InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van roomse kamille

De geneeskracht van roomse kamille

De geneeskracht van roomse kamille Zowel de bladeren als de bloemen van roomse kamille zijn eetbaar. Ze smaken ietwat bitter. Roomse kamille heeft bloemen die doen denken aan de margriet. Het is een mooi ogende plant; hij zou als sierlijke borderplant kunnen dienen. Daarnaast heeft roomse kamille geneeskracht. Je kunt de bloemetjes drogen en er rustgevende thee van zetten. Ook is het geschikt voor het maken van kompressen en stoombaden. Het is zelfs een badkruid. Is het niet geweldig om te zeggen dat je je eigen badkruiden kweekt? Ga dan over op het kweken van roomse kamille in je sier-, moes- of medicinale kruidentuin.
Botanische tekening roomse kamille / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening roomse kamille / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving roomse kamille

De Latijnse naam voor roomse kamille is Chamaemelum nobile. De alternatieve Latijnse naam voor deze plant is Anthemis nobilis. De naam kamille komt van het Grieks woord voor ´grondappel´. Deze naam verwijst naar de bladeren die lichtelijk naar appel ruiken. Nobile betekent edel. Alternatieve namen voor roomse kamille in het Nederlands zijn: Maagbloempje, Hondsdeel, Komillen, Kamellen en Dubbele Kamille.

Roomse kamille is een vaste plant

Roomse kamille is een groenblijvende, winterharde en meerjarige plant. Hij heeft ongeveer dezelfde geneeskrachtige eigenschappen als zijn nauwe verwante Echte Kamille. Roomse kamille komt van nature voor in het gebied van Noord-Afrika tot aan Noord-Europa ter hoogte van Ierland. Roomse kamille wordt als geneeskruid het meest gebruikt in Frankrijk, België en Groot-Brittannië. In Duitsland en Nederland wordt vaker echte kamille gebruikt.

Kamille als geneeskruid

In het antieke Egypte werd kamille al als geneeskruid gebruikt. Men schreef het voornamelijk voor bij koorts en vrouwenkwalen. Het is een antisepticum, werkt desinfecterend, heeft bacteriedodende eigenschappen, is een natuurlijk antibioticum en gaat inwendige wormen tegen. Roomse kamille is een veelzijdig kruid zonder veel bijwerkingen. Echter: gebruik nooit zomaar medicijnen tijdens de zwangerschap. Vrouwen in de zwangerschapsperiode wordt afgeraden roomse kamille te gebruiken omdat het baarmoedercontracties kan opwekken waardoor een miskraam kan ontstaan.

Roomse kamille zelf kweken

In Nederland komt de plant slechts sporadisch in het wild voor. Je zou hem zelf kunnen kweken in een kruidentuin. Hij houdt van zanderige grond. Hij groeit beter in de schaduw of halfschaduw dan in de volle zon, maar hij kan op zich de zon wel hebben. Je kunt roomse kamille zaaien in het voorjaar. Een andere manier van vermeerdering is stekken. Je knipt de stekjes van de takken waar jonge bladeren aan zitten. Een derde manier om kamille te verkrijgen is een andere kamilleplant ´scheuren´ met wortels en al. Roomse kamille wordt ongeveer 40 centimeter hoog. Aangezien het in de zomermaanden juli, augustus en september een uitbundig bloeiende plant is kun je hem ook gebruiken als sierplant. Het is een uitstekende borderplant. Tijdens een warme nazomer zal roomse kamille in oktober en november ook nog bloeien.

Met thee van roomse kamille kun je blond haar wassen; het haar zal hierdoor nog blonder worden.

Hoe pas je roomse kamille toe?

Je zou essentiële olie van roomse kamille kunnen kopen om van de geneeskracht van roomse kamille gebruik te maken maar er zijn ook andere verwerkingsvormen zoals: het drinken van roomse kamillethee. Thee van roomse kamille smaakt een beetje bitter. Als je roomse kamillethee wilt drinken kun je het beste de bloemen plukken op de eerste dag dat ze open gaan. Je droogt ze in de schaduw. Op deze manier kleuren de bloemen niet donker. Als ze gedroogd zijn, dat kan een paar dagen duren, is de bloem maandenlang houdbaar. Meestal worden kruiden en bloemen maximaal een jaar bewaard, tot de volgende oogst. Oude kruiden worden opgemaakt door ze in een bad te gebruiken. Roomse kamille leent zich uitstekend als badkruid.

