InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Groenlipmossel gebruiken bij artritis en stijve gewrichten

Groenlipmossel gebruiken bij artritis en stijve gewrichten

Groenlipmossel gebruiken bij artritis en stijve gewrichten Niet zelden wordt van natuurproducten ontdekt dat ze een zelfde of zelfs betere werking hebben dan bepaalde medicijnen. Zo ontdekten wetenschappers dat extract van de groenlipmossel een sterk ontstekingsremmende werking heeft. Het kan daarom met name voor mensen met ontstekingsziekten als artritis en reuma een belangrijk alternatief vormen voor medicijnen die vaak veel bijwerkingen hebben. Ook kunnen gezonde mensen die graag hun gewrichten soepel willen houden gebaat zijn bij het gebruik van groenlipmosselextract.

Groenlipmossel bij gewrichtsklachten

Wat is groenlipmossel?

De groenlipmossel is een soort mossel die alleen voorkomt in de onvervuilde wateren rond Nieuw-Zeeland. Hij wordt ook wel bij zijn wetenschappelijke naam Perna canaliculus genoemd. Uit de groenlipmossel kan met een geavanceerde techniek een lipidenextract worden gewonnen dat een ontstekingsremmende werking blijkt te hebben bij ontstekingsziekten zoals reuma en artritis en tevens een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen of vertragen van degeneratieve ouderdomsziekten zoals osteoporose en kraakbeenverslechtering. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat extract van de groenlipmossel een prima alternatief kan zijn voor NSAID's die voor genoemde aandoeningen veel worden voorgeschreven. Het grootste voordeel van het gebruik van groenlipmossel ten opzichte van deze niet-steroïde ontstekingsremmers is dat het geen vervelende bijwerkingen geeft. Het heeft een vele malen beter effect dan het gebruik van visolie.

De werking van groenlipmossel is pas vrij recent ontdekt en anno 2016 wordt er daarom nog volop onderzoek naar gedaan. Groenlipmossel bevat voor meer dan de helft vrije vetzuren. Daarnaast bevat het tevens triglyceriden, sterolen, sterolesters en fosfolipiden. Voor het remmen van ontstekingen en ondersteunen van kraakbeen zijn vooral de vrije vetzuren van groot belang. Wetenschappers hebben ontdekt dat groenlipmossel drie unieke omega-3-vetzuren bevat die ontstekingsbevorderende stoffen in het lichaam tegengaan.

Hoe gaan omega-3-vetzuren ontstekingsprocessen tegen?
Van omega-3-vetzuren EPA en DHA is al langer bekend dat zij belangrijk zijn in de strijd tegen ontstekingsprocessen in het lichaam. Het ontstekingsremmende effect ontstaat doordat de structuur van de vetzuren erg veel lijkt die van het ontstekingsbevorderende arachindonzuur. Dit arachindonzuur heeft het COX-2 enzym nodig om als het ware op kracht te komen. Wanneer dit enzym echter in contact komt met omega-3-vetzuren dan gaat het zich hier op richten en ontstaan metabolieten die in plaats van de ontsteking voeden tegen tegengaan en afremmen. Zodoende is aanbod van omega-3-vetzuren dus erg belangrijk. Naast de omega-3-vetzuren EPA en DHA bevat groenlipmosselextract ook ALA, DPA, DTA, ETE, SDA en het zeldzame ETA.

Overige bestanddelen van groenlipmosselextract

In extract van de groenlipmossel komen ook glycosaminoglycanen voor zoals chondroïtine 4 en 6 en glucosamine. Hiervan is bekend dat zij een belangrijke rol spelen bij de aanmaak en opbouw van kraakbeen en de aanmaak van het gewrichtsvocht synova dat zorgt voor behoud van soepele gewrichten. Aan sommige - maar niet alle - supplementen op basis van groenlipmossel wordt tevens calcium(fosfaat) en curcumine toegevoegd. Curcumine is een anti-oxidant dat kan helpen het kraakbeen gezond te houden en bovendien goed is voor het immuunsysteem.

