InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruidenwijsheid: Peterselie

Kruidenwijsheid: Peterselie

Kruidenwijsheid: Peterselie Peterselie is een veel gebruikt keukenkruid. In de supermarkt zijn peterselieplantjes te koop die je in het keukenraam kunt zetten zodat je telkens wanneer je het nodig hebt gemakkelijk wat verse peterselie kunt oogsten. Peterselie wordt heel vaak gebruikt als garnering van gerechten om nét even dat puntje op de ‘i’ te kunnen zetten. Maar, peterselie is veel meer dan een garnering. Tweeduizend jaar geleden namelijk, stond peterselie vooral bekend om zijn genezende eigenschappen. In loop der tijd zijn deze in de vergetelheid geraakt en nu denkt niemand daar nog echt bij na. Dus, even ter herinnering… Kruiden zijn belangrijk in de keuken. Zonder kruiden zou een gerecht nergens naar smaken en dus vinden we kruiden terug in alle gerechten. Bovendien, wanneer gebruikt als garnering, ziet een gerecht er veel mooier en aanlokkelijker uit. Maar, dat is niet alleen de reden dat bijv. peterselie over een klaargemaakt gerecht wordt gestrooid. Wist je dat de voornaamste reden hiervoor is omdat het de spijsvertering stimuleert?

De juiste manier van gebruik

Belangrijk is wel dat je weet dat peterselie nooit tijdens de bereiding meegekookt dient te worden. Ten eerste zal het dan bitter gaan smaken en de werking is ook niet meer wat het zou moeten zijn. Bovendien wordt peterselie ook nog eens bruin wanneer het wordt meegekookt met het deksel op de pan. Nee, wanneer je bijv. Soep maakt, strooi dan (het liefst) verse fijngeknipte peterselie vlak voor het opdienen over de soep. Dat is de juiste manier om peterselie te gebruiken en toe te passen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de soep maar voor alle gerechten waar peterselie aan wordt toegevoegd. De voedingsstoffen zijn dan optimaal voor ons lichaam om op te nemen.

Bewaren

Niet iedereen heeft natuurlijk altijd een potje verse peterselie in de keuken staan maar wist je dat je peterselie ook heel gemakkelijk in kunt vriezen? Zelfs ongeknipt kun je het zo in de vriezer bewaren. Wanneer je het dan nodig hebt kun je de juiste hoeveelheid er gewoon simpel van afbrokkelen. En natuurlijk is er de gedroogde peterselie die we waarschijnlijk allemaal wel in ons keukenkastje hebben staan. Persoonlijk oogst ik van eigen kruidentuin de peterselie die ik dan op zijn kop in bosjes laat drogen, daarna verkruimel en in een leuk potje met sticker bewaar en gebruik. Mogelijkheden te over dus.

Zelf kweken

Zelf kweken is zo gemakkelijk en ook leuk. Je kunt peterselie zelf zaaien als je daar plaats en geduld voor hebt (want de kiemtijd voor peterselie duurt vrij lang). Zoek daarvoor een plekje in de zon of halfschaduw. Begin al met zaaien aan het einde van de winter bij voorkeur in een kas zodat de plant(en) in de lente naar buiten kunnen. Je hebt dan al een voorsprong. Natuurlijk kun je ook pas in de lente gaan zaaien of tijdens de zomer en dan direct in de volle grond. Nog gemakkelijker is het wanneer je in de supermarkt of bij het tuincentrum van die potjes koopt met planten die al in volle groei zijn. Snoeien is groeien, dus regelmatig blaadjes oogsten om de groei te bevorderen. Gebruik het vers, droog het of vries het in. Alles kan. Je kunt alle delen van de plant gebruiken. Dus bladeren, stelen, wortels en zaden.
Wanneer het je gelukt is om de plant(en) heel het jaar in leven te houden dan kun je na het tweede jaar de wortels opgraven. Ook die kun je vers of gedroogd gebruiken. Peterseliewortel (of ook wel wortelpeterselie genoemd) ziet er een beetje uit als pastinaak en je kunt het eten zoals radijsjes of door de salade is het ook heel lekker. Soms kun je het in de speciaalzaak ook wel tegen komen. In dat laatste geval is het dan meestal wel gericht gekweekt op de wortel. Het loof kun je dan ook wel eten maar ziet er toch anders uit, meer als wat stuggere platte peterselie, dan wanneer je op het loof kweekt.

