InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruid

Kruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruid

Kruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruid In de serie van ‘super’ voedingsmiddelen hoort ook zeker ‘Kurkuma’ thuis. Kurkuma is een oker-gelig gekleurd kruid dat ook wel aan Saffraan doet denken of bijvoorbeeld aan Kerrie, maar dat het zeker niet is. Bij ons in Nederland is Kurkuma nog niet zo bekend dat iedereen het in zijn of haar kruidenrek heeft staan, zoals wel het geval is met nootmuskaat, peper, kerrie en paprikapoeder, maar in de Oosterse keuken is het een belangrijk onderdeel bij de bereiding van gerechten.

Wat is Kurkuma?

Kurkuma (Geelwortel, Curcuma, Kunyit, Koenjit, Koenir, Haldi, Turmeric, Pallilo) behoort tot de familie van de gember. Het heeft een mild bittere smaak en is zoals gezegd geel tot okergeel van kleur. In de Oosterse cultuur wordt Kurkuma behalve als geneesmiddel of kruid ook wel als verfstof voor het kleuren van textiel gebruikt.

Waarom is Kurkuma zo super?

In het Oosten lijkt men zich veel bewuster te zijn van gezonden kruiden en voedingsmiddelen dan wij hier in het Westen. Maar, langzamerhand worden ook wij westerlingen steeds wijzer en krijgen in de gaten dat veel voedingsmiddelen ook een geneeskrachtige werking hebben. En dat is dus ook het geval met Kurkuma.

In het Oosten is het zelfs zo dat Kurkuma bijna net zo vaak in de klinieken word gebruikt als in de keuken. Kurkuma heeft een antioxidante en ontstekingsremmende werking en kan invloed hebben op ziektes als: reuma, de ziekte van Crohn, Colitis, astma, alvleesklierkanker, dikke darm kanker, aderverkalking, bij oogproblemen, darmpoliepen, psoriasis en ga zo maar verder. Opvallend is trouwens dat, in landen als India waar Kurkuma veelvuldig gebruikt wordt, een ziekte als prostaatkanker maar zelden voorkomt. En…volgens recente studies kan Kurkuma de lever beschermen tegen giftige stoffen. Nou. Dat is nogal wat.

Moeilijk opneembaar voor het lichaam

Het nadeel van Kurkuma is, dat ons lichaam de stof moeilijk opneemt. Maar daar is iets op gevonden. Het is namelijk gebleken dat wanneer je Kurkuma combineert met peper, dat ons lichaam dit 1000x beter opneemt dan zonder peper. Wanneer je dus Kurkuma in een gerecht gebruikt dan is het verstandig om ook peper te gebruiken.

Zoals gezegd word Kurkuma in India al duizenden jaren gebruikt. Zowel in de Ayurvedische geneeskunde al door de bevolking zelf. Het schijnt dat een halve tot een hele theelepel per dag al voldoende is om de algehele spijsvertering te bevorderen.
Gelukkig is Kurkuma vriendelijk voor de maag en het is zelfs zo dat wanneer je een ‘vol’ gevoel hebt of last van winderigheid, dat het kan helpen om de darmperistaltiek te bevorderen.

Waar kun je Kurkuma nu in verwerken?

Om te beginnen kun je Kurkuma natuurlijk altijd gemakkelijk verwerken in Oosterse gerechten. Dat spreekt vanzelf. Maar ook in sausjes of soepen, op diverse vleessoorten, in curry’s, in groenten, om rijst geel te kleuren. Tja, dus eigenlijk overal wel in. Het beste is gewoon om Kurkuma zoveel en zo vaak mogelijk in allerlei gerechten te gebruiken.

Een andere mogelijkheid is de smoothie van Mike Donkers of de smoothie van Henk Mutsaers, waarvan hier een filmpje te zien is op zijn website waarin hij helemaal laat zien hoe je de smoothie kunt maken.

