InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?

Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?

Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zijn. Wat is hooikoorts en wat kun je eraan doen?

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een allergie, een overgevoeligheid, voor het stuifmeel van plantensoorten. Het stuifmeel wordt ook wel ''pollen'' genoemd. Ook hele kleine hoeveelheden hiervan kunnen al voor nare symptomen zorgen. Deze symptomen worden veroorzaakt door de stof histamine die in het lichaam vrij komt.

Wat is histamine?

Het lichaam signaleert stuifmeel dat ingeademd wordt. De reactie die het geeft is het aanmaken van antistoffen tegen deze ''indringers''. Het lichaam kent zogenaamde ''mestcellen''. Het lichaam bewaart hierin stoffen die indringers van buitenaf onschadelijk kunnen maken. De antistof zet zich aan de mestcel vast, waarna het lichaam klaar is om de ''aanval'' aan te gaan tegen de indringer. Er worden nog een klachten ervaren. Zodra het lichaam opnieuw in contact komt met stuifmeel herinnert het lichaam zich dat deze stoffen gevaarlijk zijn. Ook kent het een manier om deze stoffen onschadelijk te maken. Het stuifmeel wordt gevangen door de antistoffen met het gevolg dat de mestcel waarin de antistof vast zit, open barst. De stof die dan o.a. vrij komt is histamine. Door deze stof ontstaan de hooikoortsverschijnselen.

Lichamelijk reacties bij hooikoorts

Niet iedereen met hooikoorts heeft dezelfde lichamelijke reacties. Sommige mensen hebben veel klachten, anderen maar één. Grotendeels komen de verschijnselen overeen. Hooikoorts kan zorgen voor:
  • Geïrriteerd slijmvlies van de neus. Er kunnen zelfs korstjes ontstaan en de neus kan af en toe wat bloeden. Niezen komt regelmatig voor. Door hooikoorts kun je erg verkouden zijn en veel snotteren.
  • Jeuk aan de ogen. Zeker wanneer je erin gaat wrijven kan de jeuk verergeren. Blijf daarom zoveel mogelijk van je ogen af. De ogen kunnen betraand zijn.
  • Jeuk aan het gelaat. Jeuk rondom de neus en de mondhoeken komen voor. Ook elders op de huid kan jeuk optreden.
  • Kriebelende tong
  • Jeukend gehemelte
  • Kriebelende oren (binnenkant)
  • Hoofdpijn
  • Droge kriebelhoest en kortademigheid

Gewas dat voor hooikoorts kan zorgen

Gewassen die voor hooikoorts verschijnselen kunnen zorgen zijn bomen, grassen en kruiden. Niet alle bomen, grassen of kruiden zorgen voor allergie reacties. Een aantal wel. Deze zie je hieronder.

Bomen:

  • Els
  • Hazelaar
  • Eik
  • Berk
  • Iep
  • Populier
  • Wilg
  • Beuk
  • Es
  • Cypres

Grassen:

  • Grassen
  • Rogge

Kruiden:

  • Ambrosia
  • Bijvoet
  • Brandnetel
  • Weegbree
  • Zuring

Op de website Pollennieuws kun je dagelijks zien of en zo ja welke pollen er actief zijn in de lucht.

Middeltjes tegen hooikoorts

Gelukkig zijn er heel wat middeltjes op de markt die de hooikoorts wat kunnen verlichten of (tijdelijk) kunnen wegnemen. Bij de drogist is het volgende verkrijgbaar:
  • Allerfré (tabletvorm)
  • Reactine (tabletvorm)
  • Zyrtec (tabletvorm)
  • Prevalin (tabletvorm en oogdruppels)
  • A. Vogel Pollinosan (neusspray)
De laatste is homeopathisch

Wat je zelf kunt doen om hooikoorts te doen verminderen

De klachten van hooikoorts kun je zelf proberen te verminderen door de volgende tips op de volgen:
  • Kleed je om in een andere ruimte dan je slaapkamer. Op die manier komen de pollen zo min mogelijk in je slaapkamer terecht waardoor je er ook tijdens het slapen last van kan hebben.
  • Kom zo min mogelijk buiten op de dagen dat er veel pollen in de lucht aangegeven worden.
  • Ga op reis. In de bergen of aan zee zijn er minder tot geen pollen. Hierdoor heb je in het buitenland vaak geen last van hooikoorts
  • Draag een zonnebril als je naar buiten gaat
  • Koop geen bloemen
  • Laat de ramen dicht. Wil je toch doorluchten? Doe dit dan 's morgens. Dan hangen er minder pollen in de lucht dan 's avonds

Lees verder

© 2013 - 2019 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…
Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?Hooikoorts is een veel voorkomende allergie die behoorlijk storend kan zijn. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de mat…
Bronnen en referenties
  • www.weeronline.nl
  • www.hooikoorts.com

Reageer op het artikel "Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 06-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijk ongemak
Medische informatie…
Schrijf mee!