InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruidenwijsheid: Kamille

Kruidenwijsheid: Kamille

Kruidenwijsheid: Kamille Van kruiden of bloemen mag niet zomaar gezegd worden dat ze geneeskracht hebben voordat dit medisch bewezen is maar bij kamille ligt dat toch anders. Kamille werd al lang v.Christus gebruikt vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen en ook in plantenboeken uit de Middeleeuwen werd kamille al beschreven. Het is één van de oudst bekende genezende kruiden. Het kan voor heel veel kwalen worden toegepast en één daarvan vind je al terug in de naam zelf. Kamille is namelijk kalmerend en rustgevend en helpt dus goed tegen stress. Nou, dat kunnen we in deze tijd wel gebruiken. Voortaan dan maar in de namiddag een kopje kamillethee bij de ‘High Tea?’

De smaak van kamille

Nou, het mag dan heel gezond zijn maar de smaak daar kun je nog over twisten. Niet iedereen vindt het lekker, zo’n kopje kamillethee met een kaakje. Het zal je ook niet snel worden aangeboden als je ‘Op de thee’ gaat en dat is dan ook niet de bedoeling. Kamille staat echt bekend als een medicinaal hulpmiddel bij griep en koorts en nog veel meer. Als je het echt vies vindt kun je wel een lepeltje honing toevoegen om het wat zoeter én gezonder te maken want ook honing, en dan uiteraard wel de biologische, is heel erg gezond. Dus dan is het lekker zoet én nog beter ook.
Nog een oplossing wanneer je niet van de smaak van kamille houdt is een mix te maken van meerdere theesoorten. Bijv. Kamille met lindebloesem en citroenverbena. Dit is een lekkere thee en helpt goed tegen stress

‘Echte’ of ‘Roomse’ kamille?

Er zijn diverse verschillende soorten kamille zoals Echte en Roomse kamille maar ook Schijfkamille, Stinkende kamille, Gele kamille, Valse kamille en misschien nog wel meer. Maar de kamillesoorten die meestal gebruikt worden voor medicinale redenen zijn Echte of Roomse kamille. Qua geneeskracht ontlopen ze elkaar niet zo heel veel maar qua groei zijn ze toch wel verschillend.
Echte kamille is een eenjarige plant en Roomse kamille is een groenblijvende meerjarige plant.
De blaadjes van Echte kamille zijn reukloos of in ieder geval niet zo lekker geurend. Daartegenover zijn de blaadjes van Roomse kamille heerlijk geurend naar appeltjes. Deze blaadjes worden ook nog al eens aan potpourri’s toegevoegd.
Ook is er een verschil in de olie die uit de bloempjes kan worden verkregen. De olie van Echte kamille versneld het herstel van de lever en de olie van Roomse kamille wil nog wel eens irritatie geven bij gebruik op de huid.

Toch maar even de officiële namen dan?

Echte kamille ofwel ‘Chamomilla Recutita’ ook gekend als: Duitse kamille, veldkamille of moederkruid.
Roomse kamille ofwel ‘Anthemis Nobile’ gekend als: maagbloempje en dubbele kamille

Geneeskracht van kamille

Met welke van de twee je ook te maken hebt, de genezende eigenschappen komen overeen. Zoals gezegd werkt kamille kalmerend op het zenuwstelsel. Dus bij stress, paniek, onrust…
Last van hoofdpijn of migraine? Probeer eens kamille thee of maak een stoombadje.
Kamille werkt ontstekingsremmend, pijnstillend, desinfecterend.
Helpt bij misselijkheid, depressie, stijfheid, allergie, slapeloosheid, spit, overgangsklachten, weinig eetlust, hoofdpijn, menstruatiepijn, steenpuisten enz.
Gebruik bij huidklachten als: acne, eczeem, psoriasis, steenpuisten, luieruitslag, wondjes, zweertjes, insectensteken, blaren, brandwonden en vrieswonden bij voorkeur Echte kamille want Roomse kamille kan soms de huid irriteren. Maak een kompres van getrokken kamillethee of doe het in het badwater.

Recepten met kamille

Kamillethee:

Reken 3 theelepels gedroogde kamille voor 150 ml gekookt water. 10 minuten laten trekken, dan pas drinken. Warm of koud maakt niet uit. Drink hiervan 3-4 kopjes per dag.
Maak een kompres:
Stop 3 tot 10 gram kamillebloesem in een doekje. Overgieten met heet water en 5 minuten op de aangedane (wondje of ontsteking) plek laten liggen.

In een stoombadje voor inhalatie:

2 tot 3 eetlepels kamillebloesem per liter water in een schaal of teiltje. Ga met een handdoek over je hoofd boven de schaal hangen en dek met de handdoek de schaal af. Hou 10 minuten vol.

Kamille in bad:

Reken 5 gram gedroogde kamille per liter water.

Zelf kamille zaaien in de tuin?

Het beste kun je kamille zaadjes in het voorjaar voorzaaien in een pot. Het liefst afgedekt met glas zal het bij een temperatuur van 18 graden ongeveer 14 tot 20 dagen duren eer de zaadjes zullen kiemen. Dus geen nood als het wat lang duurt. Wanneer er twee of meer echte blaadjes zijn gegroeid de plantjes uitzetten in de volle grond op een plaats waarvan je weet dat de zon er lekker op kan schijnen. Bloeit na 8 weken.
Kamille is ook een plantengenezer. Wanneer gezet naast een zieke plant zal hij de weerstand van de zieke plant verbeteren.

Maar…Let op!

Gebruik geen kamille:
  • Tijdens de zwangerschap! Want het schijnt opwekkende bestanddelen te bevatten.
  • Als je bloedverdunners gebruikt! In kamille zit cumarine en dat werkt ook bloedverdunnend.
  • Bij hooikoorts!.
  • Als je allergisch bent voor Jacobskruiskruid!
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van roomse kamilleDe geneeskracht van roomse kamilleZowel de bladeren als de bloemen van roomse kamille zijn eetbaar. Ze smaken ietwat bitter. Roomse kamille heeft bloemen…
Geneeskrachtige kruiden bij bloedende wondenBij open wonden is het belangrijkste vaak voorkomen dat de wond gaat ontsteken. Dit kan door de wond zo snel mogelijk di…
Kamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haarKamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haarBlond haar is een erg gewilde kleur. Veel mensen willen wel eens een tintje blonder maar weten niet goed hoe ze dit moet…
Genezende kamilleGenezende kamilleDe natuur biedt ons allerlei bloemen en kruiden die goed zijn voor onze gezondheid. En daar kun je goed gebruik van make…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.natuurlikerwijs.com
  • www.vlaamszaadhuis.com
  • www.overkruiden.nl
  • www.mijnreceptenboek.nl
  • www.kruidenkorf.nl

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid: Kamille"

Reactie

Sg, 22-10-2014 17:58 #1
Oh, nu weet ik waarom mijn INR zo gestegen is in afgelopen weken. Ik had veel kamille thee gedronken voor mijn buikklachten. Mijn normale waarde zit tussen 3-4 en is nu 5,0! Ik ga dan maar snel stoppen voordat het fout gaat.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 29-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!