En dan kun je natuurlijk altijd nog Kurkuma nemen d.m.v. een supplement. Informeer hiervoor bij de reform of natuurwinkel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van kurkumaDe geneeskracht van kurkumaKurkuma is een heerlijk kruid. Het zit als gedroogd kruid in kerriepoeder. Dit geneeskruid is ook bekend onder de naam g…
Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichtenHet effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichtenAan kurkuma-extract (curcumine) worden diverse gezondheidsbevorderende eigenschappen toegedicht. Zo wordt het gebruikt o…
De kracht van geelwortelSuperfoods en gezonde voeding is erg in opkomst, veel mensen zijn online op zoek naar gezonde voeding en informatie hier…
Indiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mildIndiaas (bij)gerecht en Indiase chutney (recept): heet/mildChutney is een Indiase smaakmaker die goed te combineren is met bij voorbeeld bonda's - gekruide balletjes van geprakte…
E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?Het E-nummer E100 staat voor de gele kleurstof gewonnen uit de Kurkuma wortel. De kleurstof is geheel plantaardig en kan…

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruid"

Reacties

Joke Baggerman, 06-02-2017 11:50 #9
Beste redactie,

ik heb vandaag ook kurkuma gekocht, maar als poeder. nu lees ik dat het gecombineerd moet worden met witte/zwarte peper. maar in welke verhouding.? Reactie infoteur, 09-02-2017
Naar eigen inzicht. Moet wel eetbaar blijven.

Loraine, 27-10-2015 21:18 #8
Heel erg belangrijk voor de gezondheid van de mens. Ik zou graag willen weten: is het ook goed voor mensen met lever vlekken of hormoon vlekken in het gezicht? Reactie infoteur, 28-10-2015
Dat zou ik je echt niet durven zeggen Loraine. Maar, ik zou deze vraag gewoon eens stellen op een site van een kruidengeneeskundige.

Tineke, 12-02-2014 09:20 #7
Weet iemand hoe je de 'verse' kurkuma verwerkt. net als gember, stukjes afschrapen?

Kimberley Pex, 27-06-2013 16:01 #6
Waauw, dit is wonderbaarlijk. 'n Tijdje terug zag ik een Indiase vrouw op t.v. ze is kruidenarts. Alles wat hierboven staat vertelde zij ook. Geelwortel, kurkuma, bijna 'n heilig kruid, fijn dat internet, want de medicijnen van alle artsen en ziekenhuizen kwamen me letterlijk de strot uit. Ik vermoed 'n leververgiftiging. Ik wist niet dat geelwortel ook goed tegen crohn is! De reacties hier zijn ook zeer praktisch. Fijn.

Warnar Moll, 23-05-2013 11:52 #5
Een oude naam voor geelwortel is Zedar of Zedoar. Het heeft een sterk geneeskrachtige werking. Het werd en wordt nog gebruikt in de zg. levenstinctuur van de Zweedse arts Jennerts alias Kristian Hjårnet en waarop in begin 19de eeuw een patent werd verkregen.
Vermeld moet ook worden dat Zedar (= de Kurkumawortel, Zedoarwortel, hoofdbestanddeel van Kerry) al werd beschreven in het Cruydtboeck van Dodoneus (1554) en door Dioscorides. Recentelijk heeft het Academisch Centrum Amsterdam onderzocht dat Zedoar een krachtige antivirale- en antitumorale werking heeft. Het gaat dan met name om Hydrastis canadensis, de Canadese geelwortel.

Frank Buurman, 22-08-2010 11:56 #4
Nog 2 methodes die goed schijnen te werken:
1: curcuma oplossen in 0,5% oplossing custische soda, en dan meteen in een isotonische vloeistof
2: curcuma 's avonds innemen na een dag vasten. Later kan dan wel gegeten worden (volgens ramadan schema dus).
zie: Chan e.a.: In Vivo Inhibition of Nitric Oxide Synthase Gene Expression by Curcumin, a Cancer Preventive Natural Product with Anti-Inflammatory Properties

Frank Buurman, 22-08-2010 10:54 #3
Hierboven staat, dat kerrie 'zeker geen' kurkuma is. Maar kerrie bevat veel kurkuma, in combinatie met andere kruiden. Dat is bijv. altijd fenegriek, dat ook zeer gezonde eigenschappen bezit (met name voor de lever en tegen diabetes).
En ook de hierboven gemelde gunstige combinatie met peper.
Kerrie hoort dagelijkse kost te zijn!

Yoan (infoteur), 18-05-2010 17:02 #2
Ik probeer altijd zo nauwkeurig mogelijk naar mijn info te zoeken. maar bedankt voor je aanvulling Theo.

Theo Rols, 17-05-2010 19:00 #1
Het stuk over de kurkuma-opname in de darmen, klopt niet. Kurkuma is slecht opneembaar. Het toevoegen van peper werkt niet goed. Het vergroten van de hoeveelheid is daarentegen wel effectief.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 16-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!