InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf je haar blonderen: tips en uitleg

Zelf je haar blonderen: tips en uitleg

Zelf je haar blonderen: tips en uitleg De blonde haarkleur is erg gewild, zeker in de zomer. Hebben we hem niet van nature dan halen we hem uit een potje. Je haar kleuren heeft altijd iets engs, mislukt het niet? Staat het me wel mooi? Je kan natuurlijk naar de kapper gaan, maar ook zelf kan je het een en ander uitproberen. Voordat je aan de slag gaat met je eigen haar is het belangrijk om te weten dat er niet zoiets is als een tijdelijke blondspoeling, zoals dat wel bestaat in donkere kleuren. Blondeermiddel kleurt namelijk niet zo zeer, maar ontkleurt (of bleekt) vooral. In de middelen zit de stof waterstofperoxide. Dit is een erg drastisch middel en zorgt voor een permanente kleuring.

Milde vormen van blonderen

Als je van nature al blond haar hebt hoef je niet naar de drastische middelen te grijpen. Er zijn middelen die je haar oplichten zonder het te bleken. Zo kan je speciale shampoo voor blond haar gebruiken. Hierin zitten vaak kamille- en citrusextracten wat in combinatie met zonlicht zorgt voor een oplichting en glans op je blonde haar. Verwacht geen wonderen, het haar wordt maar één of twee tinten lichter. Als je geen zin hebt om dure middelen te kopen kan je ook citroensap over je haar verdelen en een tijd in de zon gaan zitten. Dit zorgt ook voor oplichting, maar hiervan wordt het haar meestal heel droog.
Een iets meer hardnekkige vorm is blondspray. Ook dit kan je niet gebruiken als je van nature bruin of nog donkerde haar hebt, maar zorgt wel voor een blonder effect dan blondshampoos. Ook een blondspray kan het haar droog maken. Daarbij is blond haar van alle haartypen het gevoelig voor haarproblemen als uitdroging, dus zorg dat je ook herstellende middelen gebruikt zoals haarmaskers.

Zelf verven

Zelf je haar verven is een goedkoop alternatief voor een haarkleuring bij de kapper. Bij de drogist vind je een enorme hoeveelheid aan haarkleurmiddelen. Het beste resultaat krijg je als je een beetje in de buurt van je eigen haarkleur blijft. De kans op mislukken blijft dan het kleinst en de kleur zal goed bij de tint van je huid staan. Als je een te donkere of te lichte tint kiest, kan je er erg bleek uit gaan zien of zal de kleuring er gewoonweg onnatuurlijk uitzien.
Voor je aan de slag gaat kan je wat crème op de huid bij de haargrens doen, zodat de verf makkelijk weg te halen is als het een beetje op de huid komt.

Nu kan je aan de slag! Zorg dat je de volgende spullen klaar hebt liggen:
  • Het blondeermiddel
  • Oude handdoeken
  • Een grove kam
  • Spiegel en los spiegeltje voor de achterkant
  • Timer (bijv. kookwekker)
  • Daglicht

Volg goed de instructies die bij het kleurmiddel zitten! Hoe langer de verf op het haar blijft, hoe lichter het haar wordt. Begin dus met verven op de uitgroei en aan de achterkant van je hoofd, waar het haar meestal wat donkerder is dan de rest. Let goed op de inwerktijd. Laat je de kleuring te kort inwerken dan kan het resultaat geel of oranje uitvallen en dan zal je alsnog naar de kapper moeten om de eventuele schade te laten herstellen… Kijk uit voor rondvliegende spetters, haarverf in je kleren is moeilijk weg te halen. Zorg ook dat je niet gaat zwemmen in chloor vlak nadat je je haar blond hebt geverfd. Het chloor kan er alsnog voor zorgen dat je de kleur groenig wordt.

Toch maar niet zelf…

Wil je er echt 100% zeker van zijn dat het kleuren lukt, dan kan je toch het beste naar de kapper gaan. Zo weet je dat het professioneel gebeurt, dus geen kans op vlekken of verkleuringen. Ze kunnen je ook advies geven over de tint die jou het beste zal staan.

Er zijn veel manieren om je haar op te lichten of te blonderen. Neem er de tijd voor, zorg ten alle tijden dat je haarherstellende producten gebruikt, en geniet van je nieuwe blonde haarcoupe… Blondes have more fun!
© 2011 - 2019 Appleann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mooi geblondeerd haarMooi geblondeerd haarEr zijn veel vrouwen die dromen van een mooie, gezonde bos blond haar. Blond haar heeft altijd aantrekkingskracht gehad,…
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…
Geel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar behandelen met zilvershampoo, helpt dat? Als je je haar geverfd hebt en blondering heeft onvoldoende e…
Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Is je haar oranje of groen geworden door blondering? Is je haar na 'blond verven' mislukt? Dit komt vaak voor. Vooral al…
Zilvershampoo, hoe werkt het?Zilvershampoo, hoe werkt het?Zilvershampoo wordt gebruikt voor blond geverfd haar wat geel of oranje is uitgevallen, of voor grijs haar. Het komt nog…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf je haar blonderen: tips en uitleg"

Reactie

Toadette, 25-05-2012 12:59 #1
Ik zelf kleur al jaren mijn haar blond en het is altijd goed gegaan. (Ik heb het wel geleerd van vriendin die zelf kapper is ;)) Als je, je haren gaat kleuren moet je sowieso geen kleur in je haren hebben (geheel geen roodtinten want dan krijg je oranje ;)). Oja nog een tip: gebruik verf van de kapperswinkel deze zijn beter! (Geen pakjes uit de gewone winkel want hiermee heb je gauwer het oranje haar effect.) Als je een klein beetje oranje gloed hebt, dan wil wassen met zilvershampo nog weleens helpen.

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 30-07-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!