Gebruik van groenlipmossel bij artritis

Van alle ontstekingsziekten is er het meeste onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van groenlipmossel op artritis. Bij artritis ontstaan ontstekingen in één of meer gewrichten die voor veel pijnklachten kunnen zorgen. Bij bestrijding van de klachten is het belangrijk medicatie te gebruiken. Hiermee kan de ontsteking worden bestreden en blijvende schade aan gewrichten worden voorkomen. Wetenschappers hebben onderzocht of dergelijke ontstekingen ook te bestrijden zijn met extract van de groenlipmossel en bereikten spectaculaire resultaten. Bij onderzoek bij ratten werd aangetoond dat waar ratten die niet behandeld werden voor hun artritis na een jaar ernstig vervormde gewrichten hadden, terwijl met groenlipmossel behandelde ratten na een jaar werkelijk genezen waren.

Vervanging van reguliere medicatie?

Onder artsen is het gebruik van groenlipmossel als alternatief voor reguliere medicatie nog niet erg bekend. Op online fora gaan echter veel verhalen rond van mensen die als gevolg van vervelende bewerkingen besloten hebben de proef op de som te nemen en over te stappen op het gebruik van groenlipmosselextract, met diverse positieve ervaringen tot gevolg. Het wordt echter wel afgeraden om zonder overleg met uw behandelend arts te stoppen met voorgeschreven medicijnen. Ook kan het niet gebruikt worden door mensen met een allergie voor schaaldieren.

Verkrijgbaarheid van groenlipmosselextract

Kuren op basis van extract van de groenlipmossel zijn vloeibaar of in capsulesvorm onder andere verkrijgbaar van de volgende merken:
  • Synofit Groenlipmossel 200ml en 400ml
  • Optima Groenlippelmossel + gluco G 125ml (let op, dit is een gel)
  • Lamberts Groenlipmossel capsules
  • Wapiti Mossel extract
  • Nutrivian Groenlipmossel Complex tabletten
  • Lucovitaal Groenlipmossel extract

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Supplementen voor gewrichtspijn/artroseSupplementen voor gewrichtspijn/artroseAltijd stijf zijn bij het opstaan, of echt ook pijn hebben aan je gewrichten kan in veel gevallen verklaard worden door…
Artritis: Leven met pijnArtritis: Leven met pijnArtritis betekent letterlijk ‘ontstoken gewricht’. Een gewricht bestaat normaliter uit twee gladde, met kraakbeen bedekt…
Het behandelen van artritis bij jonge en oudere mensenMensen hebben al duizenden jaren last van artritis. Meestal is dit de oorzaak van teveel, of te hard werken en fysieke a…
Reumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenReumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenBij reumatoïde artritis is er sprake van een aanval van het afweersysteem op de eigen gewrichten, het is een auto-immuun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Whitecreek, Pixabay
  • http://www.orthokennis.nl/artikelen/groenlipmosselextract-de-laatste-stand-van-zaken
  • http://www.bewegenzonderpijn.com/de-groenlipmossel/
  • http://www.synofit.nl/groenlipmossel/
  • http://www.drogisterij.net/gezondheid/vitaminen_supp_/voedingssupplementen/spieren_en_gewrichten/synofit-groenlipmossel-8717953050830

Reageer op het artikel "Groenlipmossel gebruiken bij artritis en stijve gewrichten"

Reacties

Inge, 18-09-2017 12:19 #3
Hetty, ik maak de capsules open, omdat ze nogal zwaar op mijn maag liggen. Misschien helpt het jou om van de zwarte kleur af te komen?

Hetty van de Donk, 14-08-2017 18:30 #2
Na enkele weken groenlipmossel capsules gebruikt te hebben begonnen mijn ondertanden langzaam zwart te kleuren… een smerig gezicht! Tenminste, deze capsules is het enige dat ik kan bedenken wat duidelijk anders was geworden in mijn voedingspatroon. Is het bekend bij u of dit vaker voorkomt en een allergische reactie is? Normaliter ben ik niet allergisch voor het eten van vis of schaaldieren. De zwarte verkleuring is nu, na een tijdje, weer aan het wegtrekken. Omdat het goed tegen de pijn helpt zou ik het graag weer gaan gebruiken maar dan zie ik jullie antwoord graag eerst tegemoet.

Sonja Meijer, 12-12-2016 09:48 #1
Ik wou graag weten of dat met andere pillen die ik heb voor de hoge bloeddruk samen gaat.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 13-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gewrichten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!