InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Kamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haar

Kamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haar

Kamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haar Blond haar is een erg gewilde kleur. Veel mensen willen wel eens een tintje blonder maar weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken want het haar kan erg delicaat zijn. Kamille kan gebruikt worden om het haar op te lichten. De bloem kan het haar net dat beetje extra glans en blondering geven. Vaak worden mensen met een kamille behandeling één tot twee tinten blonderen. Niet een rigoureuze en kunstmatige blondering, maar op een natuurlijke wijze blond worden.

Shampoos om blond van te worden

Er zijn veel shampoos op de markt waar je blond van kunt worden. Deze zogenaamde blonderingshampoos hebben vaak agressieve bestanddelen zoals waterstofperoxide. Waterstofperoxide zorgt er voor dat je haar lichter wordt, echter is de uitwerking vaak te extreem. Soms kan het ook voorkomen dat waterstofperoxide je haar oranje of geel maakt. Shampoos zijn veiliger maar ook subtieler.

Hoe maak je zelf een kamille shampoo?

Zelf een shampoo maken is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Toch moeten we niet de illusie hebben dat het voor iedereen is weggelegd. Er gaat nogal wat tijd en geduld in zitten, iets wat veel mensen tegenwoordig niet meer hebben. Kamille is een plantje dat ook in Nederland groeit. De bloem heeft witte blaadjes en een gele kern. Kamille hoef je zelf natuurlijk niet te plukken, je kunt het ook gewoon kopen in de winkel. Vaak wordt er thee gemaakt van gedroogde kamille. Uiteraard kun je met de kamille kernen ook een spoeling maken voor je haar.

Wat heb je nodig: kamille shampoo

Uiteraard heb je wel een aantal dingen nodig wil je een kamille spoeling maken. Een shampoo is voor veel mensen te lastig en ingewikkeld. Wat je wel kan doen is gebruik maken van bestaande shampoos en deze mengen met een kamillespoeling. Wat je nodig hebt is het volgende
  • Kamille bloemen
  • Kamille thee
  • Water
  • Shampoo fles
  • Een pan

Stap 1: thee maken van kamille blaadjes

Om te beginnen ga je thee zetten van kamille. Je kunt natuurlijk gewoon thee kopen in de winkel en daar een zeer sterke kamille thee van brouwen. Beter is het om kamille bloemen te gebruiken en deze in een pan met (niet al teveel) water te leggen. Je zult zien dat het water snel geel zal kleuren. Je kunt het water ook eerst koken met een waterkoker en vervolgens het water over de kamilleblaadjes (bloemen) gieten. Denk er wel aan om het water heel even af te laten koelen voordat je het over de bloemen giet. Als het water ongeveer tachtig graden is, is het perfect. Maak de thee heel sterk. Stop dus voldoende kamille bloemen (of thee) in het water.

Stap 2: laat kamille trekken

Je wilt natuurlijk een zon sterk mogelijke kamille thee. Als je bloemen hebt gekocht kun je deze in de pan even een tijdje laten staan onder een klein vuurtje. De boel moet natuurlijk niet gaan koken. Vervolgens doe je het vuur uit en laat je de pan een nacht staan. Nu kan de kamille goed weken in het water en krijg je zeer sterk kamille spoelwater.

Stap 3: kamille zeven

De volgende dag is het water afgekoeld en drijven de kamille bloemen (of thee buideltjes) op het water. Je ziet dat het water helemaal geel is gekleurd. Je wilt het water gebruiken en niet de bloemen (of buideltjes). De theebuideltjes kun je heel makkelijk zo verwijderen. De bloemen moet je uit het water zeven. Gebruik in dit geval dus ook een zeef. Het gele water vang je op in een ander bakje.

Stap 4: kamille spoelwater mengen

Je bent bijna klaar met je kamille spoeling. Wat je nu hebt is kamillethee dat heel erg sterk is. Het water kun je nu mengen met bijvoorbeeld je favoriete conditioner. Je kunt een halfvolle fles van je conditioner opendraaien en het water mengen met de inhoud van de fles. Vervolgens ga je goed schudden zodat het spoelwater goed mengt. Beter is om bestaande inhoud in een kommetje te mengen met je kamille spoelwater. Een andere mogelijkheid is om het water in een verstuiver of gewoon in een fles te stoppen. Onder de douche kun je dan het haar spoelen met het water.

Stap 5: je haar wordt blonder door kamille

Na een aantal dagen ga je merken dat het haar meer glanst en blonder is geworden. Let wel op dat je het niet te lang laat staan want je wilt niet dat je spoeling gaat schimmelen. Zeker in een vochtrijke omgeving als je badkamer kunnen schimmels razendsnel groeien.
Gerelateerde artikelen
Zelf je haar blonderen: tips en uitlegZelf je haar blonderen: tips en uitlegDe blonde haarkleur is erg gewild, zeker in de zomer. Hebben we hem niet van nature dan halen we hem uit een potje. Je h…
Mooi geblondeerd haarMooi geblondeerd haarEr zijn veel vrouwen die dromen van een mooie, gezonde bos blond haar. Blond haar heeft altijd aantrekkingskracht gehad,…
Kamillethee wondertheeEr is steeds meer interesse voor huis, tuin- en keukenmiddeltjes. Een kruid dat bijzondere aandacht verdient is kamille.…
Beauty: Blonderen haarBeauty: Blonderen haarIn de zomer zijn er altijd wel weer nieuwe blondtinten in de mode en al zouden die er niet zijn, om de een of andere red…
Donker haar lichter makenAls jij er voor wilt zorgen dat de natuurlijke en heldere tinten van jouw haar optimaal naar voren komen is het verstand…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kamille gebruiken om je haar te blonderen: blond haar"

Reacties

Lucia, 27-09-2015 17:12 #2
Kan je kamillethee op heel donkerder om je haar lichter te maken?

Robin, 12-05-2015 10:11 #1
Goeie tip. Heb wel een vraag: ik heb dreads kan ik de kamille thee ook gewoon laten zitten zonder het uit te spoelen?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 05-08-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!