Geneeskracht van roomse kamille

Van roomse kamille kan een heerlijk smakende thee worden gezet. Deze werkt ontspannend, krampwerend en spijsverteringsbevorderend. Kamille kan uitwendig worden gebruikt. Je zou een kompres van kamillethee kunnen maken tegen eczeem. Uiteraard kun je tegen eczeem ook een bad van kamille nemen. Roomse kamille werkt iets milder dan echte kamille; hierdoor is de geneesplant uitermate geschikt voor kinderen die eczeem hebben of ongedurig zijn. Van kamillethee word je immers lekker rustig.

Stoombad met kamille

Een gezichtsstoombad met kamille doet het slijm oplossen. Als je neus, bijholtes of voorhoofdsholtes vol zitten is een kamillestoombad een uitkomst. Dat is ook goed voor kinderen die vaak oorontsteking hebben Doe twee eetlepels gedroogde kamille in een pan. Giet kokend water in de pan en ga met je hoofd er boven hangen terwijl je een handdoek over je hoofd hebt. Houd dit een minuutje vol. Overigens kun je ook een stoombad nemen om de gezichtshuid soepeler te maken.

Groot aantal ziekten waarbij roomse kamille wordt gebruikt

Het aantal aandoeningen waarbij roomse kamille wordt gebruikt is indrukwekkend. Je zou bijna denken dat het een wondermiddel is. Het wordt aangewend bij: immuundeficiëntie, acne, astma, opgeblazen gevoel, misselijkheid, longslijm, darmparasieten, diverticulitis, diarree, koorts, steenpuisten, voetschimmel, geelzucht, artritis, gewrichtspijn, dermatitis, herpes, kolieken, hoofdpijn, leverziekte, maagkrampen, menstruatiestoornissen, migraine, ochtendmisselijkheid, spierpijn, zenuwpijn, nervositeit, neuralgie, oorpijn, menstruatiepijn, puistjes, schimmelinfectie, PMS, psoriasis, slapeloosheid, psoriasis, zeeziekte, stress, misselijkheid, indigestie, verstuiking, constipatie, overgangsklachten, wonden, wormen, kiespijn,

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In de naam van... Echte kamilleIn de naam van... Echte kamilleEen akkeronkruid zoals Kamille, groeit waar mensen de grond omwoelen. Dus op de akkers en langs wegkanten, maar in onze…
Kamille, botanisch en farmacologisch bekekenEchte kamille staat zonder meer in de top tien van de meest gebruikte medicinale planten. De verwante Roomse kamille met…
Kamille, recepten van vroegerSinds de dagen van Dioscorides wordt kamille al gebruikt tegen nerveuze stoornissen tot hysterie toe, voor de spijsverte…
Tuinkruiden: Kamille, Matricaria ChamomillaEr bestaan twee soorten: de kleine kamille (Matricaria chamomilla) en de roomse kamille (Anthemis nobilis). De eenjarige…
Geneeskrachtige kruiden bij bloedende wondenBij open wonden is het belangrijkste vaak voorkomen dat de wond gaat ontsteken. Dit kan door de wond zo snel mogelijk di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&pid=199&page=27
  • http://de.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6mische_Kamille
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chamaemelum_nobile
  • http://blog.seniorennet.be/debioteeltvankruiden/archief.php?ID=533715
  • http://www.natuurlijkerwijs.com/kamille.htm
  • http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/chamaemelum_nobile_ligulosum_-_roomse_kamille/
  • Afbeelding bron 1: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van roomse kamille"

Reactie

Ilze, 18-08-2016 11:37 #1
Ik wil graag de roomse kamille in mijn tuin gaan kweken, maar waar kan ik de plantjes zaadjes eigenlijk halen? Gewone kamille had ik vroeger wel in mijn vorige tuin, de verhuizing heeft deze niet overleefd, maar na dit te hebben gelezen wil ik heel graag weer een kamille plant in mijn tuin verwelkomen! Reactie infoteur, 25-08-2016
Als ik ´zaad roomse kamille´ op google intyp, zie ik bij de eerste 6 websites 6 verschillende winkels staan waar je dit zaad kan kopen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!