InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichten

Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichten

Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichten Aan kurkuma-extract (curcumine) worden diverse gezondheidsbevorderende eigenschappen toegedicht. Zo wordt het gebruikt om uitzaaiing van kanker tegen te gaan en de effecten van Alzheimer te vertragen. Er is echter vooral veel onderzoek gedaan naar de ontstekingsremmende werking van curcumine. Dit is erg belangrijk voor mensen die lijden aan ontstekingsziekten als reuma en artritis of aan ouderdoms-gerelateerde gewrichtsklachten als slijtage of kraakbeendegeneratie. Supplementen op basis van curcumine kunnen helpen om de effecten van deze aandoeningen te bestrijden.

Kurkuma, curcuma of curcumine

Wat is kurkuma?

Kurkuma staat bekend onder verschillende namen en spellingswijzen. Lees je over curcuma, koenier, koenjit, Indiase geelwortel, Indiase saffraan of tarmeriek, dan wordt hiermee in principe allemaal hetzelfde bedoeld. Kurkuma is vooral bekend als de specerij die kerriepoeder haar gele kleur geeft. Dit komt door de kleurstof curcumine (E100). De specerij komt uit Azië (voornamelijk India) en is afkomstig van de plant curcuma longa, die verwant is aan de plant waaruit gember wordt gewonnen.

Voordelen van curcumine voor de gezondheid

De lijst aan gezondheidsvoordelen van curcumine is erg lang en wordt door voortschrijdend inzicht van de wetenschap elk jaar langer, zo lijkt het. Curcumine is een antioxidant, wat betekent dat het een stof is die oxidatie tegengaat, wat belangrijk is voor de stofwisseling. Curcumine werkt daarnaast ook ontstekingsremmend vanwege de biosynthese van eicosanoïden. Daarbij is er sinds de 21ste eeuw veel aandacht voor de mogelijke metastaseremmende effecten van de stof, wat betekent dat het de groei van tumoren kan afremmen en uitzaaiing van kanker kan voorkomen. Andere aandoeningen en ziekten waarop curcumine - al dan niet wetenschappelijk aantoonbaar - een positieve invloed op kan hebben zijn:
Bron: Kirsten1203, PixabayBron: Kirsten1203, Pixabay
  • Ziekte van Alzheimer
  • Ziekte van Kahler
  • Alvleesklierkanker
  • Borstkanker
  • Prostaatkanker
  • Darmkanker
  • Zenuwaandoeningen
  • Diabetus mellitus type 2
  • Psoriasis
  • Herpesinfecties
  • Malaria
  • HIV/AIDS

Op diverse van de bovengenoemde vlakken wordt nog medisch onderzoek gedaan om de precieze werking van kurkuma-extract aan te tonen en te optimaliseren.

Het effect van kurkuma-extract op de gewrichten

Een van de redenen waarom kurkuma-extract gebruikt wordt is het heilzame effect dat het heeft op de spieren, pezen, gewrichten en het kraakbeen. Het onderzoek naar de ontstekingsremmende werking van curcumine is al ver gevorderd. Dit is van belang voor mensen die te maken hebben met ontstekingsziekten als reuma en artritis of met oudersdoms-gerelateerde gewrichtsklachten zoals slijtage en kraakbeendegeneratie. Onderzoek heeft aangetoond dat curcumine er bij ontstoken cellen voor zorgt dat er geen nieuwe ontstekingsversterkende cytokinen meer geproduceerd kunnen worden. Tevens heeft het een remmend effect op de ontstekingsenzymen COX-2 en 5-LOX en gaat het kraakbeenafbraak tegen door de productie van kraakbeen-degenererende enzymen te verlagen.

Hoe kan curcumine worden ingenomen?

