InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: allium cepa (ui)

Homeopathie: allium cepa (ui)

Homeopathie: allium cepa (ui) In de klassieke homeopathie behoort allium cepa tot de acute middelen. Het wordt bereid uit verse uien die in de zomer worden geoogst en worden fijngehakt en vermalen. Het wordt gebruikt bij neusverkoudheid met een loopneus en waterige ogen. Er worden middelen gebruikt in de homeopathie die dezelfde reactie in het lichaam uitlokken. Het geneesmiddel wordt ook gebruikt bij keelontsteking, zenuwpijn en bij gevoeligheid voor bepaalde bloemen. In de frisse lucht treedt er verbetering op en klachten verergeren in warme ruimtes.

Algemeen

In de klassieke homeopathie behoort allium cepa, met de Nederlandse benaming ui, tot de middelen die worden gebruikt bij acute situaties. Oorspronkelijk is de allium cepa afkomstig uit het noordelijk halfrond en werd het eeuwenlang gecultiveerd in het Midden-Oosten. Tegenwoordig wordt het overal op de wereld geteeld als groente. In de homeopathie wordt het gebruikt bij klachten zoals tranende ogen en loopneus. Het effect van de ui is gelijksoortig als de klacht. In de homeopathie worden middelen gebruikt die dezelfde reactie in het lichaam veroorzaken. Als je een uit snijdt, krijg je tranende ogen en een loopneus.

Als geneesmiddel

De oude Grieken gebruikten de ui al vanwege de laxerende en vochtafdrijvende werking. In de middeleeuwen dacht men dat de doordringende geur infecties tegenging en de pest weg hield. Als geneesmiddel wordt de ui in de zomer gerooid en fijngehakt. De substantie wordt vervolgens tien dagen in alcohol getrokken en geschud. Daarna wordt het gefilterd, verdund en weer geschud. Het middel wordt gebruikt bij neusverkoudheid, geïrriteerde ogen en waterige ogen, hooikoorts, keelontsteking, hoesten bij inademen van koude lucht en bij zenuwpijn.

Verkoudheid

Bij een zware verkoudheid heb je last van een loopneus en irritatie aan de huid van de neus en bovenlip. De neus is geprikkeld en je kunt last hebben van voortdurend niezen afwisselend met een verstopte neus. De verstopping kan de neusgaten afwisselen. Allium cepa wordt voorgeschreven bij deze symptomen als gevolg van griep, verkoudheid en hooikoorts, maar voor de behandeling van hooikoorts zelf zijn andere middelen vereist. Klachten kunnen verergeren door warme ruimtes en in de avond, maar worden minder door de frisse buitenlucht.

Keel- en borstontstekingen

Als gevolg van verkoudheid en griep kan er een pijnlijke keel ontstaan. Bij een keelontsteking voelt de keel schraal aan en geeft een schurend gevoel tijdens hoesten. Er kan een schorre stem ontstaan en je kunt door de irritatie de neiging hebben om de hoest te onderdrukken. Soms straalt er pijn uit naar het oor. Klachten kunnen erger worden in de koude lucht omdat dit de irritatie verergert, maar kunnen beter worden in niet te koude open lucht. Ook warme kamers en in de avond kunnen klachten erger worden.

Geïrriteerde ogen

Er kan een afscheiding uit de ogen komen waarbij je de neiging krijgt te wrijven. Dit kan de klachten verergeren. De ogen zijn vaak rood, gezwollen en jeuken. In sommige gevallen is er sprake van een overgevoeligheid van licht. Buiten kunnen de klachten verbeteren, maar in de warmte en in de avond kunnen klachten verergeren.

Zenuwpijn

Bij deze pijn is er een branderig gevoel, afwisselend aan beide zijden van het lichaam. Het komt vaak voor in het gezicht, op het hoofd, nek en borst. Ook kan zenuwpijn ontstaan door oorpijn, hoofdpijn achter de wenkbrauwen of kiespijn. Fantoompijn is een pijn die gevoeld wordt in een ledemaat dat door amputatie niet meer aanwezig is, toch kunnen er pijnsignalen worden doorgegeven aan de hersenen. Hiervoor wordt allium cepa ook gebruikt.

Bijwerkingen

Sommige mensen hebben bijwerkingen zoals melancholie, bezorgdheid, sufheid en angst voor pijn wanneer ze allium cepa gebruiken, maar er zijn geen duidelijke emotionele symptomen die passen bij dit middel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plantaardig homeopathisch middel: Ui en AloePlantaardig homeopathisch middel: Ui en AloeEen van de alternatieve geneeswijzen die veel wordt toegepast is de homeopathische. In de homeopathie worden kwalen beha…
Ui tegen astma en diabetesUien tegen astma! Klinkt simpel en simplistisch, maar is toch waar. Onze dagdagelijkse ajuin is goed tegen astmatische a…
In de naam van... Ui en LookZeggen de vele namen van de Ui ons iets over de waarde van deze plantenfamilie. Een etymologisch verhaal.
Ui en het huilenHet is voor iedereen wel bekend! Uien snijden prikkelt de ogen en veroorzaakt tranen. Voor mij zijn die tranende ogen ee…
Ui, oude en nieuwe receptenUi, oude en nieuwe receptenWat is het verschil tussen voeding en medicijn, als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de gewone ui, met zijn def…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Boek: homeopathie Principes en toepassingen in de praktijk. ISBN 978-90-6407-809-5

Reageer op het artikel "Homeopathie: allium cepa (ui)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-10-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!