Gezondheid

Geloof het of niet maar peterselie werd in vroeger tijden gekweekt en gebruikt als medicijn en niet als smaakversterker of garnering. Men wist toen al hoe gezond peterselie, zoals ook alle andere kruidensoorten, was en ook dat het je hele immuunsysteem kon versterken. Het mooie is dat het in die tijd niet onderzocht en gedocumenteerd was. De informatie ging van mens op mens en niemand twijfelde aan de waarheid ervan. Het werkte gewoon en dat was voldoende. Dat is allemaal heel anders geworden want vandaag de dag moet het ‘bewezen’ worden dat een middel werkt. Het enige voordeel en doel daarvan is dat er bedrijven en mensen rijk van worden. De werking en het resultaat zijn nog steeds dezelfde als in die oude tijden.

En wat is die werking dan wel?

Peterselie is een krachtige ontgifter, werkt vochtafdrijvend en zuivert het bloed waardoor alle organen in ons lichaam ook weer worden gezuiverd. Verder zit peterselie vol met vitamines en mineralen zoals vitamine A, vitamine B1 t/m 6, vitamine C, vitamine K, calcium, magnesium, fosfor, kalium, ijzer, foliumzuur en mangaan. Al die goede eigenschappen samen zorgen voor een goede spijsvertering, een betere hormoonhuishouding, een verbeterde werking van de nieren, versterkt botten en tanden, gaat vermoeidheid tegen, lost cholesterol op in de bloedvaten, werkt ontstekingsremmend en zorgt er ook nog eens voor dat voedingsstoffen beter in het bloed/lichaam worden opgenomen. Verder is peterselie een snelle mondverfrisser. Heb je bijvoorbeeld knoflook gegeten? Kauw dan op een takje peterselie en de nare mondgeur zal verdwijnen.

Nou, als dit nog geen reden genoeg zijn om je waardering voor peterselie bij te stellen dan weet ik het niet meer. Ligt er dus de volgende keer wanneer je uit eten gaat een takje peterselie op je bord, leg deze dan niet aan de kant maar steek hem snel in je mond want misschien is het wel het meest gezonde wat je die avond krijgt voorgeschoteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Kruiden: peterselieKruiden: peterselieWaar peterselie of petroselinum crispum vandaan gekomen is, is een geheim dat niemand weet. Maar dat hoeft je niet te de…
Kruiden in de VensterbankKruiden in de VensterbankWie van lekker eten houdt laat zijn eigen kruiden groeien in de vensterbank. Er is een groot scala aan kruiden dat hierv…
Kruiden voor een kruidenboterKruiden voor een kruidenboterKruidenboter is te koop in supermarkten. Maar waarom zou je zelf relatief veel geld spenderen aan iets wat je in een omm…
Zwanger en kruiden en specerijenZwanger en kruiden en specerijenNog steeds bestaat er veel onzekerheid over het eten van kruiden en specerijen tijdens de zwangerschap. Veel kruiden en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.omaweetraad.com
  • www.buysmankruiden.nl
  • www.ztrdg.nl
  • www.sjeef.nl
  • www.sjeef.nl

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid: Peterselie"

Reactie

Henri Weghorst, 24-03-2014 22:46 #1
Is peterselie, gedroogd, uit een potje, zoals dat in diverse supermarkten te koop is, ook gezond? Verse peterselie heb ik niet voorhanden en uit zo'n potje is ook wel lekker en gemakkelijk. Reactie infoteur, 27-03-2014
Ik vertrouw de supermarkten nooit zo en koop zulke dingen altijd bij een natuurwinkel. In principe is gedroogd ook prima hoor. Je kunt ook zelf peterselie laten groeien en het dan drogen. De zomer komt er weer aan!

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 16-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!