InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts: pollenkalender

Hooikoorts: pollenkalender

Hooikoorts: pollenkalender Het hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepaalde struiken, bomen, grassen en wilde planten. Hooikoortspatiënten zijn gevoelig voor de pollen die vrijkomen bij de stuifmeelproductie van de bomen, grassen en planten.

Hooikoorts en symptomen

Hooikoorts is een vorm van allergie. Hooikoortspatiënten zijn overgevoelig voor de pollen, ofwel stuifmeel, van bepaalde struiken, bomen, grassen en/of wilde planten. Een hooikoortspatiënt kan overgevoelig zijn voor een bepaalde groep, bijvoorbeeld alleen voor pollen van grassen, of voor meerdere groepen.

Hooikoorts wordt veelal gekenmerkt door de volgende symptomen:
  • Een waterige loopneus en heftige niesbuien
  • Opgezwollen oogleden en/of geïrriteerde ogen
  • Enorme jeuk aan de achterkant van het gehemelte

Weersinvloeden

Naast de mate van stuifmeelproductie heeft ook het weer invloed op de mate van gevoeligheid. Een droge en warme lente of zomer geeft meer hooikoortsklachten. Ook winderige dagen verergeren de klachten. Koele, natte en windstille dagen geven daarentegen minder klachten en zijn voor hooikoortspatiënten het prettigst.

Pollenkalender

Grassen

Ongeveer 29 van de in totaal 140 soorten grassen veroorzaken hooikoortssymptomen. Het stuifmeel verspreidt zich in de maanden mei tot september, met juni als topmaand.

Wilde planten

Wilde planten die hooikoortsymptomen geven zijn onder andere zuring, weegbree, brandnetel, melganzevoet en bijvoet.

Bomen in volgorde van bloeiperiode

HazelaarBloeit vanaf januari tot ongeveer eind maart. Grote hoeveelheden stuifmeel worden door de wind verspreid
ElsBloeit vanaf januari tot eind mei. Hoge stuifmeelproductie.
EsBloeit vanaf februari tot eind april. Matige stuifmeelproductie.
PopulierBloeit van half februari tot eind april. Hoge stuifmeelproductie.
BerkBloeit kort in de maand april. Hoge stuifmeelproductie.
WilgBloeit vanaf maart tot eind mei. Hoge stuifmeelproductie.
EikBloeit vanaf april tot begin juni. Matige stuifmeelproductie.
© 2009 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hooikoorts: pollenkalender"

Reactie

Yvonne, 11-06-2013 19:43 #1
Wie kan mij vertellen van welke plant/struik/boom ik last heb; ik kan de hele dag buiten verblijven en nergens last van hebben, maar tegen 17.30 à 18.00 uur krijg ik zowel buiten als binnen vreselijk last van jeukende brandende ogen. Ik begin te tranen en kan vaak mijn ogen niet open houden zonder er een zakdoek tegen aan te drukken. Ook voel ik dan de jeuk in mijn neus opkomen en krijg een loopneus. Maar dit alles alleen pas laat in de middag en eigenlijk altijd tegen 17.30/18.00 uur en dit houdt de hele avond aan.
Wie kan dit verklaren?

M.vr.gr. Yvonne

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 18-04-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!