermoeidheid, hoofdpijn of een loopneus. Je kunt diverse dingen doen om de klachten van hooikoorts te verlichten, maar wat is de juiste manier?

Vermijd de pollen zoveel mogelijk

Contact met pollen vermijden is een moeilijke opgave. Helemaal als je op het platteland woont omdat de concentratie van pollen op het platteland 3 tot 5 keer hoger is dan in de stad. In een stad heb je minder last van de klachten van hooikoorts, behalve bij drukke wegen omdat het verkeer voor sterke luchtwervelingen zorgen.

De pollen kunnen het best vermeden worden door de onderstaande tips op te volgen:

  1. Draag een zonnebril, als je naar buiten gaat
  2. Ga naar de zee of bezoek een stad, ga niet de natuur in
  3. Als je in de auto zit is het verstandig om de ramen dicht te houden
  4. Droog de was niet buiten zodat het natte wasgoed geen pollen op kan vangen
  5. Als je in de buitenlucht bent geweest, wissel van kleding!
  6. Probeer het huis zoveel mogelijk in de ochtend te luchten
  7. Houd ramen en deuren gesloten en blijf zoveel mogelijk binnen
  8. Als je wil sporten of wandelen, doe dit dan na een regenbui omdat de hoeveelheid stuifmeel dan lager is

Kies voor de juiste medicatie

Als je veel last hebt van klachten die veroorzaakt worden door hooikoorts, is het verstandig om met de huisarts te overleggen welke medicijnen het meest geschikt zijn. De huisarts kan testen waarvoor je allergisch bent en de medicatie daarop afstemmen. Raadpleeg altijd eerst de huisarts voordat u medicatie gaat uitproberen om de klachten van hooikoorts te verminderen.

Begin op tijd met het slikken van de voorgeschreven medicijnen

Het beste is om vroeg te beginnen met het slikken van medicijnen tegen hooikoorts. Vroeg beginnen betekent, een aantal weken voordat de pollen vrijkomen. Begin niet pas met het slikken van de medicijnen als de pollen al in de lucht zijn.

Ga op vakantie naar het strand

Aan de kust is de hoeveelheid stuifmeel het laagst, als je last hebt van hooikoorts is het strand de beste plaats voor een vakantie. Dit kan een strand zijn in het buitenland maar natuurlijk ook in Nederland zelf. De grootste hoeveelheid stuifmeel in Nederland is aanwezig in de provincies Noord-Brabant, Overijssel en Gelderland.

Ga op het juiste moment sporten

Het beste moment om te gaan sporten is na een regenbui of vroeg in de ochtend. Op deze momenten is de hoeveelheid stuifmeel in de lucht lager ten opzichte van later op de dag, wat de klachten van hooikoorts een stuk kan verlichten.

Verwijder zoveel mogelijk pollen uit je huis

Om de hoeveelheid stuifmeel in het huis laag te houden is het verstandig om regelmatig te stofzuigen met een stofzuiger die over goede filters beschikt. Stuifmeel blijft in huis op de grond liggen, dus kunnen de pollen gemakkelijk verwijderd worden door middel van een goede stofzuiger.

Was regelmatig je haren

Stuifmeel gaat voornamelijk in je haren en in je kleren zitten. Het is verstandig om meerdere malen per dag je haren te wassen om de klachten van hooikoorts te verminderen.

Kleed je om in de badkamer, niet in de slaapkamer

Het is beter om je om te kleden in de badkamer in plaats van in de slaapkamer. Om te voorkomen dat je onnodig pollen binnenkrijgt tijdens het slapen.

Gebruik een washandje, wrijf nooit!

Het is niet verstandig om in jeukende ogen te wrijven, de stuifmeel op je ogen en aan je handen zullen alleen maar verder verspreid worden. Houd de ogen goed schoon door middel van een natte washand. Er bestaan ook oogdruppels die de klachten van brandende ogen verlichten.

Houd huisdieren goed schoon

Huisdieren moeten regelmatig gewassen worden als er veel pollen in de lucht zijn. Door hun vacht verzamelen huisdieren zoals katten en honden enorm veel stuifmeel. Was uw huisdier een aantal keer per week om de klachten van hooikoorts te verminderen.
© 2014 - 2019 Infoq, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieHet beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieWat is het beste medicijn bij hooikoorts? Omdat in Nederland zo veel mensen last hebben van hooikoorts zijn er veel midd…
Homeopathie: allium cepa (ui)Homeopathie: allium cepa (ui)In de klassieke homeopathie behoort allium cepa tot de acute middelen. Het wordt bereid uit verse uien die in de zomer w…
Belangrijke tips om hooikoorts te voorkomenBelangrijke tips om hooikoorts te voorkomenAls je last van hooikoorts hebt kan het verstandig zijn om de stad, kust of bergen op te zoeken in plaats van in de boss…
Bronnen en referenties
  • Hooikoorts
  • Dokterdokter

Reageer op het artikel "Hooikoorts: hoe verlicht je de klachten op de juiste manier?"

Infoteur: Infoq
Gepubliceerd: 16-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!