Kruidenwijsheid: Koriander

Kruidenwijsheid: Koriander Koriander is een welbekend kruid/specerij in de keuken. Alle delen van de korianderplant kunnen gebruikt worden en dat maakt van koriander dus niet alleen een kruid maar ook een specerij. Zowel de bladeren als de (meestal) gemalen zaden worden het meest voor culinaire doeleinden gebruikt maar meestal hebben de zaden daarbij toch wel de overhand. Koriander staat bekend onder verschillende namen waaronder ook ‘Ketoembar’ en ‘Wantsenkruid’. Wantsenkruid verwijst naar de geur die de bladeren afgeven en is nu niet direct aangenaam. Wantsen zijn luizen die bij aanraking dezelfde geur afgeven. Dit is de reden dat meestal voorkeur gegeven wordt aan het gebruik van de zaden die heel anders van geur en smaak zijn. Verder heeft koriander ook geneeskrachtige eigenschappen zoals vele kruiden en specerijen dat hebben.

‘Coriandrum Sativum L’

Herkomst: van oorsprong uit West Azië maar wordt tegenwoordig veel verbouwd in Zuid Europa, Zuid Amerika en India.
Koriander is al een heel oud gebruikt kruid want er zijn sporen van teruggevonden in de piramides van Egypte. Men vermoedt dat de Romeinen ervoor gezorgd hebben dat de kennis en het gebruik ervan naar ons toe is overgebracht. Zij gebruikten koriander namelijk om hun vlees te beschermen tegen bedederving. Ze mengden koriander met azijn en wreven daar het vlees mee in, en dat kan ook wel kloppen want men weet inmiddels dat koriander schimmelwerend en bacteriedodend is.

Koriander in de keuken

Koriander wordt gebruikt in de Zuid-Amerikaanse, Oosterse en Indische keuken maar ook in vis, vlees en wild gerechten, stoofschotels, salades, soepen, sauzen, bonenschotels en curry’s.

Het is een eenjarige plant met bloemschermen die de zaden voortbrengen waar het om gaat. De blaadjes lijken wat op selderie en voor sommigen smaken ze naar peterselie met een sterke citroensmaak. Voor anderen is het werkelijk ‘niet te pruimen’ en smaakt het naar zeep. Men denkt dat dit met genetische aanleg per persoon te maken heeft. Wanneer je nog nooit koriander in producten gebruikt hebt is het dus wel zo verstandig om eerst even uit te testen bij welke categorie je behoort want als je het niet lekker vind dan kan koriander je maaltijd echt verpesten.

Gelukkig smaken de zaden heel anders en die worden dan ook veel vaker gebruikt in gerechten. Ook de potjes in de supermarkten bevatten meestal gemalen zaden. Ongemalen zaden lijken sterk op peperkorrels en kun je eventueel ook zelf malen. Ze smaken wat anijsachtig en licht pikant en geven een gerecht een heerlijk aroma.

Koriander in producten

Ook de levensmiddelenindustrie maakt gebruik van koriander. Je vindt koriander namelijk ook terug in likeuren, bier en koekjes zoals bijvoorbeeld speculaas.

Gezonde voordelen van koriander

Koriander werkt:
  • rustgevend
  • kalmerend
  • bacterieremmend
  • laxerend
  • pijnstillend
  • bevordert de eetlust
  • voorkomt een opgeblazen gevoel
  • versterkt de maag
  • verminderde krampen
  • bevorderd de spijsvertering
  • helpt tegen winderigheid
  • geplette zaadjes kunnen als kompres worden gebruikt op pijnlijke gewrichten

Werking op de psyche

Ook op spiritueel gebied kent koriander zijn waarde. Koriander is ook als essentiële olie verkrijgbaar. Deze olie wordt verkregen dmv het uitpersen van de zaden. Wat je kunt doen is een 6-tal druppels in een aroma brander laten verdampen. De geur van koriander werkt kalmerend en rustgevend wat vooral fijn is wanneer je nerveus bent of last hebt van stress. Het geeft je een warm en rustig gevoel en is troostend en omhullend. Verder wordt ook beweerd dat de geur van koriander hartstochtverhogend werkt.

Tip!

Voor alle kruiden en dus ook voor koriander geldt altijd: laat kruiden niet te lang meekoken of bakken tijdens de bereiding van een gerecht want dan gaan de oorspronkelijke smaak en de goede eigenschappen voor een groot deel verloren. De juiste manier is het om de kruiden op het laatst mee te verwarmen en vlak voor het opdienen toe te voegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • De kruidengids ISBN 978-90-8998-146-2
  • www.allesovergroentenenfruit.nl
  • www. vlaamszaadhuis.com
  • www.koken.flevoland.to
  • www.soortenbank.nl
  • www.home.concepts.nl

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid: Koriander"

Infoteur: Yoan
Laatste update: Augustus 2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!