Curcumine zit in een eetbaar specerij, dus je zou kunnen denken dat als je hier veel van eet, je dan goed zit. Zo simpel werkt het echter niet. Om het heilzame effect dat kurkuma-extract in potentie heeft te bereiken, is het belangrijk dat het in de juiste hoeveelheid wordt ingenomen en dat het bovendien goed door de darmwand wordt geabsorbeerd. Wetenschappers hebben ontdekt dat het daarom het meest effectief wordt ingenomen met gebruik van een hulpstof, waarbij een aantal opties mogelijk zijn. Zo kan als hulpstof gebruik worden gemaakt van solid lipid curcumin particles (SLCP) of zwarte peper (Piper nigrum of piperine). Er zijn diverse supplementen op de markt die curcumine combineren met een van deze hulpstoffen.

Uitkijken bij behandeling borstkanker

Wie een hormoonbehandeling (Tamoxifen) ondergaat vanwege borstkanker wordt geadviseerd uit te kijken met het gebruik van kurkuma omdat het de werking van de behandeling zou kunnen beïnvloeden.

Supplementen op basis van curcumine

Er zijn diverse supplementen op basis van curcumine verkrijgbaar. De volgende supplementen zijn in Nederland te koop (waarbij de vetgedrukten specifiek gericht zijn op het behoud van soepele gewrichten of het tegengaan van bestaande gewrichtsklachten):
  • Metagenics CurcuDyn (met vitamine C en D)
  • Mannavital Curcuma platinum
  • Ortis Flexicur Curcuma Meloen
  • VitOrtho Boswellia en Curcuma
  • Holisan Curcusan Ayurveda (met Indiase kruisbes, Tulsi en Piper longum)
  • Vitals Curcumine SLCP
  • HME Curcumine & Silybum
  • Doctor's Best Curcumine Phytosome met Meriva
  • Turmeric Curcumin
  • Mattisson Geelwortel poeder
  • Vitalize Curcuma C3 Complex
  • Epigenar Support Kurkuma
  • Thompson Glucosamine Chondroitin MSM & Tumeric
  • Jacob Hooy Goldline Curcuma thee

Lees verder

Gerelateerde artikelen
E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?Het E-nummer E100 staat voor de gele kleurstof gewonnen uit de Kurkuma wortel. De kleurstof is geheel plantaardig en kan…
De helende werking van kurkumaDe helende werking van kurkumaKurkuma of geelwortel is een specerij met een mild bittere smaak. Het wordt vaak gebruikt in de Oosterse en vooral de In…
Curcuma bij reumatische klachtenGeelwortel, een plant die beter bekend is onder zijn Latijnse naam Curcuma is niet alleen in gebruik als specerij maar h…
Kurkuma, goudgeel gezondheidskruidKurkuma, goudgeel gezondheidskruidKurkuma is een andere naam voor geelwortel. In landen als India en Sri Lanka wordt het veel verbouwd en gebruikt in gere…
Natuurlijke ontstekingsremmersNatuurlijke ontstekingsremmersOntstekingen en pijn gaan vaak samen. Door de huisarts of drogist worden vaak NSAID's geadviseerd om in te nemen om de o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kerdkanno, Pixabay
  • http://www.bewegenzonderpijn.com/curcumine-2/
  • https://degeneeskrachtigekeuken.nl/2013/08/24/kurkuma-en-reuma/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Curcumine
  • Afbeelding bron 1: Kirsten1203, Pixabay

Reageer op het artikel "Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichten"

Reacties

Johan van Westen, 08-10-2018 16:15 #2
Heb zelf al 5 jaar Fenomeen van Rynau, slik daar voor pretnison en Mehtroaat en foliumzuur.
Is dat wel goed om dit te doen?

Melanie, 16-09-2016 16:27 #1
Ik had vroeger behoorlijk last van mijn kniegewrichten. Ik heb van alles geprobeerd. Een vriendin van mij vertelde mij dat kurkuma hier misschien wel kon helpen. Ik gebruik nu sinds 2 maanden Curcudyn en ben zeer tevreden van het resultaat. Ik heb nog amper last. Echt een fantastisch product!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gewrichten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!