InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Honing als geneesmiddel

Honing als geneesmiddel

Honing als wondermiddel

Er bestaan geschriften van ver voor de jaartelling over het gebruik en de toepassing van honing als een genezend middel. En dan praten we ongeveer over 2500 jaar voor Christus. Er werden in die tijd heel veel ‘recepten’ voor het gebruik van honing vastgelegd op papyrussen die tot heden toe bewaard zijn gebleven. Daarom ook weten we dit zo goed. Ze werden toegepast door volkeren als de Babyloniërs, Egyptenaren, Grieken en Romeinen.

Honing werd in die tijd echt overal voor gebruikt. Vooral ook op het slagveld. Toen al, wist men dat honing wonden vrijmaakt van bacteriën en ook laat genezen. Het was een middeltje dat op vele manieren toepasbaar was. Pure honing op wonden (ook brandwonden), maar ook vermengt met water, azijn of citroensap dat werd gebruikt om het bacterieel evenwicht van het lichaam te herstellen. Het werd dus voor uiterlijke kwetsuren gebruikt maar evengoed voor innerlijke kwalen. Honing was en is gewoon een middel dat in alle omstandigheden toegepast kan worden. Een soort van allesomvattend en altijd werkend middel. Het wordt wel eens vergeleken met aspirine, maar honing doet veel meer dan een aspirine.

Zo kan honing bijvoorbeeld worden aangewend bij koorts: d.m.v. een mengsel van honing met water, maar ook bij hoest: als gorgeldrank, bij de behandeling van abcessen of tumoren, spierkrampen, verkoudheid, bedplassen, slapeloosheid en noem maar op.

Overigens is zo’n heel oud recept ook wel eens uitgetest. Onderzoekers wilden de antiseptische werking proberen uit te testen en maakten volgens het recept een zalf die was samengesteld uit 1 deel honing en 2 delen vet. En wat zagen ze gebeuren? Ze merkten dat de bacteriën die in wond zaten verdwenen. Maar nog waren ze niet geheel overtuigd dus voegden ze zelf nieuwe bacteriën toe aan de wond, maar ook deze bacteriën verdwenen door de zalf. Het resultaat was duidelijk: Honing helpt wonden te steriliseren waardoor genezing veel sneller kan plaatsvinden.

Zo kan honing ook heel goed zijn werk doen bij diarree. Het remt de groei van ziekteverwekkers als salmonella, escherichia coli en choleravirussen. Dit is ontdekt door Afrikaanse wetenschappers. Daarom ook zou het juist een heel goed middel zijn voor gebruik in ontwikkelingslanden omdat daar juist mensen vaak overlijden ten gevolge van diarree.

Een recent onderzoek

In de medische wereld worden natuurproducten meestal niet serieus genomen. Uw arts zal niet tegen u zeggen: ‘Smeer de wond 3xdaags in met wat honing’. Maar het is wél zo. Ook wetenschappelijk is dit bewezen, en wel door microbioloog Paul Kwakman die op deze studie gepromoveerd is.

Honing is gezond, maar er zijn enkele kanttekeningen!

Ondanks dat honing puur natuur is, is het toch beter om kinderen onder het jaar (baby’s) geen honing te geven. Ook direct in de natuur komen wel eens dingen voor waartegen kleine kinderen nog geen weerstand hebben opgebouwd en dat zijn bijvoorbeeld bepaalde bacteriën die het gif botuline aanmaken. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor aardbeien. De mens bouwt daar op den duur vanzelf weerstand tegen op maar die hele kleine mensjes hebben dat dus nog niet.

Verder is het gedrag van de mens hierbij heel belangrijk. In dit geval het gedrag van de imker die zijn bijenvolkeren wil beschermen tegen varroamijten. Het kan zijn dat de imker hiervoor chemische gifstoffen gebruikt en wanneer dit het geval is dan komen deze gifstoffen dus ook in de honing terecht. Koop daarom alleen producten bij een imker die de varroamijten bestrijdt met tijmolieproducten en organische zuren als: melkzuur, mierenzuur en oxaalzuur. Deze zijn namelijk wel veilig.

Samen sterk: Honing en kaneel.

Soms zijn er voedingsmiddelen die, wanneer deze gecombineerd worden, elkaar kunnen versterken. Een voorbeeld daarvan is honing samen met kaneel. Ook kaneel bevat genezende eigenschappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Honing130.html
  • http://www.bewustleven.info/Kaneel.html

Reageer op het artikel "Honing als geneesmiddel"

Reactie

Sjef Hendriksen, 29-05-2017 05:23 #1
Ik heb op mijn hoofd schaafwonden. Welk merk honing kan ik het beste gebruiken? Reactie infoteur, 04-06-2017

Infoteur: Yoan
Laatste update: 14-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!