InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Desloratadine: medicijn tegen allergische reacties

Desloratadine: medicijn tegen allergische reacties

Desloratadine: medicijn tegen allergische reacties Bij een allergie reageert je lichaam overdreven sterk op prikkels. Meestal uit zich dit in niezen, snotterig zijn, rode ogen, bultjes, jeuk en zwellingen. Dit kan leiden tot een ontstoken neusslijmvlies en ontstoken ogen. Bij hooikoorts zijn meestal zowel de ogen als neus ontstoken. In sommige gevallen besluit de dokter het medicijn desloratadine voor te schrijven. Het middel wordt voorgeschreven bij verschillende vormen van allergie, bijvoorbeeld bij hooikoorts, chronisch ontstoken neusslijmvlies, ontstoken ogen, netelroos en jeuk.

Allergie

Een allergie is een extreme reactie van het afweersysteem op stoffen waar het lichaam normaal gesproken niet heftig op reageert. De stoffen die deze reactie veroorzaken worden ook wel allergenen genoemd. Voorbeelden van allergenen zijn: gras- en boompollen (hooikoorts), huisstofmijt, schimmels, huidschilfers van dieren, insectenbeten en bepaalde voedingsmiddelen. Een allergie kan zich op verschillende wijzen uiten. Meestal uit zich dit in de neus, op de huid, in de ogen of longen. De verschijnselen zijn niezen, een loopneus, ontstoken ogen, benauwdheid of astma. Bij hooikoorts is er vaak sprake van zowel een ontstoken neus als ontstoken ogen. De huid kan gaan jeuken en er kunnen galbulten ontstaan, dit wordt ook wel netelroos genoemd.

De werking van desloratadine

Desloratadine is een anti-allergiemedicijn. Tijdens een allergische reactie komt er in het lichaam een grote hoeveelheid histamine vrij. Dit is een stof die ervoor zorgt dat bloedvaten verwijden. Histamine is een belangrijke veroorzaker van klachten bij een allergie. Desloratadine zorgt ervoor dat de werking van histamine wordt geblokkeerd, waardoor de klachten zullen afnemen. Meestal werkt het middel binnen een half uur en het blijft ongeveer een dag werkzaam.

Langdurig ontstoken neusslijmvlies

Wanneer je steeds een verstopte neus hebt, waarbij je moet niezen en het slijmvlies is ontstoken heb je een chronische neusontsteking. Als dit een gevolg is van een overgevoeligheid op bepaalde prikkels, zal het slijmvlies na contact met het allergeen reageren. Er wordt meer slijm geproduceerd en het neusslijmvlies zal opzwellen. Prikkels die het neusslijmvlies kunnen irriteren zijn: graspollen, schimmels, rook en huisstofmijt. Probeer deze stoffen zoveel mogelijk te vermijden.

Jeuk

Dit is zeer vervelend en je hebt een grote drang om te krabben en te wrijven. Dit kan zo hevig zijn, dat je de huid kapot krabt. Jeuk kan vele oorzaken hebben. Als het door een allergie wordt veroorzaakt, ontstaat er vaak netelroos. Mocht de jeuk niet op één plek zitten, maar overal op het lichaam, wordt er vaak besloten om desloratadine voor te schrijven. Dit medicijn bestrijdt de klachten van binnenuit. Doordat de histamine wordt geremd, zal de jeuk afnemen.

Hoe lang gebruiken?

Meestal wordt het middel gebruikt totdat de klachten zijn verdwenen. Je neemt het dagelijks eenmaal in. Na drie dagen moet je merken dat er verbetering is. Mocht je geen verbetering merken, dan heb je waarschijnlijk een ander medicijn nodig. Bij hooikoorts wordt het middel meestal enkele weken gebruikt. Er zijn allergieën waarbij je het medicijn het hele jaar door gebruikt. Je mag het gebruiken zolang je allergische klachten hebt. Als je een dosis bent vergeten, mag je het alsnog innemen zolang de volgende dosis nog meer dan 8 uur duurt. Als de volgende dosis minder dan 8 uur duurt, sla dan de vergeten dosis over. Je kunt op elk gewenst moment stoppen met het gebruik van dit medicijn.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen ontstaan. De meest voorkomende bijwerking is vermoeidheid. Dit treedt meestal in het begin van de behandeling op. Na een paar dagen moet dit afnemen. Mocht je hier last van hebben, kun je het medicijn beter ís avonds innemen. Bijwerkingen die minder vaak voorkomen zijn: hoofdpijn, spierpijn, duizeligheid, droge mond en maag-darmklachten. Mocht je last hebben van bijwerkingen, raadpleeg dan de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten medicatie bij allergieënSoorten medicatie bij allergieënEen allergie is een felle reactie van het lichaam op een bepaalde stof. Er kunnen symptomen optreden zoals astma, jeuk,…
Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiAllergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiJeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aa…
Hooikoorts of allergische rhinitisHooikoorts of allergische rhinitisRhinitis is de term die gebruikt wordt als wetenschappelijke naam voor een ontsteking van de neusslijmvliezen. De bekend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Desloratadine: medicijn tegen allergische reacties"

Reactie

Linda, 18-09-2018 12:58 #1
Beste,

Ik heb hooikoorts. Mijn vraag is, kun je ook slikklachten hebben? Dikke keel enzo?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!