InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De huid voorbereiden op make-up en de juiste foundation

De huid voorbereiden op make-up en de juiste foundation

De huid voorbereiden op make-up en de juiste foundation Het voorbereiden van de huid op make-up is van belang bij het opmaken. Op een onregelmatig huidoppervlak komt de make-up niet zo goed uit als op een glad en egaal huidoppervlak. Ook de keuze van de juiste foundation, waarbij wordt gelet op het huidtype en de finish speelt een rol bij het eindresultaat.

Voorbereiden van de huid

Het resultaat van make-up hangt samen met de verzorging en de conditie van de huid. Om te zorgen voor een regelmatig huidoppervlak is het aan te bevelen om de huid regelmatig te exfoliëren. Hierbij wordt de huid ontdaan van dode huidcellen, waardoor de huid er frisser en gladder uitziet. Ook zal de make-up beter blijven zitten op een gladde huid. Exfoliëren is milder dan het gebruik van een peeling en mag daardoor wat vaker worden toegepast. Er zijn diverse exfoliërende producten verkrijgbaar.

Het gebruik van een primer

Na het aanbrengen van een goede dagcrème, die past bij het huidtype (het liefst met een SPF, oftewel SunProtectionFactor) is het aanbrengen van een primer aan te bevelen. Deze primer zorgt ervoor dat de huid er egaler uitziet, de teint wordt wat opgefrist en de foundation zal beter blijven zitten. Ook kunnen er aan een primer lichtreflecterende pigmenten zijn toegevoegd, waardoor oneffenheden minder in het oog springen.

Het huidtype

Er zijn vele soorten foundations verkrijgbaar. Kijken naar het huidtype is van belang om tot een goede keuze te komen.
  • Vette huid: deze glimt snel en heeft vaak wijde poriën. Dit huidtype heeft baat bij vetvrije producten het liefst op waterbasis. Ook producten die het overtollige huidvet absorberen zijn aan te raden, zoals het gebruik van een matterende foundation en matterende gezichtspoeder.
  • Droge huid: dit huidtype heeft vaak fijne poriën en kan wat strak aanvoelen, vooral na het reinigen van de huid. De droge huid heeft baat bij hydraterende foundations, die een rijke textuur hebben.
  • Gecombineerde huid: deze huid is wat vetter op de t-zone (voorhoofd, neus en kin) en droger op de wangen en langs de kaaklijn. Is het verschil extreem dan kan er op de vette zone een matterende foundation worden gebruikt en op de droge gedeeltes een rijkere foundation in dezelfde kleur.
  • Normale huid: een goed en gelijkmatig huidbeeld met een normale tot fijne structuur. Dit huidtype kan veel producten hebben, van gekleurde dagcrème, vloeibare make-up, crème make-up, mousse, enz.

De finish

  • Mat: een matte finish is een goede keuze bij een vette tot normale huid. De matte foundation geeft een goede dekking. Voor huidjes met littekens of andere oneffenheden is een foundation met een zeer goede dekking nodig. Deze is o.a. in de apotheek verkrijgbaar van het merk Vichy (Dermablend).
  • Satijn: deze finish is geschikt voor alle huidtypes. Deze finish is niet te mat, maar ook niet te glanzend en wordt daarom het meest gebruikt.
  • Lichtreflecterend: deze finish is geschikt voor alle huidtypes en doordat het licht weerkaatst wordt lijkt de huid gladder en worden oneffenheden verhuld.

De kleur

Voor het kiezen van de juiste kleur kan men het beste naar de huid van de hals of aan de binnenkant van de pols kijken. De kleur foundation die hier het dichtst bij in de buurt komt is een goede, natuurlijke keuze. Neem nooit een foundation die donkerder is dan de eigen huidskleur. Dit staat onnatuurlijk, maakt ouder en laat eventuele rimpels of oneffenheden meer naar voren komen. Kies zo mogelijk dezelfde kleur foundation als de eigen huidskleur en kies bij twijfel liever voor een foundation die een tint lichter is.

Deze informatie heb ik geleerd tijdens de opleiding tot schoonheidsspecialiste.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een make-upprimer nou precies?Wat doet een make-upprimer nou precies?Wat is primer? Er komen telkens meer merken met primers in hun assortiment, maar wat is een primer eigenlijk? Een primer…
Make-up: Primer en oogschaduwbasisMake-up: Primer en oogschaduwbasisAls je jezelf wilt gaan opmaken, is het belangrijk een goede basis op je gezicht aan te brengen voordat je begint met de…
Primer, de basis voor de foundationEen primer gebruik je onder je foundation. Dat maakt de huid gladder en egaler, een ideale basis voor het aanbrengen van…
De huid optisch gladder en egaler makenDe huid optisch gladder en egaler makenRegelmatig een peeling en goede huidverzorging toepassen kan bijdragen aan een gladdere huid. Daarnaast zijn er middelen…

Reageer op het artikel "De huid voorbereiden op make-up en de juiste foundation"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 01-08-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!