InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruidenwijsheid: Nootmuskaat

Kruidenwijsheid: Nootmuskaat

Kruidenwijsheid: Nootmuskaat Nootmuskaat. Zo’n doodgewoon kruid. Wat kun je dáár nu over vertellen wat bijzonder is? Je gebruikt het op de boontjes en op de bloemkool, maar verder? Inderdaad is nootmuskaat bijna in ieder keukenkastje wel aanwezig. Het is een van de meest gebruikte en ingeburgerde kruiden die wij gebruiken. Maar toch is nootmuskaat veel meer dan dat. Ten eerste is het een specerij en geen kruid. En verder…Lees maar even want nootmuskaat kan veel meer voor je doen.

Nootmuskaat: Myristica fragrans

Wist je al dat nootmuskaat een noot is? Misschien wel, maar toch zijn er ook veel mensen die dat niet weten. Muskaatnoten groeien aan een boom. De noten zijn zeer hard en ongeveer 2.5 cm groot. In de keuken gebruiken de meeste mensen geraspte nootmuskaat maar wat je ook kunt doen is verse muskaatnoten kopen, in bijvoorbeeld de natuurwinkel, en ze dan zelf raspen. Het voordeel is dan dat je altijd verse nootmuskaat hebt en dat is natuurlijk altijd lekkerder.

Waar komt nootmuskaat vandaan?

In de 16de eeuw was nootmuskaat een heel bijzonder en duur specerij waar letterlijk om gevochten werd in die tijd. Er was maar een plaats in de wereld waar muskaatbomen groeiden en dat was op de Bandas eilanden op de Molukken. Je zou denken dat de eilanders dus heel sterk stonden in de verhandeling van nootmuskaat en dat dachten ze zelf ook. Maar, waar geld en macht te verdienen zijn, zijn ook altijd kapers op de kust, en dat gold zeker ook voor het bezit van de bandas eilanden. Eén van de verhalen die gaan is dat een Hollander genaamd Jan Pieterszoon Coen gesteund door 2000 mannen in 1621 landde op de eilanden en daar de hele bevolking uitmoordde om zo in het bezit te komen van de zo begeerde plantages. Zo belangrijk was nootmuskaat dus in die tijd!

Wat kun je met nootmuskaat?

Nootmuskaat heeft een geheel eigen aromatische smaak en wordt meestal gebruikt als topping op gekookte groenten als bloemkool, spruiten, boontjes en asperges. Maar ook, en dat weten veel mensen misschien niet, wordt nootmuskaat toegevoegd aan ijs, pudding en koek. Het lekkerste is het om de nootmuskaat na bereiding over de groenten te strooien en dus niet mee te koken omdat de smaak en de gezondheidsvoordelen van dit specerij dan verloren gaat.

Nootmuskaat om te trippen?

Dat kruiden echt wel meer zijn dan alleen maar een ‘smaakje’ blijkt wel weer uit het feit dat, wanneer je teveel nootmuskaat gebruikt, je daar lichamelijke effecten van krijgt. Je kunt er namelijk echt high van worden. Natuurlijk gaat het dan wel om een flinke hoeveelheid maar wanneer dat met opzet wordt toegepast dan kun je het gevoel krijgen te gaan zweven. Tijd en ruimte krijgen een andere belevenis. Ik denk niet dat het iets is dat je moet ambiëren want tijdens de inname van een grote dosis kun je al misselijk en naar worden en naderhand krijg je last van een flinke kater. Maar…Overal zijn mensen voor nietwaar?

Nootmuskaat en gezondheid.

Nootmuskaat is sowieso gewennend. Wanneer je het vaak en veel eet wil je er steeds meer van hebben. De oorzaak hiervoor is het stofje myristicine. Verder is het ook zo dat bij een te groot gebruik (meer dan 1 noot per keer) de lever en gal kan worden aangetast. Voor lever en gal patiënten is het dus sowieso opgepast met het gebruik van nootmuskaat.
De essentiële olie van de nootmuskaat schijnt toch wel weer wat gezondheidsvoordelen te bezitten. Er wordt van gezegd dat het de geest helder houdt en de concentratie scherp. Het heeft een goede werking op de luchtwegen en versterkt het immuunsysteem. Verder is massage met essentiële nootmuskaatolie, vermengt met een basisolie, goed tegen pijnlijke en/of stramme spieren.

Zo zie je maar dat zo’n simpel kruid toch heel wat meer in zijn mars heeft dan het op het eerste gezicht lijkt. Bij sommige kruiden moet je gewoon oppassen. Over het algemeen zullen niet veel mensen er last van hebben want nootmuskaat strooit men meestal met mate over geserveerde groenten en dan kan het dus absoluut geen kwaad en kunnen we toch genieten van die heerlijke warme smaak.
Eetsmakelijk!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.objectief.nl
  • www.jellinek.nl

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid: Nootmuskaat"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 18-02-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!