InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up: Primer en oogschaduwbasis

Make-up: Primer en oogschaduwbasis

Make-up: Primer en oogschaduwbasis Als je jezelf wilt gaan opmaken, is het belangrijk een goede basis op je gezicht aan te brengen voordat je begint met de make-up. In drogisterijen en parfumerieën zijn veel make-up primers en veel oogschaduwbasissen te vinden, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een oogschaduwprimer en een oogschaduwbasis?

Primer

Een make-up primer of oogschaduw primer zorgt ervoor dat het product wat je aanbrengt langer blijft zitten. Zo zorgt een oogschaduwprimer ervoor dat je zonder zorgen een hele dag oogschaduw kunt dragen, zonder dat het uitloopt of in de plooitjes van je ogen (crease) gaat zitten. Sommige mensen zeggen dat je ook foundation of concealer kunt gebruiken als primer voor op de oogleden. Dit werkt in principe wel, maar een speciale primer werkt toch echt het beste. Wil je dus dat je make-up nog lang mooi blijft zitten? Gebruik dan een goede primer.

Een primer breng je over je dagcrème en/of onder je foundation aan. Een primer zorgt ervoor dat je huid wat egaler wordt. Als je daarna nog foundation of poeder aanbrengt, zorgt de primer er dus ook voor dat de foundation of poeder beter blijft zitten.

Een primer is vaak vloeibaar. Meestal is een primer wit of huidskleurig en als je deze uitsmeert, zie je er niks meer van terug op je huid. Soms zit het in een verpakking waarbij je wat primer op je vinger of een make-upkwast moet aanbrengen en dan op je ogen uit moet smeren. Ook zijn er verpakkingen waar een applicator bij zit. Je kan deze verpakkingen vergelijken met die van een lipgloss. Door de applicator is de primer makkelijk op je oogleden aan te brengen. Een primer voor je gezicht kun je aanbrengen met je vingers, maar als je een hygiënischere manier van aanbrengen wilt, is het gebruik van een foundationkwast aan te raden.

Oogschaduwbasis

Een oogschaduwbasis zorgt ervoor dat je product beter “pakt”. Make-up in poedervorm heeft iets plakkerigs nodig om goed te kunnen blijven zitten. Ook zorgt een basis ervoor dat de kleur van de oogschaduw beter uitkomt. Als je een witte of doorzichtige basis op je ogen aanbrengt, zal de kleur veel lichter uitpakken dan wanneer je een zwarte of andere donkere kleur op je ogen aanbrengt als basis. Het is maar net welk effect je wilt bereiken als je de oogschaduw gaat aanbrengen.

Een oogschaduwbasis is ook vaak vloeibaar. Een oogschaduwbasis zie je wel op je huid zitten, maar dit is dan ook de bedoeling van een oogschaduwbasis, omdat deze ervoor zorgt dat de kleur van de oogschaduw beter uitkomt. Soms zit het in een verpakking waarbij je wat basis op je vinger of een make-upkwast moet aanbrengen en dan op je ogen uit moet smeren. Ook zijn er verpakkingen waar een applicator bij zit. Je kan deze verpakkingen vergelijken met die van een lipgloss. Door de applicator is de oogschaduwbasis makkelijk op je oogleden aan te brengen.

Als oogschaduwbasis zou je ook een vloeibare oogschaduw kunnen aanbrengen en laten drogen, maar je zou ook een eyeliner in gelvorm of een (dik) oogpotlood kunnen gebruiken. Als je oogpotlood als basis wilt gebruiken, kun je gewoon een dikke lijn aanbrengen en uitsmeren met een blendingkwast. Vergeet niet om eventueel wel eerst een primer op je oogleden aan te brengen, zodat je oogschaduw ook nog langer blijft zitten.

Het gebruik van oogschaduwbasis/primers op de oogleden

  • ervoor dat je niet teveel oogschaduwbasis of primer gebruikt. Je zou denken dat het aanbrengen meer basis voor een beter resultaat zorgt, maar het zorgt er juist voor dat het product minder snel opdroogt en juist in de plooitjes van je ogen gaat zitten.
  • Breng de oogschaduwbasis of primer niet alleen op je bewegend ooglid aan, maar ook daarboven. Als je ook nog gebruik maakt van een highlighter boven je ogen, is het aan te raden om het product uit te smeren tot aan de wenkbrauwen. Ook een klein beetje onder je oog is aan te raden.
  • Als je erg last hebt van vette of glimmende oogleden, is het vaak handig om eerst even met een wattenschijfje of een tissue wat van de vettigheid van je oogleden af te halen voordat je een primer of oogschaduwbasis aanbrengt.

Make-up primers en oogschaduwbasissen kun je in elke drogisterij en parfumerie die make-up verkoopt vinden. Ze zijn te verkrijgen in verschillende prijsklassen. Op het internet zijn veel reviews te vinden over verschillende primers en oogschaduwbasissen, dus als je niet weet welk merk het beste is om te gebruiken, kun je zeker even rondsnuffelen op verschillende beautywebsites.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een make-upprimer nou precies?Wat doet een make-upprimer nou precies?Wat is primer? Er komen telkens meer merken met primers in hun assortiment, maar wat is een primer eigenlijk? Een primer…
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
De huid voorbereiden op make-up en de juiste foundationDe huid voorbereiden op make-up en de juiste foundationHet voorbereiden van de huid op make-up is van belang bij het opmaken. Op een onregelmatig huidoppervlak komt de make-up…
Make-up in de zomer: tipsHet is zomer. Je wilt graag make-up dragen, maar je moet je gezicht ook beschermen tegen de zon en je bent bang dat alle…
Beauty: Uitgelopen make-upBeauty: Uitgelopen make-upIedereen die make-up gebruikt overkomt het wel eens. Is het niet een onverwachte regenbui, dan toch wel die welgemeende…

Reageer op het artikel "Make-up: Primer en oogschaduwbasis"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 05-07-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!