InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzaken

Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzaken

Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzaken Acne bij volwassen komt veel vaker voor dan men denkt. Één oorzaak van acne bij volwassen kan stress zijn. Lees hier de meest voorkomende oorzaken van acne bij volwassenen.

Twee situaties van acne bij volwassenen

Veel mensen weten niet dat ongeveer 20% van alle mensen met acne volwassenen zijn. Voor veel van deze volwassenen werd acne gezien als een tiener probleem dat na de pubertijd vanzelf weer zou overgaan, maar bij hen bleef de acne ook in hun twintiger en dertiger jaren. Voor andere volwassenen met acne is de situatie zo dat zij pas voor het eerst last van acne kregen na hun twintigste levensjaar.

De oorzaken van acne bij volwassenen

De oorzaken van acne bij volwassenen variëren. De meest voorkomende zijn één of een combinatie van de volgende oorzaken:

Acne door stress

Tot voor kort was stress gerelateerd aan acne een mythe. Wetenschappers komen steeds meer te weten over de relatie tussen stress en acne. Stress is nu zelfs de belangrijkste oorzaak van acne bij mensen die pas last kregen van acne na de pubertijd.

Wanneer we worden blootgesteld aan stressvolle situaties, wordt ons zenuwstelsel geactiveerd door onze hersenen. Het zenuwstelsel stuurt op zijn beurt signalen door naar de rest van ons lichaam als onderdeel van strijd of als vluchtreactie. Een deel van deze reactie is hormonale vrijlating van onze bijnieren en vettige afscheidingen uit de talgklieren, die onder de huid liggen.

Deze hormonale vrijlating van onze bijnieren en de vettige afscheidingen uit de talgklieren, die poriën verstoppen, zijn belangrijke oorzaken van acne bij volwassenen.

Hormonale onevenwichtigheden als oorzaak van acne

Acne bij volwassenen als gevolg van hormonale onevenwichtigheden treft voornamelijk vrouwen. Hormonale onevenwichtigheden die zich voordoen tijdens de menstruatie of tijdens de zwangerschap kunnen de oorzaak zijn van acne.

Er zijn ook volwassen mannen die aangeven, dat zij maandelijks een periode hebben, waarin zij meer last van acne hebben. Hoewel mannen natuurlijk niet menstrueren, gelooft men dat mannen een soortgelijke hormonale cyclus hebben als vrouwen.

Koffie en thee consumptie in relatie tot acne bij volwassenen

Volwassenen drinken vaak veel meer koffie dan tieners. De cafeïne in koffie en thee bevordert de productie van cortisol. Cortisol staat ook bekend als het stresshormoon omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress. Zoals eerder vermeld, hormonale onevenwichtigheden dragen bij aan acne bij volwassenen.

Roken en acne

The chemische stoffen die in het lichaam komen door het roken beperken de bloedcirculatie naar de huidcellen waardoor de helende en regenererende werking van de huid verslechtert. De toxinen die vrijkomen in sigarettenrook kunnen poriën verstoppen en de groei van bacteriën in deze poriën bevorderen. Dit is waarom roken ook één van de oorzaken kan zijn van acne bij volwassenen.

Erfelijkheid

Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mensen meer kans hebben op het krijgen van acne op latere leeftijd wanneer dit vaker is voorgekomen in de familie geschiedenis.

Milieu

Wordt jouw huid (bijvoorbeeld door jouw werk) vaak blootgesteld aan hoge concentraties verontreinigende stoffen, irriterende stoffen of vochtigheid, dank an dit ook bijdragen tot acne op latere leeftijd.

Cosmetica en acne

Kort gezegd kunnen we zeggen dat door zware of vette cosmetica te gebruiken de huidporiën kunnen verstoppen. Bacteriën, vuiligheid en oliën dragen zo bij aan het ontstaan van acne bij volwassenen. Ga acne nooit bedekken met cosmetica om de acne te verbergen! Dit maakt de acne alleen maar erger.
© 2009 - 2017 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Acne conglobata op wangen, kin & voorhoofd: acne behandelingAcne conglobata op wangen, kin & voorhoofd: acne behandelingAcne conglobata is een zeer ernstige vorm van acne, waarbij zeer heftige ontstekingen van de talgklieren op de voorgrond…

Reageer op het artikel "Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzaken"

Reacties

Wubbo (infoteur), 26-06-2014 10:52 #3
Hallo Erik,
Je geeft aan dat je erg onder stress leeft en het lijkt mij verstandig voor je algehele gezondheid om te proberen de stress zoveel mogelijk te beperken. Stress zou namelijk een oorzaak kunnen zijn de ontstoken talgkliertjes. Ik zou je toch willen aanraden om jouw situatie te bespreken met de huisarts. Hij/zij zou je adviezen kunnen geven voor een minder stressvol leven. Misschien vindt hij/zij het ook wel verstandig om je door te verwijzen naar een dermatoloog die het probleem van de ontstoken talgkliertjes gericht kan aanpakken. Ik wens je veel succes en hoop dat je hier jouw resultaten (zowel positief als negatief) wilt delen zodat meerdere mensen met soortgelijke problemen ervan kunnen leren.

Wubbo (infoteur), 26-06-2014 10:52 #2
Hallo Erik,

Erik Roest, 23-06-2014 17:39 #1
Ik leef erg onder stress en heb best last van teveel talg. echter heb ik de laatste tijd regelmatig last van heel veel ontstoken talgkliertjes bij elkaar. hier moet je denken aan wel 20 kliertjes op een vierkante centimeter. dit gaat dan uiteraard erg veel pijn doen waardoor ik mezelf behoorlijk toetakel. Ik heb geen echte last gehad van dit verschijnsel toen ik puber was en heb me er dus eigenlijk nooit op geconcentreerd en gedacht (gehoopt) dat het wel voorbij zou gaan. nu zit de helft van mijn leven erop en begint het eigenlijk pas een probleem te worden. wat te doen?

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 18-04-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!