Plantaardig homeopathisch middel: Ui en Aloe

Plantaardig homeopathisch middel: Ui en Aloe Een van de alternatieve geneeswijzen die veel wordt toegepast is de homeopathische. In de homeopathie worden kwalen behandeld met natuurlijke producten. Men gaat er van uit dat stoffen die een gezonde mens ziek maken, tevens zieken beter kunnen maken. Deze redenatie werd door Hippocrates bedacht en staat bekend als de wet van het gelijke. De meeste homeopatische geneesmiddelen worden gemaakt van planten. Deze planten worden al eeuwen lang onderzocht op speciale eigenschappen. Een van deze planten die veel gebruikt wordt, is de Allium Cepa.

Allium Cepa.

Allium Cepa, algemene informatie

De meest gebruikte naam voor de Allium Cepa is de ui. De ui is afkomstig van het noordelijk halfrond en wordt al eeuwen lang verbouwd in het Midden-Oosten. Tegenwoordig wordt de groente wereldwijd geteeld. De ui wordt al lang gebruikt als uitwendig geneesmiddel bij mensen die last hebben van atritis, infecties en wintervoeten. Inwendig wordt hij a lang gebruikt bij maagonsteking en bronchitis. Verder werd hij gebruikt om bloed te zuiveren van kwade sappen.

Uiterlijk van de allium cepa

Een ui is een bolgewas dat verwant is aan knoflook, bieslook en prei. Bolgewassen bevatten veel suiker en slaan in de winter voedingsstoffen op in zichzelf zodat ze in de lente kunnen bloeien. Uien komen voor in vele vormen en kleuren. De plant heeft meestal een bol vorm. Uit de bolvorm steken meestal groene stengels. Wanneer een ui open gesneden wordt, bestaat deze uit verschillende laagjes. Deze laagjes heten rokken. Tussen de rokken zitten weer laagjes die er voor zorgen dat de ui niet zo snel bepaalde stoffen afgeeft. Stoffen waarvan mensen traanogen krijgen bijvoorbeeld.

Allium Cepa in de homeopathie

De oude Grieken gebruikte de ui al veelvuldig omdat ze de laxerende en vochtafdrijvende werking van de groente kenden. In de middeleeuwen geloofde men dat de geur van uien werkte tegen infecties. Daarom bonden veel mensen bossen uien aan hun huizen. Vanaf 1847 is de ui terug te vinden in de homeopathie. Dokter Constantine Hering deed er namelijk onderzoek na in dat jaar.

Allium Cepa wordt vooral voorgeschreven aan mensen die kampen met een zware verkoudheid, waarbij de patient last heeft van een geirriteerde neus en een pijnlijke huid. Veel mensen die goed reageren op Allium Cepa hebben last van angst voor pijn, sufheid, bezorgdheid en melancholie, maar er zijn niet echt duidelijke emotionele symptomen die passen bij Allium Cela. De ui heeft goede slijmoplossende eigenschappen en remt daarbij ontstekingen. Daarom is het vooral een geschikt middel bij verkoudheid.

Bron: WandererCreative, PixabayBron: WandererCreative, Pixabay

Aloe

Aloe, algemene informatie

  • De Nederlandse naam van de aloe, is aloë.
  • De plant wordt vooral aangetroffen in zuidelijk afrika en groeit het liefste op vruchtbare grond. Bij voorkeur op zand gronden, die goed gedraineerd zijn een veel zonlicht op zich krijgen.
  • Er zijn rond de 400 verschillende aloë soorten.
  • Men gebruikte aloë vroeger als laxeermiddel.
  • Tussen 1979 en 1995 werd ontdekt dat aloë versterkend werkt op het immuunsysteem en als hulp middel kan dienen tegen kanker en het prikkelbaredarmsyndroom.
  • Tegenwoordig wordt aloë veel gebruikt in lotions.
  • In Azie wordt het sap van de plant ook in enkele frisdranken verwerkt.
  • Tegenwoordig zijn er heel wat mensen die de aloë als sierplant in huis hebben.

Uiterlijk van de aloe

De aloe is een stijve, ruwe plant met dikke, vlezige bladeren. De bladeren zijn speervormig en hebben vaak scherpe punten. Alle bladeren samen vormen een rozet. In de bladeren zit een helder, dik sap dat gebruikt wordt in de homeopathie.

Aloe in de homeopathie

De oude Grieken en Romeinen waren al op de hoogte van twee medicinale eigenschappen van de aloe. Zij gebruikte de plant als laxeermiddel en smeerde hun huid in met het sap om deze te verzorgen. Tegenwoordig komt de plant vooral voor in huidlotion, maar desondanks wordt hij ook nog gebruikt in de geneeskunde. Twee dokters deden proeven met aloe. In 1821 was dit Buchner en in 1833 de homeopaat dokter Helbig.

Homeopaten schrijven aloe over het algemeen voor aan mensen die kampen met spijsverteringsproblemen, vooral bij hen die last hebben van diarree. Buiten dit schijnt het middel te werken tegen aambeien en verstopte gevoelens in het bekken gebied en het hoofd.
© 2010 - 2020 Niamh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij hooikoortsHomeopathie bij hooikoortsHooikoorts is een van de bekendste allergieën, die wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor stuifmeel (in het Latijn…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Homeopathie: allium cepa (ui)Homeopathie: allium cepa (ui)In de klassieke homeopathie behoort allium cepa tot de acute middelen. Het wordt bereid uit verse uien die in de zomer w…
Homeopathie voor je babyVan nature heeft elke moeder een instinct waarop zij mag vertrouwen als het gaat om de kinderen. Dit moedergevoel houdt…

Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaPlantaardig homeopathisch middel: Anacardium/ArnicaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Plantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamPlantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fvk, Pixabay
  • http://grow.ars-informatica.ca/images/onion.jpg Homeopathie: principes en toepassingen in de praktijk, Dr. Andrew Lockie
  • Afbeelding bron 1: WandererCreative, Pixabay

Reageer op het artikel "Plantaardig homeopathisch middel: Ui en Aloe"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 28-04-2010
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!